• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 21 مرداد 1402
کد مطلب : 199630
+
-

چطور به کلاهبرداران رودست بزنیم؟

سرهنگ داود معظمی گودرزی-رئیس پلیس فتای پایتخت

مهم‌ترین امید کلاهبرداران برای فریب طعمه‌هایشان غفلت و سهل‌انگاری آنهاست. اشتباهات به ظاهر کوچک و ساده اما در عین حال تأثیر‌گذار از سوی شهروندان، کلاهبرداران را یک قدم پیش می‌اندازد و کمک می‌کند تا به راحتی بتوانند طعمه‌هایشان را فریب داده و نقشه‌هایشان را عملی کنند.
یکی از شایع‌ترین کلاهبرداری‌ها شیوه انتقال وجه از طریق تماس تلفنی و کارت به کارت است. در این‌باره بارها هشدارهای لازم به شهروندان ارائه شده است اما باز هم شاهد وقوع کلاهبرداری‌های زیادی با استفاده از این ترفند هستیم. در این خصوص لازم است شهروندان از قبول درخواست تلفنی، پیامکی و حضوری افراد ناشناس درخصوص هرگونه عملیات بانکی ازجمله انتقال وجه، ارائه رمز اول و دوم و cvv2 کارت عابر بانک خود خودداری کنند.
یکی دیگر از ترفندهای کلاهبرداران فرستادن پیامک و وعده برنده شدن در قرعه‌کشی است. شهروندان باید توجه داشته باشند که پس از دریافت پیامک‌های تبلیغاتی و فریب‌دهنده که شما «برنده جایزه...» شده‌اید، هرگز به دستگاه‌های خودپرداز مراجعه نکنند. اگر قرار است هرگونه وجهی از طریق کارت عابربانک به‌حساب عابر بانک شما واریز یا انتقال یابد، لازم نیست به دستگاه‌های خودپرداز بانک مراجعه شود بلکه با ارائه شماره کارت و یا حساب و بدون حضور شما این امر صورت خواهد گرفت.
دیده شده کلاهبرداری‌های متعددی تحت عنوان سفارش خرید برای ادارات و سازمان‌ها و یا سایر مراکز تجاری و نیز ارسال پیامک‌های تبلیغاتی با مضمون اینکه «برنده جایزه شده‌‌اید»، اتفاق افتاده و کلاهبرداران با ترفند و برنامه‌ریزی قبلی جهت پرداخت بیعانه سفارش انجام شده اقدام به فریب شهروندان کرده و به جای واریز مبلغ، با به‌کار بردن روش‌های متقلبانه و ترفندهای خاص، فرد مورد نظر را به سمت دستگاه خودپرداز کشانده و کلیه اطلاعات مربوط به‌حساب وی را دریافت و موجودی حساب را به‌حساب کارت خود یا فرد دیگری که همدستش است، منتقل می‌کنند.
در ایام محرم نیز افراد سودجو با سوءاستفاده از عواطف و احساسات مذهبی مردم با بهانه‌های مختلف ازجمله کمک به نیازمندان و فروش کالاهای مورد نیاز این‌ماه اقدام به کلاهبرداری می‌کنند. شهروندان هرگونه واریز وجه مربوط به نذورات را به شماره حساب هیئت‌های مذهبی و مؤسسات خیریه معتبر و شناخته شده واریز کرده و جهت پیشگیری از سرقت و یا هرگونه سوءاستفاده از اطلاعات کارت‌های بانکی از مراجعه به لینک‌های پرداخت درگاه بانکی منتشر شده در فضای مجازی خودداری کنند. در روشی دیگر از این کلاهبرداری‌ها نیز شاهد کلاهبرداری با عنوان فروش اقلام و اجناس مخصوص ایام محرم و صفر هستیم که در این شگرد مجرمانه، مجرمین با ایجاد صفحات درگاه بانک جعلی (فیشینگ) به‌دنبال سرقت اطلاعات کاربران هستند.
شهروندان می‌توانند برای ارتقای اطلاعات سایبری خود به سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir مراجعه کنند و هرگونه موارد مشکوک را نیز از طریق مرکز فوریت‌های سایبری با شماره تلفن096380 اطلاع‌رسانی کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید