• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 19 مرداد 1402
کد مطلب : 199430
+
-

مقاصد تفریحی روستاهای شمیرانات را این روزها از دست ندهید

گردش نیم‌روزی در خنکای شمال تهران

گردش نیم‌روزی در خنکای شمال تهران

سعیده مرادی

برای پایتخت‌نشینانی که فرصت زیادی برای سفر کردن و حضور در اماکن گردشگری دور دست ‌ندارند، اما می‌خواهند از کمترین زمان، بیشترین استفاده را ببرند، سفرهای کوتاه و ارزان به روستاهای خوش آب و هوا بهترین انتخاب است. روستاهای پر دار و درختی که خنکی آنها به‌ویژه در گرمای تابستان لذتبخش است و مناظر زیبای آنها یک روز ماندگار را برای گردشگران رقم می‌زند. در شمال شهر تهران و در منطقه شمیرانات تعداد این روستاها کم نیستند. روستاهایی که زیبایی و آب‌وهوای مطبوعشان باعث شده تا از شلوغی‌های پایتخت بگذرید و یک روز ماندگار را با گردش در آنها ثبت  کنید.



آب و‌ هوای مطبوع، پیاده‌روی در کوچه باغ‌های زیبا و میان درختان تنومندی که از لابه‌لای دیوارها قد علم کرده‌اند و چشم‌انداز بی‌نظیر روستا همه از دلایلی هستند که دوست‎‌داران طبیعت را به سمت روستای هنزک می‌کشاند. هنگام سفر به هنزک بازدید از آبشار زیبای هنزک را فراموش نکنید. آبشار هنزک در کنار روستا و حدود 2کیلومتر با شهر فاصله دارد. در سمت جنوب غربی روستای انباج‌ هم دره‌ای نسبتا عمیق وجود دارد که به طرف جنوب غربی امتداد یافته و نهایتا به کوه گنجی لواسان می‌رسد و به رودخانه افجه می‌پیوندد. این دره در جنوب روستای انباج، تنگه نبی و تنگه باغ‌پایین و گَل‌اوئک خوانده می‌شود.



روستایی سردسیر و کوهستانی است و به‌دلیل همین آب‌ وهوایش، مکان گردشگری خنک در فصل تابستان به‌حساب می‌آید. در مرکز روستای انباج درخت چنار کهنسال 300ساله‌ای وجود دارد که نشان‌دهنده قدمت روستاست. در کنار این چنار چند ساختمان با عمر بیش از ۱۵۰ سال وجود دارد که بازدید از آنها برای گردشگران جذاب است. همچنین در فاصله حدودا 500متری غرب روستا و بر بالای ارتفاعات غربی روستا، چشمه آبی کوچک و چند درخت وجود دارد که اهالی روستا آن را محل امامزاده معرفی کرده‌اند. به‌گفته دهیار روستای انباج، اهالی این روستا بیشتر باغدار و کشاورز هستند و می‌توان گفت حدود 80درصد جمعیت آن به این کار مشغولند و 20درصد دیگر در بخش دامپروری مشغول به‌کار هستند. وجود باغ‌های میوه در ارتفاعات لواسان و کیفیت این محصولات بسیار خوب است.گیلاس، سیب، زردآلو و گردو ازجمله محصولات روستاست که باغداران آن را برای فروش به شهرهای دیگر هم ارسال می‌کنند.



قدمتش به زمان پیش از اسلام و دوره زرتشت بازمی‌گردد. قرارگیری این روستا در کنار رودخانه افجه و وجود درختان سرسبز و زیبا باعث شده تا مکان گردشگری مناسبی برای طبیعت‌دوستان باشد. اگر به این روستا سفر کنید، سرسبزی‌ها و باغ‌های میوه که در آنها درختانی مانند گیلاس، گردو، سیب، آلبالو و... را خواهید دید. علاوه بر جاذبه‌های دیدنی لواسان، یکی از تفریحاتی که در این روستا می‌توانید به آن بپردازید پیاده روی در میان طراوت و سرسبزی بوده که روحتان را سرشار از سرزندگی می‌کند.


روستای کند از بخش علیا و سفلی تشکیل شده که کند سفلی در پایین دست و کند علیا در بالا دست قرار دارد و بسیار آب و هوای خوبی دارد که می توان باغ‌های میوه به‌ویژه گیلاس را به وفور در آن مشاهده کرد. وجود بقایای آثار باستانی در کند علیا ازجمله تپه گوشواره، قلعه پیرزن، جوهک و شیرتازه نشانگر قدمت طولانی این روستا است که به اوایل دوره اسلامی می‌رسد. کند سفلی نیز قدمتی چند صد ساله دارد. موقعیت کوهستانی ویژه، باغ‌های سرسبز و گسترده، منابع غنی آب و جریان نهرهای جاری داخل باغ‌های روستا سرسبزی و طراوت خاصی را به این روستا بخشیده که نظر هر بیننده‌ای را به‌خود جلب می‌کند. 2آبشار زیبا نیز در نزدیکی این روستا هوای خنک را به گردشگران هدیه می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید