• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 14 مرداد 1402
کد مطلب : 198897
+
-

سومین کیفرخواست علیه ترامپ

اصل ماجرا
سومین کیفرخواست علیه ترامپ

«دولت فاسد آمریکا می‌خواهد من را ۵۰۰سال زندانی کند» این بخشی از اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، چند ساعت پیش از حضور در جلسه تفهیم اتهام است. رئیس‌جمهور سابق آمریکا پنجشنبه در ارتباط با توطئه برای تغییر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ در دادگاهی در واشنگتن حاضر شد و ضمن رد کلیه اتهامات، بار دیگر خود را بی‌گناه خواند. این سومین کیفرخواستی است که در 3ماه گذشته علیه ترامپ صادر می‌شود. او نخستین رئیس‌جمهور سابق در تاریخ آمریکاست که باید به‌دلیل اتهامات کیفری در چندین مورد، در دادگاه پاسخگو باشد.
ماجرا از این قرار است که بازرس ویژه وزارت دادگستری آمریکا ترامپ را به ارتکاب چند جرم ازجمله توطئه براساس اطلاعات دروغ و تحریک به زیرپاگذاشتن نتایج انتخابات که به هجوم گروهی از هوادارانش به ساختمان کنگره منجر شد متهم کرده است. به‌گزارش رویترز، بازرس ویژه وزارت دادگستری آمریکا در متن کیفرخواست ۴۵صفحه‌ای، ترامپ و مشاورانش را به  ادعاهای دروغ در مورد تقلب در انتخابات، اعمال فشار به مقامات فدرال و ایالتی برای تغییر نتایج شمارش آرا و تلاش برای جعل رأی با هدف ربودن بخشی از آرای جو بایدن به نفع خود، متهم کرده است. گفته‌شده جلسه بعدی دادگاه برای بررسی جزئیات کیفرخواست در روز ۲۸‌ماه اوت (۶ شهریور) برگزار خواهد شد. دونالد ترامپ مجبور نیست، شخصا در این جلسه حضور یابد و از امکان استفاده از نمایندگی وکلای مدافع خود، برخوردار است. او هدف این کیفرخواست را همچون اتهامات گذشته، ضربه زدن به کارزار انتخاباتی و نامزدی او برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 عنوان کرده است.
ترامپ هیچ‌یک از اتهامات در 2 پرونده دیگر را (یکی مربوط به نگهداری غیرمسئولانه و تحویل‌ندادن اسناد محرمانه دولتی و دیگری در مورد پرداخت حق‌السکوت از صندوق مالی کارزار انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ ) نپذیرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید