• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 25 مرداد 1402
کد مطلب : 200132
+
-

توسعه پایدار بدون زنان محقق نمی‌شود

توسعه پایدار بدون زنان محقق نمی‌شود

نرگس معدنی‌پور-رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر تهران

ابتدا باید تأکید کرد که زنان مشارکت‌پذیر هستند و از این ویژگی و ظرفیت می‌توان برای جلب مشارکت این قشر در امور مختلف ازجمله امور شهری استفاده کرد؛ چرا که زنان دغدغه‌هایشان در حوزه‌های مختلف ازجمله اجتماعی در سطح محلات و شهر بیشتر است و بهتر می‌توانند آنها را احصا کنند و راهکارهای منطقی و درست ارائه دهند. بنابراین ضرورت دارد اداره کل امور زنان و خانواده با علم به مشارکت‌پذیر‌بودن زنان با مشارکت همه ادارات کل و سازمان‌ها و شرکت‌های درون و بیرون شهرداری از این ظرفیت استفاده کنند.
ما اعتقادمان این است که می‌توان  با استفاده از ظرفیت زنان برای کل جامعه برنامه‌ریزی  کرد و مشارکت و اقدامات خوبی انجام داد. اگر بخواهیم از توسعه اجتماعی پایدار صحبت کنیم قاعدتاً می‌بایست در آن نقش ویژه‌ای را برای زنان درنظر بگیریم؛ چراکه توسعه پایدار بدون نقش‌آفرینی بانوان محقق نخواهد شد. این ظرفیت بالقوه‌ای است که وجود دارد و لازم است اداره کل امور زنان و خانواده نسبت به بالفعل‌کردن آن اقداماتی را انجام دهد. البته با توجه به سیاستگذاری‌هایی که در شورا انجام شده، این اداره کل برنامه‌های متنوع و طرح‌های مختلف پیش‌بینی کرده است که می‌توان به ریحان‌شهر اشاره کرد. همچنین تلاش شده در این طرح از ظرفیت فعالان حوزه زنان و خانواده در حوزه‌های مختلف شهری اعم از مسائل اجتماعی، فرهنگی، هنری، ورزشی و... استفاده کنند. اینکه طرح ریحان‌شهر تا چه حد و میزان موفق بوده است، قاعدتا باید بررسی‌های بیشتر انجام شود. به هر حال تلاش‌های خوبی صورت گرفته اما نسبت به ظرفیت خوبی که در حوزه زنان وجود دارد تا حدودی با نقطه مطلوب فاصله داریم و هنوز نتوانسته‌ایم آنطور که شایسته و بایسته است از ظرفیت‌های موجود در این حوزه استفاده کنیم.
تلاش مدیریت شهری در این دوره و به‌طور ویژه‌تر اداره کل امور زنان و خانواده این است  که با برنامه‌ریزی‌های مختلف و طرح‌های متفاوت و متنوع از ظرفیت مشارکتی بانوان استفاده کند. این موضوع در احکام برنامه چهارساله چهارم تحول شهر تهران هم مورد توجه قرار گرفته و حکم جداگانه‌ای پیش‌بینی شده است. موضوع زنان و جایگاه زنان در اجتماع و جامعه و همینطور در خانواده بود، بحث پرداختن به الگوی سوم زنان که خیلی مورد تأکید مقام معظم رهبری است، رویکرد خانواده‌محوری با محوریت زنان، توجه به نیازهای خانواده در جامعه با محوریت زنان و... همه مواردی هستند که در برنامه چهارم شهر تهران مورد توجه بوده‌اند و شاخص‌هایی برای آنها تعیین شده است. باید این حقیقت را پذیرفت که زنان نه‌تنها نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند بلکه به‌دلیل نقش مؤثرشان در خانواده بر نیم‌دیگر جامعه هم تأثیر‌گذارند، لذا کار‌کردن در حوزه زنان، فعالیت برای کل جامعه است. پس در مقوله جلب مشارکت زنان در امور شهر نباید از زیرساخت‌ها غفلت کرد. زیرساخت‌ها برای جبران خلأهای سرانه فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و... از یک سو باید ایجاد شوند و از سوی دیگر متناسب با نیازهای امروز توسعه یابند تا بتوانیم از ظرفیت مشارکت‌پذیری زنان استفاده کنیم. این کار یعنی از فراهم‌کردن و توسعه زیرساخت‌ها تا پیش‌بینی طرح‌ها و برنامه‌ها از کوچک‌ترین مقیاس شهر یعنی سطح محلات یا کل کلانشهر تهران می‌بایست در طول 4سال به نتیجه برسد. یکی از ویژگی‌های حضور زنان در اجتماع و مشارکت آنها این است که نه‌تنها برای حوزه زنان بلکه می‌توان از ظرفیت آنها برای برنامه‌ریزی و مشارکت در سایر حوزه‌ها و برای اقشار مختلف جامعه ازجمله آقایان هم استفاده کرد. در جمع‌بندی نهایی باید تأکید کنم ریحان‌شهر در جلب مشارکت زنان یک ظرفیت و فرصت محسوب می‌شود که باید استمرار داشته باشد و اداره کل امور زنان و خانواده باید برای تمام گروه‌های حوزه زنان مانند دختران، بانوان خانه‌دار، بانوان شاغل، بانوان جوان و میانسال و سالمند، زنان سرپرست خانوار و... برنامه‌ریزی مدون و مستمری با رویکردهای متفاوت توانمندسازی، آموزشی، ظرفیت‌سازی‌، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و... داشته باشد. یکپارچه‌سازی‌ و استانداردسازی و الگوسازی مجموعه‌هایی چون شهربانوها، شهردخت‌ها، مراکز مهارت‌آموزی کوثر، بوستان‌های بانوان و مجموعه‌های ورزشی بانوان باید مدنظر قرار گیرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید