• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 19 مرداد 1402
کد مطلب : 199485
+
-

لقمه اول: انتقام

تراکتور آخرین تیمی است که سپاهان را برده و صنعت‌نفت آخرین تیمی است که از استقلال امتیاز گرفته؛ این بازی‌ها در نخستین هفته فصل جدید تکرار می‌شوند

لقمه اول: انتقام

هفته اول رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران امروز با برگزاری 3بازی باقیمانده به پایان می‌رسد. بیست‌وسومین دوره رقابت‌های لیگ برتر ایران (جام خلیج‌فارس) روز گذشته با انجام 5بازی آغاز شد و 3بازی باقیمانده از نخستین هفته امروز و امشب در شهرهای تهران، اصفهان و آبادان برگزار می‌شود. امشب در آبادان استقلالی‌های تهران میهمان برزیلی‌های جنوب هستند و نخستین بازی فصل را در گرم‌ترین زمان و مکان ممکن انجام می‌دهند. 2تیم مدعی سپاهان و تراکتور نیز دوئل بسیار مهم و حساسی در شهر اصفهان دارند و نکته عجیب درباره این بازی نامشخص بودن وضعیت خریدهای جدید 2تیم است که اخبار و شایعات زیادی در این خصوص منتشر شده است. ظاهرا تعداد زیادی از خریدهای دو تیم هنوز مجوز حضور در هفته اول را دریافت نکرده‌اند و با این اوصاف در فاصله کمتر از 24ساعت تا شروع بازی، هنوز نمی‌توان هیچ حدس و گمانی درباره ترکیب 2تیم داشت!

  هوادار – مس رفسنجان
از ساعت19امشب در ورزشگاه پاس قوامین، دو تیم هوادار تهران و مس رفسنجان به دیدار هم می‌روند. مصاف این 2تیم بیش از هر چیز یادآور کری‌ها و حواشی جالبی است که فصل گذشته در جدال آنها رخ داد. فصل گذشته هوادار با مربیگری ساکت الهامی در جام‌حذفی مس را حذف کرد و ساکت‌خان بعد از پایان ضربات حساس پنالتی آن کری معروف را خواند: «من با 4تا پیرزن هم اینها را می‌برم.» این کری عجیب بدون پاسخ نماند و چند هفته بعد وقتی مس رفسنجان در لیگ برتر هوادار را برد، این مهرداد رضایی زننده تک‌گل آن بازی بود که هم توانایی‌اش را در اجرای پانتومیم به رخ کشید و هم پاسخ دندان‌شکنی به ساکت الهامی داد. جالب اینکه حالا الهامی سرمربی مس رفسنجان شده و اتفاقا کشمکش‌های زیادی هم با مهرداد رضایی داشته است. در جدال امروز الهامی با تیم سابقش، احتمالا باید منتظر حاشیه‌ها و درگیری‌های زیادی بود. به‌خصوص که روی نیمکت هوادار حالا محمود فکری می‌نشیند که او هم مثل ساکت هرگز ساکت نبوده و باعث و بانی بسیاری از درگیری‌ها و حاشیه‌های کنار زمین بوده است. پس امروز منتظر یک روز شلوغ در اطراف نیمکت‌های پاس قوامین می‌مانیم. آن هم در مسابقه‌ای که باز هم بدون تماشاگر برگزار خواهد شد. کلا بازی‌های تهران در هفته اول بدون تماشاگر برگزار شدند.

  سپاهان – تراکتور
همزمان با بازی تهران و از همان ساعت19در ورزشگاه نقش‌جهان اصفهان هم مسابقه‌ای آغاز می‌شود که باید آن را بزرگ‌ترین بازی روز اول لیگ دانست. دو تیم سپاهان و تراکتور که در تابستان امسال بیشترین خریدها را انجام دادند و پرستاره‌ترین تیم‌ها را ساختند، به حکم قرعه باید در همین روز اول به مصاف یکدیگر بروند. 2 تیم پرمهره با هدایت 2سرمربی باکیفیت خارجی، می‌توانند زیباترین بازی روز اول را تقدیم تماشاگرانی کنند که با توجه به بازی‌های گذشته سپاهان در این ورزشگاه تعدادشان کم نخواهد بود. سپاهان فصل گذشته آخرین شکست خود را مقابل همین تراکتور متحمل شد و همان باخت به‌اضافه تساوی در بازی با ملوان باعث دور شدن اصفهانی‌ها از عنوان قهرمانی شد. بنابراین زردپوشان در بازی امروز هم به‌دنبال انتقام آن شکست می‌گردند و هم خواهان یک شروع خوب و مطمئن برای فصل جدید هستند. طی روزهای گذشته درباره هر دو تیم و ثبت قرارداد بازیکنان جدیدشان اخبار زیادی منتشر شد که اگر واقعیت داشته باشند تراکتور بیشتر از سپاهان متضرر خواهد شد. اما مدیران این باشگاه به سرمربی خود اطمینان داده‌اند که مشکلات تا قبل از آغاز بازی حل می‌شود و او تیمش را با تمامی ستاره‌های جدید به اصفهان برده است. تراکتوری‌ها بعد از این بازی بزرگ در هفته دوم هم به دیدار پرسپولیس خواهند رفت.

  نفت آبادان – استقلال
و اما آخرین بازی هفته اول از ساعت21:30امشب در ورزشگاه تختی آبادان آغاز می‌شود تا شاید دو تیم از گزند گرمای شدید آبادان کمی در امان بمانند. نفت آبادان آخرین تیمی است که در لیگ برتر از استقلال امتیاز گرفته و همان امتیاز بود که یک هفته بعد از شکست در دربی، استقلال را کاملا از قهرمانی ناامید کرد. روز 15اردیبهشت‌ماه 2 تیم در ورزشگاه آزادی به مصاف یکدیگر رفتند و این بازی با حاشیه‌ها و درگیری‌های فراوانش در نهایت یک بر یک مساوی تمام شد. در همان 20دقیقه ابتدایی استقلالی‌ها معتقد به یک خطای پنالتی روی مهدی قایدی بودند و اعتراض آنها جرقه حاشیه‌های بعدی بود. در نیمه دوم درگیری شدیدی بین نیمکت‌های 2تیم ایجاد شد و ساپینتو به‌شدت با سرپرست آبادانی‌ها درگیر شد. بازی جذاب 2تیم تحت‌تأثیر این درگیری‌ها و البته ضربات متعددی که آبی‌پوشان به تیر دروازه می‌زدند نهایتا با تساوی خاتمه یافت. امشب اما نکونام به کمتر از 3امتیاز راضی نیست و به‌دنبال شروع پرقدرتی برای فصل جدید است. عبدالله ویسی هم تیمش را آماده کرده و می‌گوید به‌دنبال 3امتیاز بازی است تا آن را به روح محمدرضا عجمی‌پور، جوان درگذشته نفتی‌ها تقدیم کند. بازی داغی در راه است.

متخصص شروع!
مرور دیدارهای استقلال در نخستین هفته فصل، یک حقیقت ساده را نشان می‌دهد. آنها تخصص قابل توجهی برای پیروزی در هفته اول دارند. در 22دوره گذشته لیگ، استقلال فقط 3بار فصل را با باخت شروع کرده و 2شکست از این 3شکست، در حضور مربیان خارجی اتفاق افتاده‌ است.

فرار از شکست در حافظیه
اولین دوره از لیگ برتر برای استقلال، در حافظیه شیراز شروع شد. تیم منصور پورحیدری در بازی اول مقابل برق به میدان رفت و گل اول بازی را هم دریافت کرد. آبی‌ها فاصله‌ای با شکست خوردن نداشتند اما علی موسوی دقایق پایانی، بازی را به تساوی کشاند. تیم پورحیدری فصل را اصلا خوب شروع نکرد و در 4هفته اول 2باخت داشت اما به مرور زمان، به یک مدعی بدل شد.

برد بی‌فایده آقای کخ!
لیگ دوم برای استقلال، با یک پیروزی دلچسب روبه‌روی پاس شروع شد. آنها توانستند در خانه پاس را با نتیجه 3بر یک شکست بدهند و نخستین 3امتیاز فصل را جشن بگیرند. هر چند که این شروع خوب هم کخ را رستگار نکرد و او فصلی کابوس‌وار را در استقلال پشت سر گذاشت. در آن بازی علیرضا نیکبخت، علی سامره و فراز فاطمی 3گل آبی‌های پایتخت مقابل پاس را وارد دروازه حریف کردند.

باز هم پاس
اولین حریف استقلال در سومین دوره لیگ برتر باز هم پاس تهران بود. تیم امیر قلعه‌نویی در استادیوم آزادی روبه‌روی پاس به میدان رفت و درحالی‌که از حریف عقب افتاده بود، بازی را به تساوی کشاند. جالب اینکه دقایقی از این بازی به‌دلیل مشکلات فنی، پخش تلویزیونی نداشت. علیرضا نیکبخت و یدالله اکبری، نخستین گلزنان آن فصل برای تیم امیرقلعه‌نویی بودند تا استقلال فصل را با باخت شروع نکند.

نیکبخت
استاد هفته اول؛ 19سال قبل، استقلال لیگ برتر چهارم را در اهواز مقابل تیم هم‌نامش شروع کرد. آن سال هم مثل این لیگ، شروع فصل برای آبی‌ها در اوج گرما اتفاق افتاد. استقلال این بار هم فصل را با پیروزی شروع نکرد و در اهواز به تساوی رسید. نیکبخت برای سومین بار متوالی در هفته اول موفق به گلزنی برای آبی‌های پایتخت شد.

وحید طالب‌لو
مرد عنکبوتی؛ در شروع پنجمین دوره لیگ برتر، استقلال یک جشن اساسی در خانه بر پا کرد. آنها 4گل به صباباتری زدند و از همان هفته اول نشان دادند که آماده قهرمانی لیگ هستند. آن روز به جز گلزنی نیکبخت و اکبرپور و دبل عنایتی، وحید طالب‌لو نیز موفق شد پنالتی علی دایی را مهار کند. استقلال امیر در پایان همان فصل، قهرمانی لیگ را جشن گرفت.

پیروز برای پیروزی
روند خوب استقلال در هفته‌های اول، در لیگ برتر ششم نیز حفظ شد. شاگردان صمد مرفاوی باز هم هفته اول لیگ را در استادیوم آزادی برگزار کردند و در مقابل ذوب‌آهن با گلزنی محمد نوازی و پیروز قربانی، به نخستین 3امتیاز فصل رسیدند.

تقدیم به ناصرخان
یک شروع دیگر در استادیوم آزادی و باز هم یک پیروزی خانگی در شروع فصل؛ تیم ناصر حجازی در لیگ هفتم، فصل را با شکست دادن استقلال اهواز در یک بازی بسیار جذاب شروع کرد. این مسابقه 5گل داشت و استقلالی‌ها موفق شدند 3بار دروازه حریف را باز کنند. امیرحسین صادقی، آرش برهانی و میثم منیعی، 3گل استقلال را به ثمر رساندند.

3 امتیاز با «رفت و برگشت»
قرعه شروع لیگ نهم برای استقلال، قرعه بسیار سختی بود چرا که آنها باید مقابل تیم پرستاره سرمربی سابقشان امیرقلعه‌نویی قرار می‌گرفتند. تصور می‌شد سپاهان شانس خوبی برای بردن مدافع عنوان قهرمانی داشته باشد اما استقلال مرفاوی با گل امیدرضا روانخواه، 3امتیاز این بازی جنجالی و حیثیتی را به دست آورد و تماشاگرانش را خوشحال به خانه فرستاد.

کامبک‌ در تبریز با پرویز
تنها 4دقیقه بعد از شروع نخستین دیدار استقلال در لیگ دهم، دروازه این تیم در برابر میزبانش شهرداری تبریز باز شد. استقلال در آن فصل بعد از مدت‌های مدید، فصل را بیرون از خانه شروع می‌کرد. با این حال آبی‌ها خیلی خوب به بازی برگشتند و با گل‌ برهانی و 2گل از میداوودی، پیروزی را حتمی کردند. حتی گل لحظه آخری تبریزی‌ها نیز تأثیری روی برد استقلال نداشت.

آرش در نقش ناجی
لیگ یازدهم برای استقلال در زمین سپاهان شروع شد. یک مسابقه بسیار سخت که تماشاگران زیادی هم داشت. دشوارترین لحظه از این بازی برای هواداران استقلال، گل خوردن از ستاره سابقشان جانواریو بود. با این حال آرش برهانی دقایق پایانی کار را به تساوی کشاند تا استقلال به روند بی‌شکستی‌اش در شروع فصل تداوم ببخشد.

دوباره...استقلال!
امیرقلعه‌نویی برای لیگ دوازدهم به استقلال برگشت و ستاره‌هایی مثل جانواریو را هم دوباره با خودش به این تیم آورد. فابیو اتفاقا در همان نخستین هفته فصل روبه‌روی آلومینیوم نیز برای تیمش گل 3امتیازی زد تا استقلال لیگ دوازدهم را خوب شروع کند؛ تیمی که در نهایت آن فصل روی سکوی اول مسابقه‌ها قرار گرفت.

پیروزی با 10بازیکن
تخصص‌ تیم امیر بردن در هفته‌های اول ادامه داشت. در نخستین بازی لیگ سیزدهم گسترش فولاد نخستین گل بازی را زد اما آرش برهانی گل تساوی رابه ثمر رساند. دقایق پایانی بازی جی لوید ساموئل از زمین اخراج شد اما فرهاد مجیدی، گل برتری استقلال 10نفره را زد. قبل از این بازی جنجال‌های بزرگی بین رسول خطیبی و قلعه‌نویی شکل گرفته بود.

2گل در جواب رامین
لیگ چهاردهم هم برای استقلال با یک پیروزی دلچسب مقابل راه‌آهن شروع شد. این بار رامین رضاییان در همان ثانیه‌های شروع بازی، راه‌آهن را جلو انداخت اما این جاسم کرار و محمد قاضی بودند که اجازه ندادند راه‌آهن جدال با استقلال را با امتیاز ترک کند.

سجاد ناامید نمی‌شود
یک پیروزی در مشهد، نخستین 3امتیاز لیگ پانزدهم را نیز به‌حساب استقلالی‌ها واریز کرد. تیم پرویز مظلومی با گل شهباززاده که نخستین گل فصل هم بود، از حریف جلو افتاد. در ادامه نقی‌زاده کار را به تساوی کشاند اما سجاد که آن روزها در اوج قرار داشت، باز هم برای تیمش گلزنی کرد تا سریال بردهای استقلال در شروع لیگ ادامه پیدا کند.

یک استقلالی علیه استقلال
اولین تجربه مربیگری علیرضا منصوریان در استقلال، درلیگ شانزهم و مقابل نفت تهران رقم خورد. آن روز آبی‌ها فاصله چندانی با شکست دادن حریف نداشتند و گل جابر انصاری برای پیروزی‌شان کافی به‌نظر می‌رسید اما ارسلان مطهری بازی را به تساوی کشاند؛ بازیکنی که این روزها در ترکیب استقلال دیده می‌شود.

اولین شکست تاریخ!
17سال بعد از شروع لیگ برتر، استقلال بالاخره هفته اول یک فصل را با باخت کلید زد. در لیگ هفدهم تیم منصوریان در برابر نفت آبادان نمایش خوبی نداشت و گل باخت را هم از کسی خورد که خودش برای استقلال به میدان رفته بود. گل جاسم کرار، کام آبی‌ها را تلخ کرد و علیمنصور را به بحرانی کشاند که خروج از آن برای این مربی شدنی نبود.

یک «اولین» دیگر
تیم وینفرد شفر در لیگ هجدهم، نخستین تساوی بدون گل استقلال در شروع یک فصل را رقم زد. برای نخستین بار در تاریخ لیگ برتر، استقلال در هفته اول نه گلی به ثمر رساند و نه گلی از حریفش که پیکان تهران بود دریافت کرد.

مترجم من کجاست؟
هواداران استقلال خیلی زود عصبانیت آندره‌آ استراماچونی را دیدند. مردی که تیمش مسابقه هفته اول لیگ نوزدهم مقابل ماشین‌سازی‌ را با یک شکست دردناک در دقیقه 95پشت سر گذاشت. استراماچونی در پایان آن بازی به‌شدت از عملکرد باشگاه ناراضی بود و این نارضایتی را کاملا به نمایش گذاشت.

افتتاحیه‌ به سبک وریا
اولین گل استقلال در لیگ بیستم را وریا غفوری به ثمر رساند. پس از او نیز ارسلان مطهری گل دوم را به تیم تازه صعودکرده مس رفسنجان زد تا استقلال دوباره به مسیر بردن در نخستین دیدارهای فصل برگردد.

سومین شکست با ساپینتو
سومین باخت تاریخ استقلال در شروع لیگ برتر، برای تیم ساپینتو اتفاق افتاد. تیمی که در نبرد با سپاهان در خانه، متحمل شکست غیرمنتظره‌ای شد و فصل بیست‌ودوم را اصلا خوب شروع نکرد. رامین رضاییان در آن بازی برای دومین بار، در نخستین هفته لیگ به استقلال گل زد.

شروع خوب تیم قهرمان
30هزار تماشاگر راهی ورزشگاه آزادی شدند تا نخستین نمایش استقلال در لیگ برتر هشتم را تماشا کنند؛ تیم پرستاره‌ای که هدایتش دوباره بر عهده امیرقلعه‌نویی بود. نیمه اول نخستین بازی فصل بین استقلال و ابومسلم با تساوی بدون گل تمام شد اما در نیمه دوم، مهدی امیرآبادی و مجتبی جباری 2گل برای استقلال زدند تا این تیم فصل را با یک برد بی‌دردسر شروع کند. البته همین تیم در 5هفته بعدی 3بار شکست خورد، اما در نهایت جام قهرمانی را از آن خودش کرد.

شروع یک-هیچ‌ها با جعفر
استقلال فرهاد بردهای اقتصادی‌اش در لیگ برتر بیست‌و‌یکم را روبه‌روی هوادار شروع کرد. باشگاه برای دومین فصل متوالی، لیگ را مقابل تازه‌واردها کلید می‌زد. در این بازی وریا غفوری یک پنالتی را از دست داد اما دقایقی بعد جعفر سلمانی گل پیروزی‌بخش تیمش را به ثمر رساند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید