• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 14 مرداد 1402
کد مطلب : 198847
+
-

هشدار گرم برای گروه‌های خاص

موج گرمایی اخیر، سلامت مردم به‌ویژه گروه‌های خاص را تهدید می‌کند؛ سازمان ملل درباره خطرات افزایش گرما هشدار می‌دهد

گزارش
هشدار گرم برای گروه‌های خاص

مریم‌سرخوش-روزنامه‌نگار

هوا به‌شدت گرم شده و به همین دلیل بود که 2روز انتهای هفته گذشته، تعطیل سراسری اعلام شد تا ترددهای روزانه و تهدید سلامت مردم کاهش پیدا کند. موج گرمایی که البته نه‌تنها سلامت مردم ایران که دیگر کشورهای جهان را هم تهدید می‌کند. سازمان ملل نیز در واکنش به موج گرمایی اخیر هشدار داده و اعلام کرده؛ «خطرات ناشی از افزایش گرما به‌ویژه برای شهرنشینان و جمعیت مسن به سرعت در حال رشد است.» این در حالی است که علاوه بر سالمندان دیگر گروه‌های خاص ازجمله کودکان، زنان باردار و افراد با بیماری‌های خاص هم به‌شدت در معرض آسیب بیشترِ ناشی از گرمازدگی قرار دارند. در اواخر هفته گذشته، دانشگاه علوم پزشکی اهواز از مرگ یک کودک خوزستانی به‌علت تنها ماندن در خودرو بر اثر گرمازدگی خبر داد. وزارت بهداشت آمار مراجعه افراد  با بیماری‌های قلبی - ریوی به مراکز درمانی به‌دلیل گرمازدگی را افزایشی اعلام می‌کند و متخصصان هم از آسیب همزمان گرما به زنان  باردار و فرزندان شان می‌گویند. این گروه‌های خاص در مقابل گرما، حساسیت‌های بیشتری دارند؛ چون سالمندان کمتر تشنه می‌شوند، سیستم دفاعی کودکان ضعیف‌تر است، زنان باردار تغییرات هورمونی دارند و افراد مبتلا به بیماری‌های خاص هم با مشکلات دیگری دست‌وپنجه نرم می‌کنند. به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند که این افراد در ساعات اوج گرما از منزل خارج نشوند و درصورت ضرورت از وسایل نقلیه دارای تهویه مناسب و کلاه نقاب‌دار استفاده کنند و احتیاط ویژه برای تردد کمتر در محیط باز و فضای گرم داشته باشند.


علائم گرمازدگی
در میان تمامی افراد، نشانه‌های پوستی مرحله اول و گرفتگی عضلات مرحله دوم نشانه‌های گرمازدگی، تهوع، استفراغ، گیجی، تهوع و.... مراحل نهایی و حاد ابتلا به گرمازدگی است. شایع‌ترین علائم گرمازدگی سردرد است که گاهی با تشنگی شدید، خشکی دهان و چشم و گاهی با حالت تهوع و سنگینی سر همراه می‌شود. ضعف شدید و خستگی، سردرد، استفراغ و حالت تهوع، رنگ پریدگی، بالا رفتن دمای بدن، کاهش فشار خون، افزایش ضربان قلب و... هم از جمله علائم گرمازدگی هستند.

نوشیدنی‌های ممنوع
در روزهای گرم، سیستم بدن با تعریق دمای بدن، آب زیادی از دست می‌دهد و برای جبران آن باید مایعات فراوان نوشیده شود. اما استفاده از نوشیدنی‌های بسیار شیرین و کافئین‌دار توصیه نمی‌شود؛ چون از دست رفتن مایعات بدن را تشدید می‌کند. بهترین توصیه یک نوشیدنی، همراه با مقدار اندکی نمک با کمی لیمو‌ترش همراه خاکشیر یا تخم شربتی است که می‌تواند جایگزین نمک و مواد معدنی باشد که با تعریق از بین رفته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید