• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 7 مرداد 1402
کد مطلب : 198388
+
-

رنگ‌هایی که آرامش را به خانه شما می‌آورند

اصول انتخاب رنگ برای دکوراسیون داخلی را بدانید

رنگ‌هایی که آرامش را به خانه شما می‌آورند

یکی از نخستین نکاتی که قبل از هر تغییر دکوراسیون باید درنظر گرفته شود، روانشناسی رنگ است. هر رنگ، احساسات متفاوتی را در افراد ایجاد می‌کند؛ برای مثال، رنگ‌ سفید، آبی یا سبز روشن، فضا را آرام و دلنشین می‌کند؛ به همین دلیل است که اصلا بیمارستانی با دیوارهای قرمز یا زرد وجود ندارد یا طبق مطالعات، رنگ قرمز ضربان قلب را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود اشتهای افراد افزایش پیدا کند؛ به همین دلیل رستوران‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی‌ خود استفاده از قرمز یا طیف رنگ‌های گرم را مدنظر قرار می‌دهند. علاوه بر آگاهی از روانشناسی رنگ، چگونگی تأثیر آن بر میزان روشنایی فضا هم بسیار مهم است. رنگ‌های تیره فضای داخلی را کوچک‌تر نشان می‌دهند؛ درحالی‌که رنگ‌های روشن مانند سفید و طیف پاستیلی، فضای کوچک‌تر را بازتر می‌کنند. در این مطلب با اصول انتخاب رنگ برای دکوراسیون داخلی خانه آشنا می‌شوید.



چه رنگی برای اتاق نشیمن مناسب است؟
آبی جزو رنگ‌های سرد است، اما ترکیبش با چوب، رنگ خردلی یا نارنجی به فضای نشیمن آرامش می‌بخشد. یکی از انتخاب‌های هوشمندانه برای روشن و بزرگ نشان دادن قسمت‌های تاریک و کم‌نور خانه زرد است. این رنگ اگر کنار رنگ‌های مکمل قرار بگیرد، حس طراوت و شادابی به محیط القا می‌کند. رنگ طوسی جزو آن دسته از رنگ‌های خنثی است که با هر ترکیب رنگی ست می‌شود، اما به یاد داشته باشید، برای داشتن فضای نشیمن جذاب و دلچسب بهتر است از رنگ‌های گرم استفاده کنید. اگر فرد مضطربی هستید می‌توانید از رنگ سبز در فضای نشیمن بهره ببرید. سبز با اینکه در دسته رنگ‌های سرد قرار دارد، اما باعث ایجاد احساس امنیت و تعادل می‌شود و میزان استرس را هم کاهش می‌دهد. باور غلطی در تصور عامه درباره رنگ صورتی وجود دارد مبنی بر اینکه صورتی را صرفا رنگ دخترانه‌ای می‌دانند. استفاده از این رنگ و طیف‌های مشابه، محیطی آرامش‌بخش ایجاد می‌کند. برای منازلی که نور مناسبی دارند، انتخاب رنگ سرمه‌ای عالی است. یادتان باشد که سرمه‌ای بدون ترکیب با رنگ‌های دیگر، حوصله‌سربر می‌شود؛ بنابراین این رنگ را با سفید ترکیب کنید تا جلوه بی‌نظیری به تابلوها و مبلمان منزل بدهد. رنگ‌ بژ برای افرادی که دوست دارند فضای نشیمن ساده و مینیمالی داشته باشند، بهترین انتخاب است. از این رنگ می‌توانید در وسایل نشیمن و رنگ دیوار استفاده کنید. شاید تعجب کنید اما مشکی یکی از رنگ‌های پرطرفدار در نشیمن مدرن محسوب می‌شود. برای فضای نشیمن بزرگ، ریسک انتخاب مشکی را بپذیرید تا جذابیت فضا دوبرابر شود. قطعا ترکیب مشکی با قهوه‌ای، زیتونی، زرد و سفید تضاد جالبی ایجاد خواهد کرد.


بهترین رنگ برای اتاق خواب
 رنگ‌های پاستیلی (پاستلی) به خانواده رنگ‌های کم‌رنگ تعلق دارند که وقتی در فضای رنگی توصیف می‌شوند، روشنی بالا و سیرشدگی کمی دارند. اگر رنگ دیوار اتاق خوابتان را پاستیلی کرده‌اید، بهتر است رنگ ملحفه‌ها را هم پاستیلی انتخاب کنید. رنگ دیوار می‌تواند مکمل رنگ ملحفه‌های شما باشد. استفاده از ترکیب 2 یا نهایتا 3 رنگ پاستیلی فضا را شبیه جعبه گچ مدرسه می‌کند. استفاده از رنگ سفید به متعادل دیده شدن رنگ‌های پاستیلی کمک می‌کند. از رنگ سفید ‌حتی می‌توانید به‌عنوان زمینه اصلی استفاده کنید و از یک رنگ پاستیلی برای برجسته کردن عناصر دکوراسیون بهره ببرید. اکسسوری‌هایی(لوازم جانبی) مانند چراغ مطالعه و گلدان‌های اتاق هم می‌توانند پاستیلی انتخاب شوند. لازم نیست حتما در سراسر فضا فقط از رنگ‌های پاستیلی استفاده کنید. سبز تیره، طلایی و آجری ترکیب خوبی برای پاستیلی‌ها هستند.



رنگ کابینت و فضای آشپزخانه
رنگ‌های روشن و خنثی مثل سفید، بژ و رنگ چوب انتخاب خوبی برای فضاهای کوچک هستند، آن را مدرن‌تر نشان می‌دهند و اگر در آشپزخانه مورد استفاده قرار بگیرند، به‌راحتی قابلیت تطبیق با وسایل برقی سیلور یا سفید را دارند. اگر خواستید در فضاهای بزرگ از رنگ تیره استفاده کنید، بهتر است از ترکیب رنگ‌های روشن هم کمک بگیرید، اما حواستان باشد که هیچ‌وقت از بیشتر از 2رنگ برای کابینت استفاده نکنید. ترکیب 2رنگ برای مثال کابینت‌های بالا روشن و پایین تیره، علاوه بر زیبایی، باعث ایجاد عمق در فضا می‌شود و اگر با دقت انتخاب شود، آشپزخانه را بزرگ‌تر نشان می‌دهد. طیف رنگی قهوه‌ای تیره یا سوخته در آشپزخانه‌های بزرگ و پرنور کاربرد دارد و به‌خاطر حس گرمایی که به فضا می‌دهد، می‌تواند با ترکیب لوازم استیل و بین‌کابینتی روشن، آشپزخانه شیکی ایجاد کند.


اصول انتخاب‌رنگ ‌ مبلمان، پرده و فرش
بهتر است رنگ پرده و فرش نزدیک به هم باشد تا فضا را شلوغ نشان ندهد. از کوسن‌های رنگ مکمل مبل هم می‌توانید استفاده کنید. تونالیته رنگی نزدیک به کرم-‌ قهوه‌ای برای پرده و مبلمان و فرش انتخاب خوبی است. لکه‌های رنگی (پاف‌های آجری یا شال مبل) باعث جلوه دادن به فضا می‌شوند و می‌توان آنها را به چیدمان اضافه کرد. در جاهایی که از رنگ مونوکروم (تک‌رنگ) در فضا استفاده می‌شود می‌توانید از لکه‌های رنگی در جزئیات مثل کوسن و گل استفاده کنید تا به فضا جلوه بهتری داده شود. اگر در فضای خانه از رنگ خنثی استفاده شده بهتر است برای جلوگیری از سرد شدن فضا، لکه‌های رنگی مانند کوسن رنگ مکمل، شال مبل، گلدان سبز به‌کار ببرید.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید