• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 15 مرداد 1402
کد مطلب : 198952
+
-

جوانگرایی اجباری!

این تابستان برای بازیکن‌هایی که بیشتر از 23سال ‌دارند، یک کابوس بزرگ بوده است؛ چراکه سهمیه بزرگسالان در فوتبال باشگاهی ایران کم شده و سهمیه 25سال نیز مطلقا از بین رفته است. انتظار می‌رفت فدراسیون راهی برای تغییر این موضوع بیندیشد اما در آخرین به‌روز‌رسانی قوانین نیز این اتفاق رخ نداد تا برای فصل جدید بازیکنان شناخته‌شده‌ای از فهرست تیمشان بیرون بمانند. در قوانین جدید، چه تغییراتی در سهمیه تیم‌ها اعمال شده است؟ آیا تیم‌ها می‌توانند روی افزایش سهمیه بزرگسالان حساب باز کنند؟ آیا اساسا باشگاه‌های فوتبال ایران برای این سطح از جوانگرایی آماده هستند؟

   فضایی که بازتر شد
پیش‌بینی می‌شد فدراسیون فوتبال در مواجهه با برخی از انتقادها، سهمیه بزرگسالان را در تیم‌های لیگ برتری افزایش بدهد اما این سهمیه هنوز روی عدد 19 مانده است؛ یعنی هر مربی در لیگ برتر ایران نهایتا می‌تواند 19بازیکن بالای 23سال داشته باشد؛ عددی که از همیشه کمتر به‌نظر می‌رسد. جالب اینکه فدراسیون تصمیم گرفته به فهرست بازیکنان زیر 21 و زیر 23سال باشگاه‌ها یکی اضافه کند و در حقیقت فضای بازتری برای استفاده از نفرات جوان در فوتبال ایران به‌وجود بیاورد. این به آن معنی است که بسیاری از نام‌های شناخته‌شده بیرون‌مانده از معادله‌های نقل‌و‌انتقالات، در فصل جدید در لیگ برتر به میدان نخواهند رفت.

    آیا شرایط فراهم است؟
نیت فدراسیون از تصویب چنین قوانینی، واضح است. آنها می‌خواهند فوتبال ایران را به طرف جوان‌تر شدن سوق بدهند اما نباید یک مسئله مهم را هم نادیده گرفت. آیا فوتبال ایران در شرایط فعلی، سیستم کارآمدی برای معرفی و استفاده از پدیده‌های جوان دارد؟ آیا فوتبالیست‌ها در ایران قبل از 20سالگی به اوج می‌رسند و آماده بازی در لیگ برتر می‌شوند؟ شاید این قانون در درازمدت نتیجه بدهد اما در این فصل، وضعیت خاصی را در لیگ برتر حکمفرما می‌کند و تجربه را در تیم‌های مختلف به حداقل می‌رساند.

   خبر خوب برای خرج‌کنندگان
فدراسیون فوتبال یک تغییر مالی مهم هم در ماجرای سقف قرارداد لحاظ کرده است. بر این اساس، مبلغی که باشگاه‌ها برای رضایتنامه بازیکنان پرداخته‌اند، در سال‌های قرارداد بازیکن لحاظ می‌شود. برای مثال باشگاهی که برای بازیکنی 30میلیارد پول رضایتنامه داده و با این بازیکن قرارداد 5ساله بسته است، هر سال در بودجه‌اش 6میلیارد از این رقم را قرار می‌دهد. این بهترین خبر ممکن برای باشگاه‌هایی مثل سپاهان و گل‌گهر است که این فصل برای رضایتنامه بازیکنان مختلف هزینه‌های زیادی پرداخت کرده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید