• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 10 مرداد 1402
کد مطلب : 198731
+
-

بدرود چمدان عزیز؛ سفر بی‌تو آغاز شده است

بدرود چمدان عزیز؛ سفر بی‌تو آغاز شده است

چمدان و سفر، چنان با هم عجین و یکی شده‌اند که تصور یکی بدون آن یکی، عملا غیرممکن است. کجا سفر رفته‌ایم که بقچه‌ای، توشه‌ای، کیفی، ساکی و یا چمدانی با خودمان نبرده باشیم؟ این ترکیب همیشگی اما در حال از بین رفتن است. ذهنیت جدید در سفرهای پایدار و تورهای پیشرفته‌ای که مسافران را از توشه بی‌نیاز می‌کنند، در حال ایجاد بزرگ‌ترین تغییر در تاریخ سفر هستند و چه بسا چمدان، در آینده‌ای نه چندان دور، به خاطره‌ای در گذشته تبدیل شود.
بخشی از تغییر در ماهیت سفرها، به تغییر در ذهنیت مسافران برمی‌گردد. آدم‌هایی که نگران زمین هستند، تلاش می‌کنند تا آنجا که می‌توانند رد پای کربنی کمتری ایجاد کنند و این، وقتی که پای سفر و چمدان در میان باشد، یعنی لباس و وسایل کمتری حمل خواهد شد. در نگاهی بسیار کلان، هر چه ما کمتر لباس و وسیله بخریم، ‌تولید آنها هم کمتر می‌شود و در نتیجه گازهای گلخانه‌ای کمتری در اتمسفر رها می‌شود. این ایده، چنان طرفدار دارد که سبک‌های خاصی برای سفر کردن در مناطق مختلف دنیا راه افتاده و روش‌های منحصر به فردی به مردم ارائه می‌شود تا از چمدان بیشتر از گذشته پرهیز کنند.
برای نمونه، اخیرا خطوط هوایی ژاپن، به مسافران خارجی‌اش این امکان را داده است که هنگام اقامت در ژاپن، از لباس‌های اجاره‌ای استفاده کنند. این کار در نهایت به سبک شدن بار هواپیما کمک می‌کند و در راستای پایدارسازی صنعت هوانوردی است.
در آلپ هم این روند شروع شده و اسکی‌بازانی که می‌خواهند رد پای کربنی کمتری داشته باشند به‌شدت از آن استقبال کرده‌اند. یک بخش همیشگی تعطیلات زمستانی برای اسکی، چمدان‌های بسیار بزرگ و متعدد آن بوده است. اما در یک ایده جدید که در فرانسه، سوئیس و اتریش با استقبال زیادی مواجه شده، اسکی‌بازان تمام وسایل خود را در خانه جا می‌گذارند و هر چیزی که لازم دارند را در پیست‌های اسکی اجاره می‌کنند.
در جای دیگری از اروپا، دوبرونیک مقصد مشهور گردشگری کرواسی هم پا جای ونیز گذاشته و به مقابله با چمدان‌ها برخاسته  است. ونیز سال‌ها پیش به‌خاطر
ممنوع کردن چمدان‌های‌ چرخ‌دار که به سنگفرش‌های این شهر تاریخی آسیب وارد می‌کرد سر و صدا کرد. حالا این مقصد مشهور در کرواسی از مسافران خواسته هنگام تردد در این شهر، به جای کشیدن چمدان‌ها روی زمین، آنها را با خودشان حمل کنند. کارشناسان می‌گویند: این کار در نهایت توریست‌ها را متقاعد خواهد کرد که هنگام سفر به این شهر، تا می‌توانند سبک سفر کند.
در طبیعت‌گردی‌های بسیار محبوب در شرق آفریقا در اوگاندا، تانزانیا و کنیا هم مسئله چمدان مدت‌هاست مورد توجه مقامات قرار گرفته و آنها از مسافران می‌خواهند چمدان‌های سبک و نرمی داشته باشند و حمل چمدان‌های چرخدار و با قاب داخلی فلزی به این مقصدها ممنوع است. یک راهکار کلی برای حذف چمدان از سفرها، کاهش بار مجاز در هواپیماست. مسافران فکر می‌کنند چون بلیت داده‌اند پس باید تا گرم آخر از بار مجازی که حقشان است استفاده کنند. اما اگر این سقف پایین آورده شود، چه بسا در طول زمان چمدان‌ها سبک‌تر و کم‌حجم‌تر خواهند شد و البته آنطور که پیش‌بینی شده چه بسا به خاطره‌ها بپیوندند.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید