• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 24 مرداد 1402
کد مطلب : 200049
+
-

میراث‌دار کلنگ زنی دولت‌ها

همشهری از طرح‌های ناتمام و کلنگ‌زدن‌های بی‌حساب و کتاب آواربرداری می‌کند

گزارش
میراث‌دار کلنگ زنی دولت‌ها

رضا کربلایی- روزنامه‌نگار

یک گزارش مستند نشان می‌دهد کلنگ‌زدن‌های بی‌حساب و کتاب دولتمردان چه دردسری برای کشور دارد. نشان به همان نشان که این کلنگ‌زدن‌ها مردم را امیدوار می‌سازد که بعد چندسال عمران و آبادانی ایجاد می‌شود اما چون هزینه ها به درستی برآورد نشده ، کار پیش نمی‌رود، امیدها به وعده‌ها کمرنگ شده و گرد پیری بر طرح‌های عمرانی ناتمام می‌نشیند.
اکنون دولت ابراهیم رئیسی، میراث‌‌دار کلنگ‌زدن همه دولت‌های 3دهه اخیر ایران است و دست‌کم 1800طرح راکد و نیمه‌راکد را باید تعیین تکلیف کند. دولت سیزدهم در برنامه هفتم با چالش کلنگ‌زدن‌های بی‌حساب و کتاب مواجه است و دیگر این دولت نباید کلنگ جدیدی بر زمین بزند.
به گزارش همشهری، مرکز پژوهش‌های مجلس با آسیب‌شناسی وضعیت طرح‌های عمرانی در طول برنامه ششم توسعه از یک انحراف در تخصیص بودجه عمرانی رونمایی و فاش کرد: قرار بود که سهم اعتبارات عمرانی از بودجه در پایان برنامه ششم توسعه به حدود 23درصد برسد اما در سال‌های اخیر بالاترین نسبت مربوط به سال1401 به‌میزان 17درصد بوده و اگر دولت سیزدهم تصمیم دارد تا به هدف 23درصد در برنامه هفتم برسد چاره‌اش این است که هزینه‌های جاری‌اش را کنترل کند.  این گزارش می‌افزاید: میانگین سن طرح‌های عمرانی ملی در قانون بودجه سال‌جاری به بیش از 16سال رسیده و با توجه به حجم اعتبارات عمرانی پیش‌بینی شده و تخمین نیاز مالی آنها، افق روشنی برای زمان تکمیل این طرح‌ها دیده نمی‌شود و کارنامه برنامه ششم گویای این واقعیت است که در طول برنامه ششم یعنی در فاصله سال‌های 1396 تا 1400 قرار بود 498هزار میلیارد تومان برای طرح‌های ملی بودجه اختصاص یابد اما در عمل 350هزار میلیارد تومان تزریق شده است.
این نهاد تحقیقاتی گزارش می‌دهد اعتبارات عمرانی ردیف‌های متفرقه و استانی هم شفاف نیست به‌گونه‌ای که تعداد طرح‌هایی که براساس قانون بودجه سال1401 باید در انتهای این سال به پایان می‌رسیدند، برابر 117طرح بوده که از این تعداد 105طرح همچنان در قانون بودجه سال1402 کل کشور نیز درج شده‌اند که نشان‌دهنده تکمیل نشدن به‌موقع طرح‌ها مطابق با برنامه زمانی و درنتیجه افزایش هزینه آنهاست.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید