• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 10 مرداد 1402
کد مطلب : 198702
+
-

‌سیل در 2 استان جنوبی ‌

‌گزارش روز
‌سیل در 2 استان جنوبی ‌

بارش باران‌های رگباری و بروز پدیده سیل در روزهای اخیر در استان‌های کرمان و سیستان‌و‌بلوچستان ‌باعث قطع برق و آب‌گرفتگی منازل در کرمان و امدادرسانی به 400نفر از آسیب‌دیدگان از سیل در سیستان‌و‌بلوچستان شد.

قطع برق در 13روستای جیرفت
رشد ابرهای همرفتی در مناطق جنوبی کرمان، بارش باران همراه با رعد و برق و طغیان رودخانه‌های فصلی را رقم زده‌است. بارش‌های سیل‌آسا در جیرفت خسارت‌هایی را نیز به همراه داشته‌است. فرماندار شهرستان جیرفت درباره خسارت‌های پیش‌آمده گفت: «برق ۱۳روستای شهرستان جیرفت بر اثر سیلاب و بارندگی‌های رگباری  قطع شده است.»
به‌گفته احمد بلندنظر، ۲۸تیر برق فشار قوی و ضعیف در بخش اسماعیلیه و مرکزی به‌دلیل بارندگی‌های رگباری از جا کنده ‌ و توسط سیلاب جابه‌جا شده است.
وی با اشاره به اینکه مسیر ارتباطی جیرفت به بخش اسماعیلی و شهرستان فاریاب هم بر اثر طغیان رودخانه و شکستن یک دهانه پل مسدود شده است، افزود: «یک دهانه پل در روستای آبگرم کوهبویه تخریب شده و کارکنان راهداری در تلاش برای بازسازی این راه هستند.»
بارندگی در شهرستان جیرفت در قسمت‌های بالادست و کوهپایه‌ای آغاز ‌ و سیلاب از بالادست به پایین راهی و با ‌ آب‌گرفتگی ‌ بخش اسماعیلیه جیرفت همراه شد.
اوایل هفته نیز هواشناسی کرمان اخطار داده بود با رشد ابرهای همرفتی در مناطق جنوبی کرمان، احتمال وجود ابرهای پراکنده، بارش باران همراه با رعد و برق و احتمال طغیان رودخانه‌های فصلی وجود دارد.
رئیس اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی کرمان گفت: «در پی بروز سامانه بارشی در مناطق جنوبی کرمان به‌دلیل احتمال جاری شدن رواناب و برخورد صاعقه، توقف‌نکردن در حاشیه و بستر مسیل‌ها و رودخانه‌ها توصیه می‌شود.»
حمیده حبیبی افزود: «تا آخر هفته در بیشتر مناطق کرمان، وزش باد شدید دور از انتظار نیست؛ البته این وزش باد در مناطق شرقی با پدیده گردوخاک همراه خواهد بود.»
دمای هوای شهر کرمان در خنک‌ترین ساعت ۲۵درجه سانتی‌گراد عنوان شده و در گرم‌ترین ساعت به ۳۸درجه سانتی‌گراد خواهد رسید.
حبیبی خاطرنشان کرد: «طبق پیش‌بینی‌ها، کمینه دمای شهر کرمان برای روزهای آینده حدود یک یا ۲درجه کاهش خواهد داشت.»
‌شهرستان شهداد در ۲۴ساعت گذشته با دمای ۴۵درجه سانتی‌گراد، گرم‌ترین و لاله‌زار با دمای ۱۱درجه سانتی‌گراد خنک‌ترین نقاط کرمان به ثبت رسیده‌اند.
رئیس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی کرمان، حداقل دمای دوشنبه (9مرداد) شهر کرمان را ۲۰درجه سانتی‌گراد اعلام کرد.

امدادرسانی به 400آسیب‌دیده از سیل
اهالی شهرستان‌های فنوج و نیکشهر در سیستان و بلوچستان نیز 2روز گذشته را با پدیده سیل و آب‌گرفتگی گذراندند. سرپرست جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان از امدادرسانی به ۴۰۰نفر آسیب‌دیده از سیل و آب‌گرفتگی در شهرستان‌های فنوج و نیکشهر خبر داد و گفت: «امدادرسانی به سیل‌زدگان در شهرستان‌های فنوج و نیکشهر توسط ۷۳نفر نجاتگر در قالب ۱۵تیم عملیاتی انجام شده است.»
سیدمحمدمهدی سجادی افزود: «۳۱۹آسیب‌دیده از سیل در جنوب سیستان‌وبلوچستان در چادرهای هلال‌احمر اسکان داده شدند.»
سرپرست جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان گفت: «۲۳دستگاه چادر امدادی، ۳۸تخته موکت، ۸۷تخته پتو و ۱۳۶کیلوگرم نایلون سنگری، ۵۰دستگاه چادر مسافرتی، ۷۶سبد غذایی ۱۰روزه، ۲۶بسته غذایی یک‌ماهه و ۲۰۰کیلوگرم برنج از اقلامی بودند که بین آسیب‌دیدگان در این مدت توزیع شدند.»
تیم‌های امدادی جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان، در ۱۸شعبه هلال‌احمر آماده خدمت رسانی 24 ساعته به آسیب‌دیدگان هستند. همچنین ندای امداد ۱۱۲هلال‌احمر به‌صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به حادثه‌دیدگان است.

بادهای 120روزه شدت می‌گیرد
در حالی که جنوب سیستان‌وبلوچستان درگیر بارش‌های مونسون و سیل است، بادهای 120روزه شمال استان هم که از اواخر بهار آغاز شده، شدت بیشتری یافته است.
علی ملاشاهی، رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سیستان و بلوچستان از تشدید بادهای ۱۲۰روزه در 5شهرستان شمالی استان خبر داد و گفت: «وزش باد شدید همراه با گردوخاک برای مناطق شمالی سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود و در این مدت احتمال افزایش غبار و در برخی ساعات وزش باد نسبتا شدید برای زاهدان و مناطق مرکزی و غرب سیستان و بلوچستان وجود دارد.»
با توجه به‌شدت بادهای 120روزه در سیستان و بلوچستان، شهروندان باید به نکات بهداشتی و استفاده از ماسک در زمان غبارآلود شدن هوا توجه داشته باشند و مقررات رانندگی را در ترددهای جاده‌ای به سمت سیستان و خراسان جنوبی درنظر بگیرند و از کار در ارتفاعات اکیدا پرهیز کنند.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید