• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
شنبه 7 مرداد 1402
کد مطلب : 198422
+
-

درگذشت فیلمنامه‌نویس «دیوانه از قفس پرید»

خبر
درگذشت فیلمنامه‌نویس «دیوانه از قفس پرید»

نویسنده فیلمنامه «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» که در ایران با عنوان «دیوانه از قفس پرید» هم شناخته می‌شود، در ۹۰سالگی درگذشت. به گزارش مهر به نقل از ورایتی، بو گلدمن، فیلمنامه‌نویسی که برای نوشتن فیلمنامه‌های «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» و «ملوین و هاوارد» برنده جایزه اسکار شد و در کنار چهره‌های منتخبی از فیلمنامه‌نویسان نسل خود ازجمله رابرت تاون و ویلیام گلدمن به‌عنوان یکی از بهترین‌ها شناخته می‌شد، از دنیا رفت. وی ۹۰ساله بود. گلدمن علاوه بر کسب ۲جایزه اسکار، در سال۱۹۹۳ هم برای فیلمنامه «بوی زن» نامزدی اسکار را کسب کرده بود. وی اسکار سال۱۹۷۶ را با لارنس هاوبن به‌صورت مشترک برای اقتباس از رمان کن کیسی «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» دریافت کرد. کسب جایزه فیلمنامه اقتباسی موفقیت بزرگی را برای فیلم رقم زد که به‌عنوان پیروزی بزرگ خوانده می‌شد و شامل دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگر مرد و بازیگر زن و فیلمنامه بود. هیچ فیلمی پس از سال۱۹۳۴ که «یک شب شگفت‌انگیز» این ۵جایزه را همزمان دریافت کرد، به این موفقیت دست نیافته بود. این موفقیت سال۱۹۹۱ برای «سکوت بره‌ها» تکرار شد. گلدمن کار خود را در تلویزیون آغاز کرد و نویسنده فیلمنامه و دستیار تهیه‌کننده مجموعه‌های معتبری برای شبکه CBS در اواخر دهه۱۹۵۰ بود. وی فیلمنامه اقتباسی «پرونده پاراداین» را که پیش از آن توسط آلفرد هیچکاک ساخته شده بود، سال ۱۹۶۲ نوشت. میلوش فورمن، کارگردان پس از خواندن فیلمنامه او به نام «به‌ماه شلیک کن» که بعدها فیلمی با بازی آلبرت فینی و دایان کیتون بر مبنای آن ساخته شد، گلدمن را برای بازنویسی «پرواز برفراز آشیانه فاخته» انتخاب کرد. او برای این کارش تنها ۸هزار دلار دستمزد گرفت، اما تحسین منتقدان و اسکار باعث رونق کار او شد. فیلم «ملوین و هاوارد» که وی در آن نویسندگی فیلمنامه را برعهده داشت، بسیار تأثیرگذارتر بود. این فیلم به کارگردانی جاناتان دمی چیزی شد که از آن به‌عنوان «بیان طنزآمیز رویای آمریکایی» یادشده است. برای نوشتن داستان مرگ یک میلیاردر عجیب و غریب گلدمن، دومین اسکار خود را دریافت کرد. «نیکیتای کوچولو» یک فیلم جاسوسی در سال  ۱۹۸۸ با بازی سیدنی پواتیه و ریور فینیکس از فیلمنامه گلدمن بهره ‌برد؛ هر چند بیشتر جنبه تجاری داشت.گلدمن نخستین پیش‌نویس «رگتایم» را برای میلوش فورمن نوشت، اما به‌کار ادامه نداد. همچنین نوشتن فیلمنامه‌های «کرامر علیه کرامر» و «مردم عادی» را رد کرد. وی «ملاقات با جو بلک» را هم کامل نکرد که درنهایت کار با همکاری ۴نویسنده پیش رفت و فیلمی با بازی برد پیت، آنتونی هاپکینز و کلر فورلانی بر مبنای آن ساخته شد. گلدمن سال۱۹۹۶ در مصاحبه با ویلیام فروگ برای کتاب «ذن و هنر فیلمنامه‌نویسی» درباره نگارش فیلمنامه گفت: «این یک هنر است. حساسیت یک هنرمند را می‌طلبد و بسیاری از نویسندگان بزرگ که رمان‌نویس یا روزنامه‌نگار هستند، نمی‌توانند این کار را انجام دهند.» وی فیلمنامه «توفان کامل» را بازنویسی کامل کرد که سال۲۰۰۰ به موفقیت بزرگی در گیشه دست یافت.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید