• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 23 مرداد 1402
کد مطلب : 199898
+
-

راهکاری برای مدیریت مصرف سوخت

وزیر نفت می‌گوید که تا پایان امسال دولت تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین ندارد اما همزمان سقف سوخت‌گیری با کارت شخصی و آزاد جایگاه در سراسر کشور محدود شده و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بدون اطلاع‌رسانی شفاف سقف سوخت‌گیری در پایتخت را هم محدود کرد که همین باعث ترافیک در برخی خیابان‌های منتهی به جایگاه‌های سوخت و طولانی‌تر شدن فرآیند سوخت‌گیری در تهران شده است. داستان چیست؟
به گزارش همشهری، با سبقت مصرف بنزین از تولید، وزارت نفت درصدد مدیریت مصرف برآمده و محدود کردن سوخت‌گیری با کارت در جایگاه‌ها را استارت زده است. رشد مصرف بنزین باعث شده که رئیس‌کل گمرک ایران رسما اعلام کند که صادرات بنزین از ابتدای امسال متوقف شده و البته تاکنون وارداتی هم صورت نگرفته است. آیا سیاست جدید بنزینی باعث ایجاد توازن بین تولید و مصرف و جلوگیری از این فرآورده نفتی خواهد شد؟
سیاست اعمال محدودیت یا مدیریت بر مصرف بنزین که از چندی قبل در استان‌های کشور اجرا شده، حالا و از 3روز قبل به تهران رسیده و به‌گفته صنف جایگاه‌داران تاکنون شکایت و انتقادی از این محدودیت‌ها دریافت نشده و بیشترین گلایه‌ها مربوط به شهرهای مرزی ایران است. اینکه مبنای تعیین سقف چه بوده، هنوز مبهم است اما به‌نظر می‌رسد سقف اعلام شده برای سوخت‌گیری بر مبنای میانگین مصرف بنزین در شهرهای کوچک، متوسط و بزرگ انجام شده و این تصمیم‌گیری تاکنون خللی در تامین سوخت ایجاد نکرده است.

نگران نباشید
وزیر نفت با تأکید بر اینکه همه جایگاه‌های عرضه سوخت کشور فعال هستند، گفت: ذخایر سوخت بنزین امروز بیش از ۱۵۰ میلیون لیتر بیشتر از مدت مشابه پارسال است و مشکلی در تأمین بنزین وجود ندارد. جواد اوجی گفت: مصرف بنزین در کشور به‌دلیل افزایش مسافرت‌ها در فصل تابستان افزایش یافته است و در تأمین بنزین هیچ‌گونه مشکلی نداریم، اما با توجه به مصرف بالا، این موضوع را مدیریت کرده‌ایم. او افزود: هیچ‌گونه بحث افزایش قیمت بنزین در دستور کار دولت و مجلس برای امسال نیست و تولید در پالایشگاه‌های کشور با حداکثر ظرفیت انجام می‌شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید