• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 9 مرداد 1402
کد مطلب : 198673
+
-

آیین‌نامه‌ها چه زمانی به واردات خودرو منجر می‌شوند؟

آیین‌نامه‌ها چه زمانی به واردات خودرو منجر می‌شوند؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته از تدوین آیین‌نامه واردات خودروهای برقی خبر داد و اعلام کرد واردات این خودروها با نگاهی محیط‌زیستی و برای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی در دستور کار خواهد بود.
عباس علی‌آبادی از تحول در آیین‌نامه واردات خودرو گفت و افزود: این وزارتخانه در حال تدوین آیین‌نامه‌ واردات خودرو، چه کارکرده و چه خودروهای نو است. به‌گفته وزیر صمت، این تحول شامل عرضه خودروهای موجود در وضعیت مناسب‌تر و توجه به ‌خودروهای برقی خواهد بود. وزیر صمت‌ از ارجحیت و اولویت واردات خودروهای برقی گفت و اعلام کرد آیین‌نامه مربوطه ظرف یک ‌هفته تا 10روز آینده تدوین می‌شود. علی‌آبادی در شرایطی از نهایی شدن آیین‌نامه واردات خودروهای برقی تا نهایتا 10روز آینده می‌گوید که 10‌ماه از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای نو گذشته و هنوز حتی یک دستگاه خودروی خارجی به‌دست متقاضیان نرسیده است. اما اصل ماجرای تأخیر طولانی در روند واردات خودرو چیست؟
تنها خودروهایی که براساس اعلام رسمی گمرک، به کشور وارد شده‌اند چانگان‌های وارداتی شرکت سایپا هستند که قرار بود تا عید قربان به‌دست متقاضیان ثبت‌نام شده در طرح فروش یکپارچه برسند، اما این اتفاق نیفتاد و به‌نظر می‌رسد تا پایان تابستان نیز این تأخیر همچنان ادامه داشته باشد.
علت این تأخیر مشکل‌ صدور مجوز استاندارد برای این خودروها عنوان شده است؛ مشکلی که از ابتدای پاگرفتن طرح جدید واردات، به‌عنوان یکی از موانع بلند بر سر راه واردات مطرح بود. دبیر انجمن واردکنندگان خودروی کشور چندی پیش در گفت‌وگو با همشهری یکی از مهم‌ترین مشکلات بر سر راه واردات خودرو، چه نو و چه کارکرده را بحث استاندارد دانست و گفت: حتی اگر تامین ارز واردات بدون مشکل انجام شود، بحث استاندارد برای ما گلوگاهی بسیار اساسی است و اگر برای تطبیق خودروهای وارداتی با استانداردهای کشور تدابیری اندیشیده نشود با توجه به قوانین استاندارد، واردات حتی از برندهای مطرح جهانی نیز غیرممکن است.
یک‌ماه پیش آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده نیز با دریافت مجوز از مجمع تشخیص مصلحت، تقریبا وارد فاز اجرایی شد اما دست دوم‌ها هم با اینکه از لحاظ قانونی در آیین‌نامه از تسهیلاتی برای واردات آسان‌تر برخوردار شده‌اند، به لحاظ دریافت مجوز استاندارد تفاوتی با خودروهای صفر ندارند و آنها نیز همچنان پشت سد واردات مانده‌اند. تأخیر طولانی در روند واردات خودرو در حالی است که چشم بازار خودرو به مرزها دوخته شده تا ورود خودروهای خارجی بتواند قیمت‌ها‌ را در بازار بشکند و این بازار را از رکود سنگین خارج کند. روز گذشته رئیس سازمان ملی استاندارد در پاسخ به انتقادات از تسهیل شرایط واردات خبر داد. مهدی اسلام‌پناه از صدور 24ساعته مجوز استاندارد خودروها «به شرط مطابقت داشتن تأییدیه استاندارد نوع خودرو با محصول وارداتی» گفت و اعلام کرد: بسته تسهیل واردات در قالب 47بند به‌صورت شفاف در اختیار واردکنندگان قرار دارد، بر همین اساس شرایط را برای واردات خودرو به‌نحوی رقم زده‌ایم که میلیون‌ها خودرو می‌تواند فوراً وارد کشور شود. این موضوع در واقع تسهیل‌گری واردات است و هیچ مانع‌تراشی‌ای از سوی سازمان استاندارد برای صدور مجوز واردات خودرو وجود ندارد. حال باید دید کدام‌یک از خودروهای نو و دست‌دوم و بنزینی یا برقی دنیا می‌توانند با عبور از استانداردهای سختگیرانه این سازمان از حد آیین‌نامه فراتر بروند و به‌دست مصرف‌کنندگان برسند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید