• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 24 مرداد 1402
کد مطلب : 199951
+
-

کابوس اروپا

حالا دیگر عربستان برای جذب ستارگان درجه دو تلاش نمی‌کند؛ آنها با اتکا به ثروت هنگفت خود فقط فوق ستاره‌ها را می‌خواهند و به رقیبی سرسخت برای باشگاه‌های اروپایی تبدیل شده‌اند. گویا نیمار آخرین شکار سعودی‌هاست

تیتر یک
کابوس اروپا

بارسلونا یا الهلال؟ تصور می‌کردید به همین سرعت زمانی از راه برسد که بازیکنان در چنین دوراهی‌هایی قرار بگیرند؟ فوتبال عربستان با هر تصمیم، جاه‌‎طلبی‌اش را بیشتر از گذشته به نمایش می‌گذارد. قرارداد رسمی سوپراستار برزیلی با الهلال، هنوز امضا نشده اما به‌نظر می‌رسد همه توافق‌ها بین طرفین ماجرا صورت گرفته و نیمار به‌زودی با پیراهن شماره 10 آبی‌های عربستان دیده خواهد شد. با وجود شکست در فینال عرب کاپ روبه‌روی النصر، شنیدن چنین خبری هواداران الهلال را به وجد آورده است. از 2مثلثِ رویایی بی‌بی‌سی و ام‌اس‌ان در رئال‌مادرید و بارسا، فقط نیمار در فوتبال اروپا مانده بود و حالا دیگر باید آماده تماشای بازی این بازیکن هم در لیگ عربستان باشیم؛ لیگی که بدون‌شک در این فصل، یکی از پربیننده‌ترین لیگ‌های فوتبال در همه دنیا خواهد بود.

   ثانیه‌ای چقدر؟
معمولا نخستین دغدغه جدی هواداران فوتبال بعد از انتقال یک ستاره بزرگ به فوتبال عربستان، این است که بدانند آن بازیکن معمولا به ازای هر دقیقه و هر ساعت چه دستمزدی در این کشور به‌دست می‌آورد! اگر همه آپشن‌های قرارداد نیمار فعال شوند، پاریس چیزی در حدود 86میلیون یورو از طریق فروش او به‌دست خواهد آورد. دستمزد خالص نیمار در الهلال حدود سالی 100میلیون یورو خواهد بود اما با آپشن‌ها و جوایزی که درنظر گرفته شده، او برای هر سال 138میلیون یورو دریافت می‌کند و برای 2سال 276میلیون یورو به خانه می‌برد. در حقیقت نیمار با این قرارداد 11.5میلیون یورو به ازای هر ماه، 2.65میلیون یورو در هر هفته، 378هزار یورو در هر روز، 15.7هزار یورو در هر ساعت و 262یورو در هر ثانیه دریافت خواهد کرد! او بعد از کریس، دومین بازیکن پردرآمد تاریخ فوتبال لقب خواهد گرفت.

   مسئله تنها «پول» نیست
خیلی از ستاره‌های برزیلی در آخرین سال‌های فوتبال، با مشکلات مالی بزرگی روبه‌رو شده‌اند. با این حال، هرگز این اتفاق برای نیمار نیفتاده است. او به جز درآمد سرشاری که از فوتبال داشته، از دنیای تبلیغات و مدلینگ هم ثروت هنگفتی به جیب زده است. تماشای تنها یک فریم از تصاویر خانه این فوتبالیست، نشان می‌دهد او به لحاظ مالی در بهترین وضعیت ممکن قرار دارد. پس فقط مسئله پول نیست که نیمار را به باشگاهی مثل الهلال می‌کشاند. البته که یک ستاره تجاری مثل نیمار، همیشه به‌دنبال درآمد بیشتر است اما عربستانی‌ها هم خوب بلدند ستاره‌های بزرگ را برای حضور در لیگ‌شان وسوسه کنند. به‌نظر می‌رسد فضایی که این روزها در لیگ عربستان به‌وجود آمده، کم‌کم علاقه بازیکنان را برای حضور در این لیگ بیشتر و بیشتر خواهد کرد.
 
   آنها «بهترین‌ها» را می‌خواهند
وقتی قطر شروع به جذب نام‌های بزرگ برای فوتبال باشگاهی‌اش کرد، ایده اصلی این بود که بازیکنانی با سن و سال بالا که در اروپا بدون تیم مانده‌اند، به این لیگ ملحق شوند. پروژه‌ای که در عربستان شروع شده اما به هیچ‌وجه اینطور نیست. آنها بهترین‌های دنیای فوتبال را می‌خواهند؛ بازیکنانی که هنوز در سطح اول فوتبال اروپا مشتری داشته باشند. کالیدو کولیبالی در حالی به الهلال ملحق شد که اگر در چلسی می‌ماند، فصل را به‌عنوان مهره فیکس این باشگاه شروع می‌کرد. روبن نوس در حالی به این باشگاه پیوست که از بارسلونا پیشنهاد رسمی داشت. همین حالا رئالی‌ها جای خالی کریم بنزما را در مرکز خط حمله تیم‌شان احساس می‌کنند. نیمار هم می‌توانست برای بارسا یا چند تیم انگلیسی به میدان برود اما تصمیم گرفت راهی الهلال شود. بدون‌شک این پرستاره‌ترین و دیوانه‌وارترین پنجره نقل‌و‌انتقالاتی یک کشور در یک فصل به‌حساب می‌آید.
 
   امکاناتی که فراهم است
زمانی ستاره‌های بزرگ به آسیا نمی‌آمدند، چون باور داشتند در این منطقه امکانات کافی برای فوتبال وجود ندارد. عربستان اما خیال همه ستاره‌هایش را کاملا راحت کرده است. ورزشگاه‌های شیک و مدرن، زمین‌های تمرینی بسیار استاندارد و مطلوب، دپارتمان‌های پزشکی با امکاناتی در سطح جهانی و همچنین خانه‌هایی بسیار لوکس، در عربستان به بازیکنان فوتبال تعلق می‌گیرند. فکر نکنید همه‌‌چیز در فوتبال عربستان یک‌شبه اتفاق افتاده است. اگر در بازی الاهلی می‌بینید که سن‌مکسیمن توپ را به محرز پاس می‌دهد و او توپ را به فیرمینو می‌سپارد، باید باور داشته باشید که عربستان سال‌ها برای چنین روزهایی نقشه کشیده است. آنها ابتدا همه‌‌چیز را فراهم کردند و سپس با کنار هم چیدن قطعه‌های پازل، بازیکنان بزرگ را به کشورشان فراخواندند.

سوپرلیگ بدون فلورنتینو
فلورنیتنو پرز، تلاش زیادی به خرج داد تا پروژه سوپرلیگ را عملی کرده و شرایط را برای تحول فوتبال اروپا فراهم کند اما این عربستانی‌ها بودند که سوپرلیگ را به بیرون از قاره اروپا کشاندند. لیگ سعودی در این فصل، یک سوپرلیگ به‌معنای واقعی کلمه خواهد بود. الهلال با نیمار، ساویچ، کولیبالی و نوس، الاتحاد با کانته، ژوتا، بنزما و فابینیو، النصر با کریستیانو رونالدو، بروزوویچ، مانه و الکس تلس، الاهلی با فیرمینو، سن مکسیمن، محرز و فرانک کسیه و الاتفاق با استیون جرارد، دمبله و جردن هندرسون، برای جذاب‌ترین فصل از تاریخ یک لیگ آسیایی آماده می‌شوند. خیلی از هواداران فوتبال بیشتر از لیگ‌های درجه یک اروپایی، برای این فصل از لیگ عربستان هیجان دارند.

این فقط شروع است
ستاره‌هایی که این فصل به عربستان آمده‌اند، نقطه پایان رویاپردازی‌های باشگاه‌های عربی نیستند؛ این فقط شروع ماجرا خواهد بود. فراموش نکنیم این باشگاه‌ها در همین پنجره، به مسی، امباپه و صلاح هم پیشنهاد داده‌اند. شاید فعلا این پیشنهادها رد شده باشند اما چه‌کسی باور می‌کند که آینده این ستاره‌ها نیز سرانجام در عربستان رقم نخورد؟

 محدودیتی که وجود ندارد
باشگاه‌های اروپایی در این فصل، بسیار محدود شده‌اند؛ چرا‌که قوانین دست‌و‌پاگیر یوفا و مشکلات مالی، اجازه نمی‌دهد آنها هزینه‌های سرسام‌آوری انجام بدهند. با این حال، فوتبال عربستان بدون محدودیت مالی، به خرید‌کردن ادامه می‌دهد. به‌نظر می‌رسد کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز به شکل آگاهانه‌ای به‌دنبال سنگ‌اندازی در مقابل این کشور نیست؛ چرا‌که فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا، پربیننده‌ترین ورژن این تورنمنت در همه تاریخ خواهد شد!

این پایان نیمار نیست
شاهزاده‌ای که هیچ‌وقت پادشاه نشد؛ شاید این توصیف خیلی‌ها از شرایط نیمار در دنیای فوتبال باشد اما قطعا خود او اینطور فکر نمی‌کند. رفتن به لیگ عربستان با این میزان رقابتی که در این لیگ شکل گرفته و مربیان بزرگی که آنجا هستند، قطعا پایان دوران فوتبال نیمار نخواهد بود. شاید حتی او بعد از 2سال، دوباره به اروپا برگردد و حتی در سال منتهی به جام جهانی، دوباره در این قاره به میدان برود.

مانچو و رؤیای عربی
جدایی مانچینی از تیم ملی ایتالیا کمتر از یک سال تا شروع جام ملت‌های اروپا، شوکه‌کننده بود. با این حال، به‌نظر می‌رسد پای پیشنهاد عربستانی‌ها در میان باشد. ظاهرا آنها به مانچینی دستمزدی در حد و اندازه‌های 40میلیون یورو برای هر سال پیشنهاد داده‌اند؛ دستمزدی که او را به گران‌قیمت‌ترین مربی دنیای فوتبال بدل خواهد کرد. اگر این اتفاق بیفتد، فوتبال ملی این کشور نیز متحول می‌شود؛ چرا‌که مانچینی استاد تحول در تیم‌های مختلف است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید