• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 17 مرداد 1402
کد مطلب : 199215
+
-

احیای کارخانه 17ساله آی‌تی‌آی

آنطور که آمار و ارقام نهضت احیای واحد‌های اقتصادی نشان می‌دهد از 3259واحد تولیدی در فارس، 249مورد طی 2سال گذشته احیا شده‌اند؛ آماری که درصد احیا در این استان را به 8درصد رسانده است. در تازه‌ترین خبر منتشر شده از این استان هم آمده است که رئیس‌ قوه قضاییه در بازدید روز دوشنبه (16مرداد) در سفر به این استان و در بازدید از کارخانه صنایع مخابراتی راه دور ایران(ITI)  از انجام مقدمات احیای کامل تولید و اشتغال در این واحد به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین واحدهای تولید فارس پس از تعطیلی ۱۷ساله خبر داده است.

رکود کارخانه 50ساله
کارخانه 50ساله صنایع مخابرات راه دور ایران (ITI) فارس به‌عنوان شرکت مادر تخصصی در زمینه تولید زیرساخت‌های مخابراتی در سال۱۳۵۳ با همکاری شرکت NEC ژاپن در شیراز شروع به فعالیت کرد و اکثر مراکز مخابراتی با نصب رادیوهای تولیدی این شرکت ارتباطات مخابراتی میان‌ شهری تجهیز شد.
این کارخانه از همان ابتدا که پا در عرصه تولید گذاشت، شرایط اشتغال بیش از ۲هزار نفر را فراهم کرد و به‌عنوان قلب تپنده تولیدِ پیشرفته‌ترین تجهیزات و زیرساخت‌های مخابراتی کشور شناخته شد، اما طولی نکشید که با مشکلات بسیاری مواجه شد و درنهایت به جرگه ورشکستگان پیوست.
کارخانه مخابرات راه دور ایران، روزگاری یکی از واحدهای صنعتی فعال در استان فارس محسوب می‌شد که نیازمندی‌های زیرساختی شبکه مخابراتی کشور را تولید می‌کرد. این کارخانه همچنین با اجرای طرح هوشمند سوخت و تولید تجهیزات هوشمندسازی سوخت، گام‌های بزرگی در مسیر توسعه اقتصادی استان فارس برداشت، کارخانه‌ای که‌ فرایند خصوصی‌سازی آن در سال1382 شروع و از چند سال بعد روند مشکلات  آن آغاز شد.
هنوز مدت زمان زیادی از این واگذاری نگذشته بود که این کارخانه با بحران مالی روبه‌رو شد؛ به‌گونه‌ای که از سال1388 به‌دلیل پرداخت نشدن حقوق و مطالبات کارگران در ورطه نابودی قرار گرفت و این مسئله باعث شد که بنا بر تصمیم دولت وقت، این واحد تولیدی به هیأت حمایت متشکل از معاونان 5 وزارتخانه که وظیفه‌شان جلوگیری از نابودی و تعطیلی صنایع بود، سپرده شود.
تا سال1390 بیشتر کارکنان این کارخانه بازنشسته شدند، اما این واحد با بدهی ۳۰میلیارد تومانی به کارگران به‌سمت تعطیلی رفت.

احساس مسئولیت
رئیس دستگاه قضا در سفر اخیر خود به استان فارس و پس از بازدید از این کارخانه تأکید کرد که اقداماتی که در راستای احیای واحدهای تولیدی آغاز می‌شود باید با قوت ادامه یابد و در این مسیر نباید هیچ‌ عقب‌گردی داشت. «غلامحسین محسنی‌اژه‌ای» اعلام کرد که در نتیجه اقدامات دستگاه قضایی از مزایده کارخانه ITI جلوگیری و همچنین روند واگذاری آن به سرمایه‌گذار دارای اهلیت و تخصص تسهیل شده است. رئیس قوه قضاییه در جریان بازدید از کارخانه صنایع مخابراتی راه دور ایران با کارکنان بخش‌های مختلف این کارخانه از جمله مهندسان و کارگران آن نیز به گفت‌وگو پرداخت و در جریان مسائل و مشکلات آنها قرار گرفت. او گفت: «مهندسان و کارگران کارخانه ITI نیروهایی هستند که در میانه میدان رشد و‌ رونق تولید قرار دارند؛ لذا حمایت همه‌جانبه از آنها و استیفای تمام و کمال حقوق آنها از ضروریات است. وقتی کارگری در جریان این بازدیدها، از مشکلات چندساله خود در دریافت حقوق سخن می‌گوید، من نسبت به او و همه قشر کارگر و کارکنان بخش‌های صنعتی، احساس مسئولیت می‌کنم.»

دستور رئیس‌جمهوری
چند روز پیش هم خبری مبنی بر جلسه رئیس‌جمهوری با حضور معاون اجرایی و رئیس دفتر رئیس‌جمهوری و وزیر صمت، رئیس‌کل بانک مرکزی و معاون وزیر اقتصاد و معاون بانک مرکزی برای حل مشکلات ۶واحد صنعتی بزرگ کشور منتشر شد.
یکی از این واحدهای راکد، کارخانه صنایع مخابرات راه دور ایران بود که برای بحث و بررسی درباره آن استاندار فارس به پاستور رفته بود که آخرین وضعیت این کارخانه راکد را به‌طور دقیق تشریح کرد و بحث و بررسی درباره چگونگی پرداخت بدهی‌های باقیمانده کارگران و راهکارهای احیای آن مطرح شد. به‌گفته استاندار فارس، درصورت احیای این واحد صنعتی بزرگ امکان بازگشت 1300نفر به‌طور مستقیم به چرخه اشتغال فراهم و ظرفیت گسترده در صنایع مخابرات از راه دور ایران نیز احیا می‌شود.
«سیدابراهیم رئیسی» برای حل مشکلات و راه‌حل‌های ارائه شده، دستورات لازم را صادر و مسئولان مربوطه را به پیگیری و رفع مشکلات تا دستیابی به نتیجه نهایی مکلف کرد.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :