• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 10 مرداد 1402
کد مطلب : 198708
+
-

سرانجام محموله زرین ‌نکا

رسانه‌ها خبر از غارت گنجینه 5هزارساله نکا در استان مازندران داده‌اند؛ آثاری که متعلق به دوره ساسانی و حتی پیش‌تر بوده و یک نمونه مهم آن قطعه ورق زرینی بود که به‌گفته برخی از فعالان میراث‌ فرهنگی دارای خطوط نگارشی اندیشه‌ای در قالب المان‌های تصویری بود که تصور می‌شود جزو کهن‌ترین خطوط باستانی و با قدمتی بیش از خطوط تصویری هیروگلیف در مصر باستان باشد.
اما سرانجام این اشیایی که به نوشته سایت صدای میراث 160کیلوگرم وزن داشتند چه شده و کجا می‌توان رد این آثار را گرفت؟ گنجینه زرینی که گفته می‌شود از یک تپه باستانی از شهرستان نکا در استان مازندران توسط حفاران غیرمجاز بیرون کشیده شده است، سال93 وارد بازار زیرزمینی اشیای تاریخی شده و آنطور که صدای میراث اعلام کرده است، حدود 100کیلوگرم از اشیای ساده این محموله زرین در بازار قاچاق اشیای تاریخی ذوب شده و به‌صورت شمش و به قیمت روز طلا در بازار فروخته شده است.
اما آثاری در میان گنجینه زرین نکا وجود داشته که شامل حلقه‌های قدرت، زیورآلات زرین، مجسمه‌های کوچک طلایی به شکل حیوانات و آثار زرین منقوش به تصاویر انسانی و حیوانی بوده‌اند. قاچاقچیان اشیای تاریخی اما این اشیاء را طی چند سال اخیر به‌صورت کیلویی در بازار زیرزمینی اشیای تاریخی و براساس آنچه افراد مطلع از معاملات این بازار اعلام کرده‌اند، در دسته‌های 2 تا 3کیلوگرمی به خریداران اشیای تاریخی فروخته و بخشی از آنها طی سال‌های گذشته از ایران خارج شده و با انتقال به فرانسه و انگلستان، در اختیار مجموعه‌داران خصوصی و فروشندگان عتیقه قرار گرفته است.
براساس آنچه دوستداران میراث فرهنگی که در حوزه مقابله با قاچاق اشیای تاریخی فعالیت می‌کنند، به صدای میراث اطلاع داده‌اند، اشیای موجود در این گنجینه که ظرف ۴سال گذشته در بازار زیرزمینی اشیای تاریخی معامله شده‌اند به هزاره سوم یا دوم پیش از میلاد یعنی ۴ تا ۵هزار سال قبل تعلق دارند.
براساس اطلاعات موجود، گنجینه زرین نکا شامل ۵دسته اشیای تاریخی بوده است؛ نخست، اشیای زرین که دارای اشکال حیوانی و انسانی سنگین و توپر بودند. دوم، ورق‌های ساده طلا که از همان بدو بیرون کشیدن از خاک به‌صورت بریده شده و قطعه‌قطعه یا له شده توسط حفاران غیرمجاز فروخته و تبدیل به شمش‌های طلا شدند. سوم، ورق‌های زرین ساده با اشکال گیاهی شامل درخت؛ چهارم، اشکال حیوانات اسطوره‌ای و اشکال انسانی در حالت‌های مختلف آیینی و آخرین و مهم‌ترین قطعه، قطعاتی بود که روی آنها اشکال و خطوطی ترسیم شده بود که به‌گفته برخی از کارشناسان، ممکن است قدیمی‌ترین خط جهان باشد که قدمت آن از خطوط هیروگلیف مصری نیز بیشتر بوده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید