• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
دو شنبه 9 مرداد 1402
کد مطلب : 198610
+
-

پای صحبت‌های ناصر ترابی مسئول برپایی شب خاطره جهادی

گفتمان جهاد باید زنده بماند

گفتمان جهاد باید زنده بماند

زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدای جهادگر، اقدام ارزشمندی است که استمرار حرکت‌های جهادی و تقویت روحیه جهادگران را تضمین می‌کند. از این‌رو در چند سال اخیر ویژه‌برنامه‌هایی تحت عنوان «شب خاطره جهادی» به همت گروهی از جهادگران در شهرهای مختلف کشور برگزار می‌شود. به‌تازگی دهمین شب خاطره‌ شهدای جهادی با یادبود شهید اسماعیل احمدی در امامزاده اسماعیل(ع) چیذر برگزار شد. به همین بهانه سراغ ناصر ترابی، دبیر «خانه جهادگران انقلاب اسلامی» و از فعالان حوزه جهادی رفتیم تا درباره جزئیات این شب‌های خاطره توضیح دهد.


  اجازه دهید در همین سؤال نخست از اهداف برگزاری این ویژه‌برنامه بپرسم. چه شد که شب خاطره جهادی شکل گرفت؟
بعد از اینکه حرکت‌های جهادی به اوج خودش رسید ما با این مشکل مواجه شدیم که نیروهای جهادی کشور همدیگر را نمی‌دیدند تا تجربیات را به یکدیگر منتقل کنند اما در این شب خاطره‌ها تقریباً تمام بچه‌های قدیمی حضور پیدا می‌کنند تا تعاملات بیشتر شود. شب خاطره به‌منظور انسجام نیرو و برنامه‌های جهادی، آسیب‌شناسی و برنامه‌ریزی بیشتر شروع شد، زمانی که ما نیروهای جهادی دور هم جمع می‌شویم، آسیب‌ها و ضعف‌ها را شناسایی کرده و برای رفع آنها برنامه‌ریزی می‌کنیم. به‌عبارتی این مراسم به‌منظور پاسداشت و ماندگاری و جریان‌سازی حرکت‌های جهادی و سازندگی در میان آحاد و اقشار جامعه و همچنین توجه به منویات مقام معظم ولایت در پیام ۹ ماده‌ای ایشان به جهادگران و تأکیدات ایشان مبنی بر «ارتباط گروه‌های جهادی با هم» «استفاده از ظرفیت نهاد‌های قادر بر پشتیبان» و «اطلاع‌رسانی هنرمندانه» سالانه اجتماعی از جهادگران برپا می‌شود.
ناگفته نماند 10 سال پیش که با شهید اسماعیل احمدی این برنامه را طراحی و برنامه‌ریزی می‌کردیم چند هدف را مدنظر داشتیم. مهم‌ترین آنها هم‌افزایی جهادگران و دور هم جمع شدن آنها بود و اینکه یک بستری فراهم شود تا جهادگران خاطرات تلخ و شیرینی که داشتند را به یکدیگر انتقال دهند و یک گردهمایی برای جهادگران باشد.

  پس با این اوصاف این برنامه‌ها در قدم اول برای شهدای جهادی نبوده و در ادامه کار، شب‌های جهادی به سمت گرامیداشت شهدای جهادی سوق داده شده؟
بله همینطور است؛ تاکنون بیش از 10 شب خاطره در 10 سال برگزار شده. حاج‌عبدالله والی، شهیدامیرمحمد اژدری، شهید اسماعیل احمدی و شهید امین آق‌بابا شیرازی از شهدایی بودند که در آخرین شب خاطره از آنها یاد شد.

  چه شد برای این شب این ۴ بزرگوار را انتخاب کردید؟
عبدالله والی که استاد ما و مراد و پیر جهادگران بودند و همه ما خودمان را شاگرد حاج عبدالله می‌دانیم. اما درخصوص انتخاب 3 شهید دیگر باید عرض کنم که هر 3 عزیز جهادگر در صحن امامزاده اسماعیل(ع) چیذر به خاک سپرده شدند و به همین‌خاطر روزی ما شد که در این مکان معنوی، مهمان این 3 شهید باشیم. همانطور که اشاره کردم پایه‌گذار و برنامه‌ریز شب خاطره خود حاج اسماعیل احمدی بود و حتی نهمین شب خاطره شهدای جهادی با اجرای خود این شهید برگزار شد. لذا این برنامه را با دعوت این شهدا برگزار کردیم. البته این نکته از قلم نیفتد که پیام رهبر معظم انقلاب به هفتمین مراسم ملی شب خاطره جهادی مایه دلگرمی ما شد و خون تازه‌ای در رگ‌های این حرکت جهادی تزریق کرد. ایشان خاطرات گروه‌های جهادی را سندهای پرافتخاری برای امروز و فردای کشور خواندند و این پیام به ما نشان داد که مسیری که در پیش گرفته‌ایم مسیر درستی است.

  کمی درباره کنداکتور برنامه‌هایتان بگویید
در هر مراسم سخنران‌هایی که همگی از جهادگران فعال و پای کار هستند به‌عنوان مهمان ویژه حضور داشته و برای مدعوین خاطره‌گویی می‌کنند. البته راویان و سخنران براساس یک سهمیه‌بندی در شب‌های خاطره حضور دارند. در اثنای این خاطره‌گویی‌ها نماهنگ‌هایی هم از زندگی شهدای جهادی پخش می‌شود. در ادامه کتاب‌های تازه منتشر شده در حوزه جهادگران و به‌ویژه شهدای جهادی معرفی می‌شود.

  مسلما برگزاری این دست برنامه‌ها همکاری و حمایت سازمان‌های مختلف را می‌طلبد. در این مراسم چه سازمان‌هایی حمایت کردند؟
مجموعه خانه جهادگران انقلاب اسلامی یک نهاد مستقل مردمی است که البته با حمایت سازمان‌های مختلف تا به امروز برنامه‌های مختلف اجرا کرده. تا سال گذشته حمایت‌های زیادی از سازمان صدا و سیما داشتیم که امسال تا حدودی کمرنگ شده. در عوض امسال با قرارگاه سیدالکریم وابسته به شهرداری تهران همکاری زیادی داشتیم. این قرارگاه هم از نظر لجستیک و هم مالی از این مجموعه و مراسم شب خاطره جهادی حمایت کرده که جا دارد از فعالان این قرارگاه تشکر کنم. درنظر داریم در آینده نزدیک برنامه‌های مشترک بیشتری با قرارگاه سیدالکریم برگزار کنیم.



زنده‌ماندن گفتمان جهادی از مسیر جهاد تبیین
دهمین شب خاطره‌ شهدای جهادی با یادبود زنده‌یاد عبدالله والی، پدر اردو‌های جهادی کشور و شهیدان امیرمحمد اژدری، اسماعیل احمدی و امین آق‌بابا شیرازی در امامزاده اسماعیل(ع) چیذر برگزار شد. در این مراسم جمعی از خانواده شهدای جهادگر، جهادگران، مسئولان دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف و اهالی رسانه به‌منظور بازروایی خاطرات تلخ و شیرین اردو‌های جهادی حضور داشتند.

در بخشی از این مراسم حجت‌الاسلام کارخانه از پیشکسوتان جانباز و جهادی خاطراتی از شهید اسماعیل احمدی را برای حضار تعریف کرد: «بنده شرمنده اسماعیل احمدی هستم. او مجاهدت کرد اما ما از او غافل بودیم و تصور نمی‌کردیم که روزی او هم در میان ما نباشد، شهادت لباس زیبایی است که بر تن هر کسی نخواهد رفت. روحیه جهادی و انقلابی در زنده‌یادی همچون عبدالله والی و شهیدانی چون امیرمحمد اژدری، اسماعیل احمدی و امین آق‌بابا شیرازی دیده می‌شد، آنها خارج از ساعات اداری هم به‌دنبال خدمتگزاری به مردم بودند، اسماعیل احمدی همین روحیه را داشت و در هر زمانی که کسی مشکلی داشت سریعا خودش را برای حل مشکل می‌رساند. روحیه جهادی و انقلابی آنقدر مهم است که رهبر معظم انقلاب تأکید دارند بدون این روحیه از بن‌بست‌ها نمی‌توان خارج شد. شهید احمدی از جمله افرادی بود که در مناطق صعب‌العبور کارهای جهادی و بچه‌های جهادی زیادی را در این راه تربیت کرد. او به همه بچه‌های مسجد محل خود نشان داد که می‌توان از ظرفیت و همت بچه‌های مسجدی خیلی از گره‌ها را باز کرد، فعال‌سازی درمانگاه یا ورزشگاه و سرکشی به خانواده‌های محروم و نیازمند، سرکشی به بهترین سرمایه‌های مناطق محروم ازجمله محله دروازه غار یعنی خانواده‌های شهدا ازجمله اقداماتی بود که وی در بین مساجد محله هرندی فعال کرد. خاطرم هست یک شب همراه شهید احمدی قرار شد به دیدار خانواده‌های محروم در یکی از مناطق اطراف شهر برویم که متوجه شدیم چند نفر از مدیران نیز آمدند و از آنجا که ایشان به‌دنبال این نبود که کسی گزارشی از این کارها تهیه کند به من اشاره کرد که مدیران را بفرستم تا بروند زیرا او به‌دنبال اخلاص بود.»

تجلی جهاد تبیین در شهید احمدی
در بخش دیگری از این مراسم حمیدرضا خان‌محمدی، سرپرست سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه شهید احمدی به این مراسم خاطره‌گویی جهادی بسیار تعلق‌خاطر داشت، گفت: «اگر می‌خواهیم مراسم خاطره جهادی برگزار شود به این خاطر است که گفتمان جهاد زنده بماند. دغدغه شهید احمدی بسیار زیاد بود. صبورانه موضوعات را پیگیری و همین شب‌های خاطره را به‌طور جدی پیگیری می‌کرد. شهید احمدی هر جریانی را متصل به جریان جهادی می‌کرد و یک بمب انرژی بود، تلاش او بر این بود که  این جهاد را رسانه‌ای کند، در واقع جهاد تبیین در شهید احمدی تجلی پیدا کرده بود. قبل از شهادت شهید احمدی از او صحنه‌ای را دیدیم که سر مزار شهید سلیمانی عاشقانه گریه می‌کرد و بعد از آن گلچین شد و رفت. آخرین لحظات حیات مادی او زیارت قبور شهدا و توسل به آنها عجین شده بود و این شهید مایه افتخار گروه‌های جهادی است. یکی از خیرین که از خارج آمده بود به او گفتیم می‌رویم اردوی جهادی و این بنده خدا ترسیده بود زیرا تصور او از جهاد تفنگ به‌دست گرفتن بود، پس از 2 روز تازه متوجه منظور ما از جهاد شد، بنابراین جهاد اشکال مختلف دارد و امروز جهاد از نوع سازندگی آن بسیار مهم است.»

 دلنوشته‌ای برای شهید جهادی
در بخش دیگری از این مراسم زینب پرنیان دلنوشته‌ای را برای شهید احمدی خواند، این دختر نوجوان در نهمین دوره شب خاطره شهدای جهادی قرار بوده است دلنوشته‌ای را بخواند اما فرصت نشده است و شهید احمدی به او قول داده بود در دهمین دوره این مراسم دلنوشته بخواند که از قضا دلنوشته این دختر به‌خود شهید احمدی ختم شد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید