• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 23 مرداد 1402
کد مطلب : 199914
+
-

شاهچراغ به خون نشست

سند مظلومیت ایران

انتقام دوباره تروریست‌ها از دینداری مردم

گزارش
سند مظلومیت ایران

محمد جعفری-روزنامه‌نگار

تروریست مسلح بعدازظهر دیروز با حمله به حرم مطهر شاهچراغ در شیراز، نیروهای انتظامات، زائران و خادمان حرم را به رگبار بست و یک نفر را به شهادت رساند و 8نفر را مجروح کرد  ولی سرانجام توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد، اما این حمله تروریستی چطور اتفاق افتاد و چگونه داغ تازه‌ای در دل‌های زائران و مجاوران شاهچراغ نشست؟

شروع حادثه
به گزارش همشهری، حوالی ساعت19دیروز و همزمان با اذان مغرب، مرد مسلحی که از طریق در فرعی باب‌المهدی حرم مطهر شاهچراغ قصد ورود به صحن را داشت شروع به تیراندازی به سمت پرسنل انتظامات کرد. او که یک قبضه سلاح لوله بلند و 8خشاب جنگی به همراه داشت ابتدا با تیراندازی به پرسنل انتظامات 4نفر را هدف گلوله قرار داد که در این میان یک‌‌نفر از آنها به شهادت رسید و 3نفر مجروح شدند. وی سپس شروع به تیراندازی به سمت اتاق نگهبانی کرد و وارد حرم شد و چند قدمی در صحن پیش رفت. در این شرایط بود که مأموران لایه دوم حفاظت حرم به تعقیب مرد مسلح پرداختند. او قصد داشت به هر قیمتی که شده خودش را به داخل حرم برساند و در چنین وضعیتی به تیراندازی ادامه داد که در این تیراندازی 4نفر از زائران مجروح شدند. با این حال در مدت کوتاهی، مأموران لایه دوم حفاظتی موفق شدند با هل دادن این مرد او را زمینگیر و دستگیر کنند.

آمار شهدا
دقایقی از این حمله تروریستی می‌گذشت و هنوز جزئیات دقیقی از آنچه در این حرم متبرک رقم‌خورده بود منتشر نشده بود و در این شرایط بازار شایعات هم داغ بود. شایعاتی ازجمله اینکه تروریست‌ها 2نفر بوده‌اند که یکی از آنها دستگیر و دیگری متواری شده است. همین موضوع حساسیت ماجرا را دوچندان می‌کرد. از سویی خبرهای اولیه از شهادت 4نفر در این حادثه حکایت می‌کرد اما محمدهادی‌ایمانیه، استاندار فارس در گفت‌و‌گویی این شایعات را رد کرد. او گفت:‌ عامل این حمله یک تروریست بود که بعد از ورود به حرم ابتدا پرسنل و خادمان را نشانه گرفت و در ادامه به‌سوی زائران تیراندازی کرد و در این حادثه یک نفر نیز به شهادت رسید و 7نفر نیز مجروح شدند که وضعیت 3نفر از آنها وخیم گزارش شده است. ساعتی بعد اما دارابی، رئیس اورژانس فارس شمار مجروحان حادثه را 8نفر اعلام کرد و گفت: 5نفر از آنها به بیمارستان نمازی و 3نفر دیگر به بیمارستان مسلمی منتقل شده‌اند و وضعیت شماری از آنها وخیم است.

مهاجم یک نفر بود
در همین حال حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی، رئیس‌کل دادگستری استان فارس از آغاز بازجویی‌ها از تروریست دستگیر شده خبر داد. او گفت:‌ به‌دنبال وقوع این حادثه به همراه ۲ نفر از بازپرسان ویژه به‌منظور بررسی حادثه در حرم شاهچراغ حاضر شدیم و دستورات قضایی لازم برای دستگیری عوامل حادثه و رسیدگی به پرونده صادر شده است و تاکنون یک تروریست‌ دستگیر شده است. او در ادامه درباره تعداد مهاجمان نیز گفت:‌ ما حضور فرد دوم در این حمله تروریستی را تأیید نمی‌کنیم. با وجود این ابعاد مختلف این حادثه در دست بررسی است.

دستور رئیس جمهور
در پی حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ، رئیس‌جمهور در تماس‌های تلفنی با وزیر کشور و استاندار فارس بر به‌کارگیری تمام امکانات درمانی برای مداوای مجروحان و همچنین شناسایی و تعقیب همه عوامل این جنایت تأکید‌کرد.
سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور به وزیر کشور مأموریت داد تا ابعاد امنیتی این موضوع را با قاطعیت و فوریت بررسی و نتیجه را گزارش کند. رئیس‌جمهور بر ضرورت شناسایی و مجازات همه عوامل دخیل در این جنایت نیز تأکید کرد‌. رئیسی همچنین با تسلیت به بازماندگان خانواده شهید این حادثه تروریستی، از استاندار فارس خواست از به‌کارگیری همه امکانات درمانی لازم برای مداوای مجروحان اطمینان حاصل کند.

تکرار جنایت
حمله تروریستی شامگاه گذشته به حرم شاهچراغ در شیراز درست291 روز پس از نخستین حمله اتفاق افتاد. حمله‌ای که شامگاه چهارم آبان‌ماه سال1401 اتفاق افتاد و در جریان آن 13نفر از خادمان و زائران این حرم متبرک به شهادت رسیدند. ماجرا از این قرار بود که مردی مسلح با ورود به حرم شاهچراغ شروع به تیراندازی به‌سوی زائران و خادمان حرم کرد و آنجا را به خاک و خون کشید. او هر کسی را که سر راهش می‌دید هدف گلوله قرار می‌داد تا اینکه پس از دقایقی در شرایطی که 13نفر را به شهادت رسانده و بیش از 30نفر را مجروح کرده بود از ناحیه شکم هدف تیراندازی مأموران قرار گرفت و مجروح شد اما یک روز بعد به هلاکت رسید.  این مهاجم حامد بدخشان نام داشت و در این حمله تروریستی ۶‌خشاب سلاح کلاشنیکف به همراه‌ داشت که از 2خشاب خود استفاده کرد. گمانه‌زنی‌ها درباره پشت‌پرده این جنایت از دست داشتن تروریست‌‌های داعش حکایت داشت و این گروه یک روز بعد مسئولیت این جنایت را برعهده گرفت. بلافاصله تحقیقات برای روشن شدن ابعاد پشت‌پرده این حمله از سوی نهادهای امنیتی آغاز شد و به دستگیری‌ چندین متهم انجامید. آن زمان یکی از مدیران معاونت ضدتروریسم وزارت اطلاعات اعلام کرد که ۴۲ نفر از اعضای شبکه‌ای که این حادثه را پشتیبانی می‌کردند دستگیر شده‌اند، اما سرانجام پرونده 5 نفر از آنها با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب اسلامی شیراز فرستاده شد.  در جریان محاکمه تروریست‌ها 2نفر از آنها به نام‌های محمد رامز رشیدی و سیدنعیم هاشمی قتالی به اعدام محکوم شدند که با قطعی شدن این حکم در دیوان‌عالی کشور هر دو نفر سحرگاه 17تیرماه امسال در شیراز اعدام شدند.

درنگ
خون جوشان


محسن مهدیان؛ مدیرمسئول
توجه کنیم؛ شناسنامه شهید شاهچراغ چیست؟ انسان بی‌گناه در حریم حرم. این شناسنامه مشترک یک ملت است. همه به یک نشان. مظلوم و مومن؛ یک ملت اهل‌بیتی. ضدانقلاب همین خون را می خواهد؛ همین خون‌ها.
ضدانقلاب آدم کش صف کشیده و کمربسته است برای به‌خون‌کشیدن یک ملت؛ یک روز اغتشاش و یک روز فتنه و یک روز جنگ و یک روز تحریم و یک روز ترور.  این خون مشترک یک ملت است که در شاهچراغ بر زمین ریخته است. ملتی را زدند؛ نه یک زائر. جمهوری اسلامی را زدند؛ نه یک حرم. روح صاحب مکتب انقلاب شاد که فرمود حرم، ایران است؛ همین ایران مومن.
هرکس گرد این حرم است خاری بر چشم فراعنه خبیث و اهریمن پلید است.  
اما خون مظلوم دامنگیرشان خواهد شد. خون مظلوم جوشان است و به ظهور خروشان خواهد کشید.
این خون ها ملتی را کفن پوش خواهد کرد؛ یک رنگ و یک صدا و اهل قیام و انتقام «گر خون خیابانی مظلوم بجوشد/سرتاسر ایران کفن سرخ بپوشد»
*سروده ملک‌الشعرا بهار



 

این خبر را به اشتراک بگذارید