• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
پنج شنبه 19 مرداد 1402
کد مطلب : 199468
+
-

طرح جوان‌سازی ترکیب

بارسلونا به‌دلیل مشکلات مالی چاره‌ای جز رو کردن پدیده ندارد

طرح جوان‌سازی ترکیب

واقعا درست گفته‌اند که نیاز مادر اختراع است. بارسلونا چون نمی‌تواند مثل گذشته ریخت‌وپاش کند و ستاره بخرد، چاره‌ای جز بازگشت به سیاست ابتدای این قرن خود ندارد؛ استفاده از محصولات لاماسیا یا جذب استعدادهای نوجوان از سایر تیم‌ها. در 3-2سال اخیر بازیکنانی مثل آنسو فاتی، عبدالصمد الزلزولی، بالده، آرائوخو و... از تیم‌های پایه و آکادمی به تیم اصلی رسیدند و ستاره شدند و 2نفر از آنها یعنی آرائوخو و بالده جزو 11بازیکن ثابت تیم هستند. پدیده‌های دیگری مثل ماریبو یاریکی پوچ پس از جرقه اولیه فرصت بازی پیدا نکردند و خیلی زود محو شدند یا به فروش رسیدند. بازیکنانی نظیر گاوی و پدری هم از آکادمی باشگاه‌های دیگر یا تیم‌های اصلی دیگر جذب شدند و درخشیدند. حالا که بارسا کمتر می‌تواند بازیکن بخرد، چه بهتر که ژاوی به استفاده از بازیکنان جوان مجبور شود.
در تور پیش‌فصل بازیکنی به‌نام فرمین لوپس چشم‌ها را به‌خود خیره کرد. او در الکلاسیکو به زمین رفت و یک گل و یک پاس گل در پیروزی 3بر صفر مقابل رئال به ثبت رساند. او قرضی به لینارس رفته و برگشته است و خیلی‌ها معتقدند که این فصل دقایق زیادی به او بازی می‌رسد. فرمین دومین بازیکن تأثیرگذار بارسا در بازی‌های پیش‌فصل بود. بیشترین تأثیر روی گل در پیش فصل؛ فران تورس: 4گل و پاس گل، فرمین لوپس: 3گل و پاس گل.
در جام خوان گامپر هم که بارسا 4بر 2تاتنهام را شکست داد و در این بازی هم جوانان و نوجوانان این تیم درخشیدند. بارسا 2بر یک عقب بود که ژاوی چند نوجوان را به ترکیب فرستاد. نتیجه این شد که 3دقیقه بعد یک مسی جدید متولد شد؛ لمینه یامال در 3دقیقه همان کاری را انجام داد که رافینیا در طول مسابقه انجام داده بود. برخی معتقدند کاری که یامال انجام داد، بهترین عملکرد یک بازیکن جوان در خوان گامپر بعد از عملکرد مسی در بازی سال‌ها پیش مقابل یوونتوس بود. عبدالصمد الزلزولی ملقب به عبده هم در این بازی گل زد. او دیگر نیازی نیست تیم را قرضی ترک کند.
از طرفی، بارسلونا که در نقل‌وانتقالات تابستانی زیر 4میلیون یورو خرج کرده بود، یک نوجوان و پدیده آلمانی را هم به خدمت گرفت. این بازیکن نوح (نوا) درویش نام دارد که در ازای 2.5میلیون یورو از فرایبورگ خریده شده است. قرارداد این هافبک نفوذی 16ساله تا تابستان2026 اعتبار دارد و بند فسخ قراردادش یک میلیارد یورو محاسبه شده است. این استعداد فرایبورگ در فصل گذشته در ۲۳بازی برای تیم دوم فرایبورگ، ۸گل و ۵پاس گل را به ثبت رساند.
البته به‌نظر می‌رسد با فروش فرانک کسیه و منتفی شدن بازگشت لنگله از تاتنهام و همچنین با رفتن دمبله به پاری‌سن‌ژرمن منابع مالی در باشگاه برای خریدهای جدید فراهم شده باشد. کسیه 14.5میلیون یورو به الاهلی عربستان فروخته شد و از محل فروش دمبله به پاریس 25میلیون یورو به خزانه برگشت و همچنین در دستمزد این بازیکنان هم صرفه‌جویی شد. ژاوی در کنفرانس مطبوعاتی گفت که ممکن است بازیکنانی مثل فاتی، فران تورس یا رافینیا هم فروخته شوند. در این صورت باشگاه دنبال خریدهای بزرگی مثل برناردو سیلوا، کانسلو و دیگران خواهد رفت. اگر این اتفاقات رخ دهد، دیگر نمی‌توان به درخشش جوانانی که از آنها نام بردیم امید داشت.
یک منبع مالی جدید هم ایجاد شده است. باشگاه بارسلونا با یک شرکت مکزیکی به‌نام Mountain Nazca برای فروش 49درصد از استودیو بارسا به قیمت 180میلیون یورو به توافق رسیده و معامله انجام شده است. گفته می‌شود که اگر بارسلونا برای ثبت بازیکنان به پول بیشتری نیاز داشته باشد، شاید شرکت مکزیکی تا پایان‌ ماه حدود 40میلیون یا بیشتر به باشگاه بپردازد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید