• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 10 مرداد 1402
کد مطلب : 198714
+
-

این روزها چرا بدخلقید ؟

دانش
این روزها چرا بدخلقید ؟

اگر این روزها احساس خستگی و کم‌رمقی دارید و فکر می‌کنید که عامل آن گرماست، احتمالا اشتباه نمی‌کنید.
وب سایت ان‌پی‌آر نوشته، طی چند تابستان گذشته، پژوهشگران در بوستون، وضعیت دانشجویانی را که در خوابگاه‌های دانشجویی زندگی می‌کردند طی یک پژوهش بررسی کردند. برخی از آنها تهویه مطبوع مرکزی داشتند و در دمای خنک 22درجه سانتیگراد می‌خوابیدند. اما برخی دیگر در اتاق‌هایی می‌خوابیدند که تهویه مطبوع نداشت و دمای آن 27درجه سانتیگراد بود. به‌مدت تقریباً 2هفته هر روز صبح ، دانشجویان چند آزمایش با تلفن همراه خود انجام دادند. افرادی که در اتاق‌های گرم‌تر خوابگاه می‌خوابیدند در آزمایش‌ها به‌طور قابل‌توجهی وضعیت بدتری داشتند. این آزمون‌ها شامل یک آزمون ریاضی بود که به جمع و تفریق ساده نیاز داشت. دیگری آزمون استروپ بود که رنگ‌ها و کلمات را در هم می‌آمیخت.
خوزه گیلرمو، نویسنده این مطالعه که استادیار دانشکده بهداشت عمومی راتگرز است، می‌گوید: این تست به این شکل است که اگر کلمه «قرمز» را به رنگ آبی نشان دهیم، شرکت‌کنندگان باید بگویند «آبی». او می‌گوید، اگر توجه شما کم یا مدت زمان واکنش شما کند شود، به راحتی به اشتباه می‌افتید و این دقیقاً همان کاری است که گرما انجام می‌دهد. گیلرمو می‌گوید: شدت تأثیر واقعاً قابل توجه بود و ما شاهد کاهش 10درصدی در زمان پاسخگویی و همچنین در دقت بودیم.
بخشی از این تأثیر ممکن است به خواب نامناسب مربوط باشد. اگر به گرما عادت ندارید، استراحت شبانه شما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. کمبود خواب هم مطمئناً می‌تواند زمان واکنش و تمرکز را مختل کند. اما مجموعه‌ای از شواهد وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است چیزی در مورد خود گرما وجود داشته باشد که در شناخت، اختلال ایجاد می‌کند.
مطالعه مشابهی که در سال 2021منتشر شد نیز افت عملکرد شناختی در دمای هوای 26درجه سانتیگراد را ثبت کرد. محققان دریافتند که با افزایش دما، فعالیت سیستم عصبی پاراسمپاتیک(سیستم ضد‌استرس که می‌تواند به ما کمک کند آرام بمانیم) کاهش می‌یابد. به علاوه سطوح اشباع اکسیژن در خون در دماهای بالا هم پایین‌تراست که به‌گفته محققان می‌تواند منجر به کاهش عملکرد شناختی شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :