• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 21 مرداد 1402
کد مطلب : 199575
+
-

سکوتِ سنگین سکوها!

اواخر فصل گذشته بود که طرفداران فوتبال به ورزشگاه آزادی می‌رفتند و با بلیت یا حتی بدون بلیت از گیت‌ها عبور می‌کردند تا بخش بسیار زیادی از سکوها کاملا پر از تماشاگر شود اما در شروع این فصل نخستین بازی آزادی در غیاب صاحبان واقعی این سکوها برگزار شد. تصاویر منتشرشده هم آزادی را متفاوت از یک استادیوم فوتبال نشان می‌داد. سرنوشت این ورزشگاه درنهایت چه خواهد شد؟ آیا این موضوع یک نمره منفی بزرگ برای فوتبال ایران در آستانه شروع فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا نیست؟ آیا امکان انتقال دیدارهای پرسپولیس و استقلال به استادیوم دیگری وجود دارد؟ آیا این بار از لحاظ زمانی به وعده بازسازی ورزشگاه به شکل دقیق عمل خواهد شد؟

   استادیومی با نقص‌های بزرگ
شاید دوران کرونا، بهترین زمان برای بازسازی کامل ورزشگاه آزادی بود اما این اتفاق نیفتاد و روزبه‌روز وضعیت استادیوم این مجموعه بدتر شد. در حدی که فصل گذشته در مقاطعی صحبت از خطرات احتمالی حضور تماشاگر روی سکوهای طبقه دوم مطرح شد. قرار بر این بود علاوه بر رفع مشکلات طبقه دوم، در طبقه پایین نیز سازه اصلی مقاوم‌سازی شود تا عمر مطلوب این استادیوم افزایش پیدا کند. سازمان توسعه و تجهیز اعلام کرده که روند نصب سکوها و مقاوم‌سازی استادیوم آذرماه به پایان خواهد رسید اما با توجه به وعده‌های پیشین، هیچ تضمینی برای عملی شدن این وعده وجود ندارد. فعلا در ورودی ورزشگاه و برخی تونل‌ها، طراحی‌های تازه‌ای صورت گرفته است اما نقص‌های استادیوم بزرگ‌تر از آن است که به این زودی برطرف شود. تقویت سازه در طبقه‌های پایینی، حتی مربیان را نیز مجبور کرد خودشان را از طریق سکوها به سالن کنفرانس برسانند.

   لیگ قهرمانان چه می‌شود؟
حتی اگر وعده آذرماه عملی شود، باز شرایط برای لیگ قهرمانان مطلوب نخواهد بود چراکه دور گروهی لیگ قهرمانان 22شهریور آغاز خواهد شد. هم پرسپولیس باید در این ورزشگاه به میدان برود و هم نساجی آزادی را به‌عنوان ورزشگاه میزبان بازی‌ها معرفی کرده است. بعید به‌نظر می‌رسد ای‌اف‌سی موافقت کند که بازی‌ها بدون تماشاگر برگزار شود. البته گفته می‌شود با وجود مشکلاتی که آزادی دارد، حدود 50هزار نفر می‌توانند برای هر بازی در استادیوم حاضر باشند. اگر این موضوع واقعیت داشته باشد، چرا بازی چهارشنبه شب پرسپولیس و آلومینیوم بدون تماشاگر برگزار شد؟

   پیشنهادی که عملی نیست
پس از جدال با آلومینیوم، بازیکنان پرسپولیس خواهان تغییر محل میزبانی دیدارهایشان بودند تا بتوانند در حضور تماشاگران به میدان بروند اما بعید است شورای تامین، مجوز بازی این تیم با حضور تماشاگران را در نقطه دیگری از تهران صادر کند. صرف‌نظر از لیگ، برای لیگ قهرمانان اگر ای‌اف‌سی شرایط آزادی را برای میزبانی تأیید نکند، بازی‌ها در چه ورزشگاهی برگزار می‌شود؟ در شهرستان‌هایی مثل تبریز و اصفهان هم وضعیت چمن خوب نیست و ورزشگاه مشهد نیز با توجه به غیبت طولانی در فوتبال، احتمالا مشکلات زیادی دارد. به‌نظر می‌رسد در شرایط فعلی، فوتبال ایران بیشتر از هر زمان دیگری به استادیوم‌های جدید نیاز دارد. با این روند حتی ممکن است شانس میزبانی تیم‌های ایرانی در آسیا از دست برود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید