• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
سه شنبه 10 مرداد 1402
کد مطلب : 198764
+
-

زنان ما توانسته‌اند در ارزش‌های انسانی تأثیر خود را نشان دهند

بانوان ورزشکار روی سکوی افتخار

بانوان ورزشکار روی سکوی افتخار

ورزش بانوان ایران از چند دهه پیش تاکنون در مسیری قرار گرفته که می‌توان امروز ادعا کرد در جهان حرف برای گفتن دارد. موفقیت‌های پی در پی زنان ورزشکار ایرانی و حضور پررنگ‌شان در مسابقات جهانی، المپیک و پارالمپیک علاوه بر افتخارآفرینی برای کشور، باعث شده اقتدار سیاسی ایران بیشتر از پیش در جهان نمود کند. دکتر محمودرضا شمس دولت‌آبادی، استاد ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک‌ دانشگاه عالی دفاع ملی دراین باره به نکته‌های جالبی اشاره می‌کند.

اقتدار سیاسی با  ورزش
 ورزش و تحرک بدنی مقوله مهمی در زندگی انسان است که انجامش کمک زیادی به سلامت جسم و طراوت روحیه می‌کند. درباره جدی گرفتن آن کارشناسان و صاحب‌نظران توصیه‌های زیادی کرده‌اند و همین تأثیر مثبت ورزش در جامعه بشری را نشان می‌دهد. به‌خصوص در زندگی‌های شهری و صنعتی که اهمیت تحرک به‌مراتب بیشتر است. از این‌رو با یک نگاه اجمالی به وضعیت کشورهای دیگر می‌توان گفت در جوامعی که در آنها ورزش در اولویت برنامه‌های روزانه شهروندان قرار دارد، افراد شادتر و سالم‌تر هستند. اما نکته حائز اهمیتی که دولت‌آبادی به آن اشاره می‌کند، نسبت سیاست با ورزش است. به باور ایشان، اساسا دیدگاه سیاست نباید در ورزش ورود کند اما در واقعیت می‌توان دید سیاست و ورزش به هم وابسته هستند. او در این‌باره توضیح بیشتری می‌دهد:«ورزش علاوه بر تأثیر در مسائل بین‌المللی و مسابقات ورزشی به‌عنوان پتانسیل اصلی در اقتدار سیاسی هر کشور تأثیر دارد. ورزش در سیاست و قدرت نقش اساسی دارد. اگرچه در فرهنگ لیبرال گفته می‌شود ورزش نباید سیاسی شود ولی خود کشورهایی که تفکر لیبرالی دارند از ورزش برای پیشبرد اهداف سیاسی بهره بسیاری می‌برند.»



حضور زنان در ورزش اهمیت بالایی دارد
ورزش بانوان ایران جایگاه برجسته‌ای پیدا کرده چرا که بانوان از نظر نشاط اجتماعی و طراوت روحی در زندگی شهری و صنعتی نقش ویژه‌ای دارند. اما اینکه ورزش بانوان در جامعه بشری به‌خصوص کشور اسلامی‌مان تا چه اندازه توانسته موقعیت استراتژیکی ایران را به رخ جهانیان بکشد سؤالی است که دولت‌آبادی درباره آن می‌گوید:«ورزش بانوان ایران جایگاه ویژه‌تری نسبت به زنان ورزشکار جهان نشان می‌دهد. در کشور اسلامی ما تعریف خاصی برای جایگاه زن تعریف شده است. امروز شاهد آن هستیم که ورزش بانوان به موقعیت واقعی خود نزدیک می‌شود. در بعضی کشورهای خارجی نگاه تک بعدی به زنان شده است؛یعنی باوری به نقش‌آفرینی زن مسلمان وجود ندارد. این فرهنگ جا افتاده که فعالیت اجتماعی ورزشی زن با اسلامی بودن او تعارض پیدا کرده است. درصورتی که باید گفت یک زن به‌دلیل مادر بودن، همسر بودن و دیگر موقعیت‌های اجتماعی‌اش از توانمندی بالایی برخوردار است. حضور او در عرصه ورزشی اهمیت بالایی دارد.» به باور دولت‌آبادی ورزش بانوان در جامعه امروز ما کارسازتر از ورزش آقایان است. او معتقد است فعالیت ورزشی بانوان ارزش بالایی در کشور دارد چرا که قدرت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را نشان می‌دهد.

زنان ایرانی، نماد اقتدار اجتماعی و سیاسی
آنچه از صحبت‌های دولت‌آبادی می‌توان استنباط کرد اینکه ورزش بانوان به‌عنوان مولفه قدرت ملی خود را نشان می‌دهد. یعنی زن ورزشکار انقلابی با حضور در مسابقات جهانی تأثیر سیاسی و قدرت خود را به نمایش می‌گذارد. او می‌گوید: «بانوان ورزشکار کشور ما امروز نماد اقتدار اجتماعی و سیاسی در جهان هستند. این یعنی تأثیر ژئوپلیتیک ورزش بانوان. زنان ما توانسته‌اند در کشورهای اسلامی یا دیگر کشورهایی که ارزش انسانی در آنها مورد توجه است تأثیر خود را نشان دهند.البته ورزش بانوان در سطح بین‌الملل هم نقش استراتژیک دارد.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید