• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 23 مرداد 1402
کد مطلب : 199922
+
-

جاماندن آمریکا در اطفای حریق

کمبود نیرو و امکانات باعث شده تا مقابله با شعله‌های آتش در آمریکا بسیار پرخطر و دشوار باشد

گزارش
جاماندن آمریکا در اطفای حریق

رضا عمویی-روزنامه‌نگار

شعله‌های آتش در ایالت هاوایی آمریکا طی 5 روز زبانه کشید و در بخش‌هایی از این ایالت به‌ویژه شهر مائویی فقط تلی از خاکستر را برجای گذاشت. براساس اعلام بخشداری جزیره مائویی که مرکز اصلی آتش‌سوزی‌های هاوایی بود، تا ظهر یکشنبه آمار قربانیان آتش‌سوزی‌ها به 93نفر افزایش یافت. این آتش‌سوزی‌ها به مرگبارترین فاجعه طبیعی در تاریخ هاوایی تبدیل شد و آمار تلفات آن از سونامی سال ۱۹۶۰، یک سال پس از پیوستن هاوایی به آمریکا که ۶۱ نفر در آن کشته شدند، پیشی گرفت. این آتش‌سوزی همچنین به‌عنوان بزرگ‌ترین و مرگبارترین آتش‌سوزی یک قرن گذشته در آمریکا توصیف شده است.تغییرات آب و هوایی احتمالاً یک محرک اصلی در آتش‌سوزی اخیر در هاوایی بود. براساس گزارش سازمان ملل، امواج گرمای شدید در حال حاضر 5برابر بیشتر از 150سال گذشته است و انتظار می‌رود با ادامه گرم شدن زمین، آتش‌سوزی‌ها نیز بیشتر شود. همچنین مقامات محلی معتقدند که بادهای ناشی از توفان موسوم به «دورا» (Dora) که از هزار کیلومتر آن‌طرف‌تر شکل می‌گیرد و هاوایی را در می‌نوردد، شعله‌های آتش را در سراسر منطقه شعله‌ور کرده است. در عین حال فراتر از شرایط طبیعی، ادامه آتش‌سوزی‌ها در این بخش از آمریکا طی 5روز نشان‌دهنده برخی ضعف‌های ساختاری آمریکا نیز هست.



  مهاجرت آتش‌نشانان آمریکا
آتش‌نشانی آمریکا از جمله بخش‌هایی است که طی سال‌های گذشته معترض شرایط سخت کاری و مزایای شغلی و دستمزد پایین بوده است. کمتر از یک‌ماه پیش، الجزیره گزارش داد که با شروع فصل آتش‌سوزی جنگلی در مناطق مختلف آمریکا، دولت فدرال با مهاجرت احتمالی آتش‌نشانان مناطق جنگلی به‌دلیل کاهش دستمزد مواجه است. آخرین داده‌های رسمی نیز نشان می‌دهد که سرویس جنگل‌های ایالات متحده (USFS) حدود 10هزار و 775آتش‌نشان دارد. هدف این سازمان در اختیار داشتن 11300نفر برای سال 2023بوده است، اما در سال 2023نه‌تنها تعداد استاندارد این نیروها تامین نشده، بلکه برخی از نیروها به‌دلیل شرایط دستمزدی کار خود را کنار گذاشته‌اند. این شرایط برای مناطق جنگلی هاوایی مانند فاجعه‌ای است که اکنون ابعاد آن آشکار شده است.«ریچل گرانبرگ»، یک آتش‌نشان جنگلی مستقر در واشنگتن با 8 سال تجربه، از ترک کار چند همکار خود خبر داده که حتی برخی از آنها 19سال سابقه کاری داشته‌اند.«جائلیت هال ریورا»، معاون رئیس سازمان جنگل‌ها‌ ماه گذشته به کنگره هشدار داده بود که ممکن است 30تا 50درصد از نیروی کار آتش‌نشانی در مناطق جنگلی را از دست بدهیم و تأثیر این وضعیت ویرانگر خواهد بود. براساس گزارش الجزیره، دستمزد آتش‌نشانان برای سال‌های متمادی ساعتی 13دلار بوده که بایدن قول داده بود آن را به 15دلار برساند، اما این میزان نمی‌تواند انتظارات آتش‌نشانان را برآورده سازد.

مرگ 2500 آتش‌نشان در سال 2022
نه فقط کمبود نیرو، بلکه کمبود امکانات نیز در آمریکا باعث شده تا پاسخ و مدیریت آتش‌سوزی‌ها در این کشور به غایت دشوار باشد. گزارش وبگاه آمریکایی فورچون حکایت از آن دارد که فقط در سال میلادی 2022، نزدیک به 2500نفر در اثر آتش‌سوزی‌ها در آمریکا جان خود را از دست دادند که در میان قربانیان 96آتش‌نشان نیز حضور داشته‌اند. براساس این گزارش همچنین سال گذشته بیش از یک میلیون ساختمان در سراسر آمریکا آتش گرفت و بیش از 7.5میلیون هکتار جنگل و زمین زراعتی در آتش‌سوزی‌ها سوخت. کمبود امکانات حتی به افزایش استرس و فشار کاری بر آتش‌نشانان آمریکایی منجر شده است، تا آن جا که گزارش آژانس ملی حفاظت از آتش‌نشانان در سال 2019تصریح می‌کند که حداقل 48آتش‌نشان حین انجام وظیفه جان خود را از دست دادند. علت اصلی مرگ این آتش‌نشانان حملات قلبی در نتیجه فعالیت بیش از حد و استرس کمبود امکانات عنوان شده است. آتش‌سوزی 5روزه در هاوایی نیز نشان داد که همچنان آتش‌نشانان آمریکایی با کمبود تجهیزات لازم دست و پنجه نرم می‌‎کنند. این کمبود امکانات در بخش سرویس آتش‌نشانی آمریکا نوک کوه یخ بحران زیرساخت‌ها در این کشور است. گزارش اندیشکده هوور که یک اندیشکده سیاستگذاری عمومی آمریکایی و نهادی تحقیقاتی واقع در دانشگاه استنفورد است، ضعف زیرساخت‌های آمریکا را با استناد به آمار مجمع جهانی اقتصاد (WEF) اعلام کرده و گفته است که آمریکا از نظر زیرساخت پس از کشورهایی مانند سنگاپور، هنگ کنگ، آلمان، فرانسه و حتی اسپانیا در جایگاه یازدهم جهان قرار دارد. فراتر از ضعف زیرساخت، دولت‌های مختلف در آمریکا هنوز اقدام مؤثری برای ارتقای زیرساخت‌ها انجام نداده‌اند. گزارش هوور می‌گوید که تقویت زیرساخت بخش آتش‌نشانی جنگلی آمریکا به سالانه حداقل 10میلیارد دلار بودجه طی 5سال متوالی نیاز دارد، اما بودجه سالانه آتش‌نشانی آمریکا تاکنون بسیار کمتر از میزان لازم برای ترمیم ضعف‌های داخلی خود بوده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید