• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 16 مرداد 1402
کد مطلب : 199066
+
-

درباره خریدهای تن‌هاخ در منچستر ظرف یک‌سال که بیشتر از 8‌سال خرید کلوپ بوده است

سفره‌ای که اریک پهن کرد

سفره‌ای که اریک پهن کرد

اریک تن‌هاخ که تابستان سال گذشته از آژاکس به منچستریونایتد آمد، تا به امروز هزینه‌های زیادی روی دست باشگاه انگلیسی گذاشته و به عقیده خیلی‌ها در این میان حسابی هم هوای تیم سابقش را داشته است! تن‌هاخ در پنجره نقل‌و‌انتقالات تابستانی امسال چند خرید مهم انجام داده. اونانا با مبلغ 52.5‌میلیون یورو از اینتر خریداری شد تا به‌جای داوید دخه‌آ درون دروازه بایستد. قدرت بازی‌سازی و توانایی بازی با پا، دلیل اصلی خرید این دروازه‌بان کامرونی بود. با وجود این، در بازی دوستانه با لانس فرانسه، این دروازه‌بان از وسط زمین گل خورد؛ دقیقا از همان نقطه قوتش که او را برای بازی‌سازی از چهارچوب دروازه بیرون می‌فرستاد. کسی که به او گل زد هم کامرونی بود؛ فلوریان سوتوکا. با این اشتباه، بسیاری از هواداران خواستار بازگرداندن دخه‌آ شدند! دروازه‌بان اسپانیایی پس از پایان قراردادش با من‌یونایتد هنوز نتوانسته تیمی برای خودش دست‌وپا کند. چیزی که تن‌هاخ را از تمدید قرارداد با دخه‌آ منصرف کرد، ضعف مفرط او در بازی با پا بود وگرنه کسی که همین فصل پیش دستکش طلایی بهترین دروازه‌بان لیگ برتر با بیشترین کلین‌شیت را برد، شایسته تمدید بود. او 12سال در منچستر بازی کرد و با نظر تن‌هاخ از تیم کنار گذاشته شد.
2خرید دیگر مربی هلندی در این تابستان هم هزینه زیادی روی دست گلیزرها گذاشته. میسن ماونت 64‌میلیون یورویی در همین بازی با لانس یک موقعیت دروازه خالی را گل نکرد و دستمایه تمسخر هواداران و کاربران شبکه‌های اجتماعی شد. راسموس هویلوند دانمارکی هم که 75‌میلیون یورو از آتالانتا خریداری شده، خرید عجیبی است. یونایتد دنبال خرید هری کین بود و به این بازیکن جوان 20‌ساله رسید؛ کسی که در طول یک فصل سری‌آ تنها 13‌گل برای باشگاه برگامویی زده بود. پرداخت چنین رقمی برای بازیکنی تازه‌کار عجیب به‌نظر می‌رسد.
یادمان نرود تن‌هاخ ستاره‌ای به نام کریستیانو رونالدو را هم فراری داد. رونالدو سالی 20گل برایش می‌زد و توجه رسانه‌ای و محبوبیت تبلیغات می‌آورد. او هری مگوایر را هم به یک مدافع پراشتباه و مضحک تبدیل کرد و گران‌ترین مدافع تاریخ پیش از گواردیولا (از لایپزیش به منچسترسیتی) حالا با برچسب قیمت 20‌میلیون یورویی هم مشتری ندارد.
تن‌هاخ علاقه شدیدی به ‌کار با هموطنانش یا شاگردان سابقش دارد و در این راه خیر زیادی به آژاکسی‌ها رسانده است. اونانا وقتی در‌ آژاکس بود و پیش از‌ آنکه به جرم دوپینگ محروم شود، 145بازی زیرنظر تن‌هاخ انجام داد. مربی هلندی، آنتونی را به گران‌ترین فروش تاریخ آژاکس تبدیل کرد و او را با 95‌میلیون یورو به اولدترافورد آورد. او برای خرید لیساندرو مارتینز، مدافع کوتاه‌قامت و خشن آرژانتینی، 57.37‌میلیون یورو به آژاکس سود رساند. مرد هلندی، اریکسن، بازیکن اسبق آژاکس را هم که مدتی به‌دلیل بیماری قلبی از میادین به دور بود و در برنتفورد احیا شده بود، به‌عنوان بازیکن مازاد به تیم اضافه کرد. خرید عجیب دیگر تن‌هاخ جذب مالاسیا با 15‌میلیون یورو از فاینورد هلند بود، درحالی‌که در همین پست دفاع چپ، لوک شو و الکس تلس را داشت. با آمدن مالاسیا سرمربی هلندی الکس تلس را ابتدا قرض داد و سپس به النصر عربستان فروخت.
    تن‌هاخ برای برخی پست‌ها ترافیک بازیکن دارد. در دفاع مرکزی مگوایر، واران، لیساندرو مارتینس، لیندلوف، اریک بایی (احتمال جدایی وجود دارد) و جانی ایوانز، در دفاع چپ لوک شو، مالاسیا، برندن ویلیامز و آلوارو فرناندس، در دفاع راست دیگوگو دالوت و ون‌بیساکا، در پست هافبک دفاعی و مرکزی کاسمیرو، فرد (در تلاش برای رفتن)، مک‌تامینی، کریستین اریکسن، دونی فان‌دبیک و کوبی ماینو، در پست هافبک تهاجمی برونو فرناندز، میسن ماونت و هانیبال، برای وینگر گارناچو، سانچو، آنتونی، پلیستری، رشفورد، آماد دیالو، شولا شورتین و میسن گرینوود و در نوک حمله 2‌بازیکن به نام‌های مارسیال و هویلوند، ستاره‌هایی هستند که در لیست تن‌هاخ حضور دارند.
    با این همه بازیکن هنوز خریدها متوقف نشده. من‌یونایتد اصرار شدیدی به خرید شوامنی از رئال‌مادرید دارد؛ همان بازیکنی که به‌جای کاسمیرو خریداری شده بود! اگر رئال به این پیشنهاد پاسخ منفی قاطعانه بدهد، یک گزینه دیگر هم در آب‌نمک خوابانده شده؛ امرابات از فیورنتینا. این بازیکن مراکشی هم علاقه دارد پیراهن من‌یونایتد را بر تن کند و برای همین به بقیه پیشنهادهایش ازجمله عربستان پاسخ رد داده است.
    یونایتد ممکن است یک حرکت دیوانه‌وار برای خرید لئون گورتسکا، هافبک بایرن مونیخ انجام دهد.
 یونایتد در حال رقابت با ناتینگهام فارست و رم برای جذب مارکوس لئوناردو، مهاجم سانتوس است. لئوناردو 15‌میلیون یورو قیمت دارد.

خرید هویلوند می‌تواند تا 85‌میلیون یورو (10‌میلیون افزونه) افزایش یابد. اگر افزونه‌های قرارداد این بازیکن فعال شود، در کنار سانچو به چهارمین خرید گران‌قیمت تاریخ باشگاه منچستریونایتد تبدیل خواهد شد: پایین‌تر از پوگبا (105)، آنتونی (95) و مگوایر (87میلیون یورو). در میان 10‌بازیکن گران تاریخ این باشگاه 4‌بازیکن حاصل خریدهای تن‌هاخ است: آنتونی (95)، هویلوند (85)، کاسمیرو (70) و ماونت (64). درباره هویلوند بد نیست بدانید که او از بچگی هوادار منچستریونایتد بوده و به‌تازگی عکس‌هایی با لباس این تیم از خودش منتشر کرده است. هویلوند در جریان تمرینات پیش‌فصل آتالانتا دچار مصدومیت شده است. خرید جدید منچستریونایتد فعلا آماده بازی‌کردن نیست و به حدود 3‌هفته زمان نیاز دارد تا بتواند به جمع هم‌تیمی‌های جدیدش اضافه شود.

ظرف یک دهه اخیر باشگاه‌های لیگ برتری حدود 18میلیارد پوند بازیکن خریده و تنها 8میلیارد پوند بازیکن فروخته‌اند که این تراز منفی 10‌میلیارد را نشان می‌دهد. منچستر در صدر تیم‌های ولخرج و زیان‌ده قرار دارد. این تراز منفی 10‌برابر زیان باشگاه‌های ایتالیایی و 20‌برابر زیان‌دهی باشگاه‌های لالیگایی است.


پرداخت 70‌میلیون یورو برای کاسمیروی 30‌ساله به رئال مادرید هم از ولخرجی‌های این مربی بود.


دوست رونالدو، دشمن تن‌هاخ
پیرس مورگان، مجری سرشناس انگلیسی که هوادار‌ آرسنال و دوست صمیمی کریستیانو رونالدو است، همچنان از تن‌هاخ به‌خاطر رفتاری که با رونالدو داشت، عصبانی است. او که مجری مصاحبه مفصل و تصویری رونالدو علیه سرمربی هلندی و باشگاه انگلیسی در زمستان گذشته بود، در واکنش به برد 3 بر یک من‌یونایتد مقابل لانس و سوتی خریدهای جدید نوشت: «یونایتد ۴۷‌میلیون پوند برای دروازه‌بانی خرج کرده که نمی‌تواند ضربات از نیمه زمین را مهار کند! ۶۰‌میلیون پوند هم برای هافبکی داده که نمی‌تواند از ۶‌قدم، دروازه را باز کند و ۷۲‌میلیون پوند برای مهاجمی داده که اسم او را نشنیده بودم!»

329,000,000E
تن‌هاخ در 2‌سال بیشتر از 8‌سال کلوپ هزینه کرده است. منچستریونایتد درحالی برای اریک تن‌هاخ در 2‌فصل 405‌میلیون یورو هزینه خرید بازیکن کرده که این رقم برای یورگن کلوپ در 8‌سال هدایت لیورپول 329‌میلیون یورو بوده است.

وستهم
هیچ پیشرفتی در مذاکرات برای هری مگوایر، جیمز وارد پراوس، کانر گالاگر و اسکات مک تومینای نداشته است. باشگاه لندنی خواهان جذب 7‌بازیکن است و قصد دارد برای هر کدام بیش از 20‌میلیون پوند هزینه نکند. وستهم در آستانه جذب ادسون آلوارس، هافبک آژاکس به‌عنوان جانشین دکلن رایس با پرداخت 40‌میلیون پوند قرار دارد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید