• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
جمعه 20 مرداد 1402
کد مطلب : 199551
+
-

زیرمجموعه‌ها مخفی می‌شوند!

ناصر فروندیان

جلسه قبل در مورد Naked Subsetها صحبت کردیم و فهمیدیم چی هستن. این جلسه در مورد Hidden Subsetها یا «زیرمجموعه‌های مخفی»  آموزش می‌بینین.
توی این تکنیک هم تعاریف دقیقا مثل Naked Subset هستش با این تفاوت که این بار مخفی شدن.  این زیرمجموعه‌های مخفی، بسته به تعدادشون  می‌تونن جفت‌های مخفی، سه‌گانه مخفی و چهارگانه مخفی رو بسازن. خب اگه جفت‌هایی که توی یک واحد پیدا می‌کنیم، آشکار نباشن بهشون می‌گیم جفت‌های مخفی. این جفت‌ها از اون‌جایی که باید توی دو خونه از یک واحد قرار بگیرن، باعث می‌شن که بقیه کاندیداهای اضافی حذف بشن.
مثال زیر، نمونه‌ای از سه‌گانه یا Triple مخفی هستش که می‌تونیم اون رو با هم مرور کنیم و ببینیم منطق این تکنیک چطوره:


اول از همه می‌تونیم تمامی کاندیداها رو از 1 تا 9 توی ردیف اول بنویسیم و بعد شروع به حذف‌کردن کنیم. البته  این کار کمی زمان بر می‌شه، پس از خودمون می‌پرسیم که توی ردیف اول، کاندیداهای 2 و 6 و 5 کجاها می‌تونن باشن؟!
اینا بدون‌شک توی خونه‌های 11، 12 و 13 نمی‌تونن باشن، چون توی بلوک‌شون این ارقام رو داریم. خونه 15 هم به دلیل این‌که توی ستون پنجم ارقام 2،5 و 6 رو داریم به درد این کار نمی‌خوره.
پس بدون شک خونه‌های قرمز 14 و  ۱۷ و 19 تنها جاهایی هستن که می تونن جایگاه سه کاندیدای مورد نظرمون باشن و چون مخفی بودن، بهشون می‌گیم «سه‌گانه های مخفی».
خب حالا به ستون نهم نگاه می‌کنیم و می‌پرسیم کاندیداهای 4،7 و 8 کجاها می‌تونن باشن؟ خونه 19 که قبلا مدادنویسی شده باید پاسخش ۲ یا ۵ باشه، ردیف چهارم هم یه جفت آشکار (1 و 5) لازم داره که تکمیلش کنه. بلوک نهم هم که خودش  ارقام 7،4 و 8رو  داره. پس نتیجه می گیریم  که ما  یک سه‌گانه مخفی دیگه 4،7 و 8 داریم که توی خونه‌های آبی 29، 39 و69   هستن.
 اگه سودوکوتون کامل مدادنویسی شده باشه، خونه‌های آبی و قرمز رو به شکل بالا می‌بینین. حالا متوجه می‌شین که می‌تونین بقیه کاندیداهای اضافی این خونه‌ها -که سبز نیستن- رو حذف کنین. چون ما سه کاندیدا داریم برای سه خونه و اگه رقمی غیر این سه رقم رو توی هریک از اون خونه‌ها بذاریم، بدون‌شک سودوکومون به مشکل بر می‌خوره.
توجه داشته باشین که: Subsetها چه مخفی باشن  و چه آشکار، از اون‌جایی که Locked Set هستن -یعنی به تعداد خونه‌ها کاندیدا دارن- پس هر چی کاندیدای اضافی توی خونه‌هاشون دارن رو می‌تونیم حذف کنیم. اگه توی واحد، جای دیگه از کاندیداها وجود داشته باشه، به عبارتی اگه تعداد کاندیداها از تعداد خونه‌ها بیشتر بشه -مثلا سه کاندیدا برای دو خونه داشته باشیم-  باید اون رو حذف کنیم.
ضمنا بهتون پیشنهاد می دم حتما ویدیوی رایگان این هفته رو ببینین و با مفهوم  Quad هم آشنا بشین.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید