• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 4 مرداد 1402
کد مطلب : 198329
+
-

راه تهران - شمال آزاد می‌شود

به‌دنبال افتتاح باند رفت قطعه دوم آزادراه تهران - شمال، بررسی روند احداث قطعه ۳ این پروژه و انتقال تجهیزات کارگاهی به آن آغاز شد

به‌دنبال افتتاح باند رفت قطعه دوم آزادراه تهران _ شمال، بررسی روند احداث قطعه ۳ این پروژه و انتقال تجهیزات کارگاهی به آن آغاز شد.
بررسی احداث پیچیده‌ترین بخش از آزادراه تهران_ شمال در دستور کار قرار گرفته است. قطعه سوم که بخش عمده آن را تونل و پل‌های مهندسی پیشرفته تشکیل می‌دهد و در اوایل دهه 90، کارشناسان احداث آن را خارج از امکانات و توان مهندسی کشور می‌دانستند؛ آیا بخت این قطعه هم با توان داخلی باز می‌شود؟
به گزارش همشهری، از 4قطعه پروژه آزادراه تهران_ شمال، 2قطعه به بهره‌برداری رسیده و یک قطعه دیگر نیز در باند رفت زیر بار ترافیک رفته است.
وزارت راه و شهرسازی می‌گوید: باند برگشت این قطعه نیز تا اواخر سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و همزمان انتقال تجهیزات کارگاهی از این قطعه به قطعه باقی مانده نیز آغاز شده است.
در حقیقت، متولیان امر تصمیم خود را گرفته‌اند و به‌دنبال تعیین تکلیف بحث‌های مالی احداث این قطعه هستند و بعد از این کار، عملیات اجرای این قطعه نیز با توان داخلی و شاید با کمک خارجی‌ها آغاز خواهد شد.

سرنوشت قطعه دوم
عملیات عمرانی آزادراه تهران – شمال از سال 1375آغاز شد؛ اما نخستین قطعه این پروژه که ساده‌ترین بخش آن نیز محسوب می‌شود، در اسفند 1391افتتاح شد. بعد از آن پیشرفت عملیات در این پروژه حتی با ‌ حضور پیمانکار چینی، به‌قدری آهسته بود که پیشرفت آن اصلاً به‌حساب نمی‌آمد تا اینکه در دولت یازدهم، تمرکز بیشتری به این پروژه معطوف شد و در نهایت قطعه اول این آزادراه در اسفند 1398زیر بار ترافیک رفت. از آنجا‌ که بنیاد مستضعفان پیمانکار نهایی این قطعه بود و نسبت به ادامه عملیات در قطعه دوم نیز ابراز علاقه کرد، مقرر شد باند رفت قطعه دوم نیز با سرعت در دستور کار قرار گیرد و تا قبل از انتخابات خرداد 1400به بهره‌برداری برسد؛ اما کار طبق برنامه‌ریزی پیش نرفت و بهره‌برداری از این بخش به تیر 1402موکول شد. باند غربی قطعه دوم آزادراه تهران _ شمال ۱۵ تیرماه با حضور رئیس‌جمهور، وزیر راه و شهرسازی، رئیس بنیاد مستضعفان و جمعی از مسئولان به بهره‌برداری رسید. حالا آن گونه که مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی می‌گوید، باند برگشت قطعه دوم آزادراه تهران – شمال که بخشی از عملیات آن به‌موازات قطعه اول در حال انجام بوده است تا دهه فجر سال آینده به پایان خواهد رسید.

حساب‌وکتاب برای قطعه سوم
قطعه سوم آزادراه تهران- شمال، حدفاصل پل زنگوله - سه‌راهی دشت نظیر و مرزن‌آباد، براساس مطالعات جدید حدود ۵۱ کیلومتر طول دارد که 4کیلومتر بیشتر از مطالعات قبلی است. طبق نقشه‌های طراحی شده، این مسیر در هر باند دارای 2 خط است؛ اما در قسمت‌های فراز، یک خط کندرو نیز به مسیر اضافه می‌شود. نکته قابل‌توجه در این قطعه، صعب‌العبور و کوهستانی بودن منطقه است که آن را به پیچیده‌ترین و سخت‌ترین پروژه آزادراهی کشور معروف کرده است.
در زمانی که قطعه اول آزادراه تهران- شمال در حال احداث بود، کارشناسان از امکان‌پذیر نبودن احداث قطعه سوم با امکانات و توان مهندسی داخلی صحبت می‌کردند و اصلاً قصدی هم برای آغاز عملیات این قطعه وجود نداشت؛ چرا که حدود دو سوم کل این مسیر را تونل و پل تشکیل می‌دهد و ارتفاع آغاز و پایان این مسیر 51کیلومتری به 2.2هزار متر می‌رسد. حالا اما، بعد از افتتاح باند رفت قطعه دوم و تعیین زمان بهره‌برداری برای باند برگشت این قطعه، متولیان و مسئولان این حوزه، نشست بررسی احداث قطعه سوم را برگزار کرده‌اند و آن گونه که وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: همزمان با این نشست، انتقال بخشی از کارگاه‌هایی که در مسیر رفت قطعه ۲ فعال بودند، به قطعه ۳ آغاز شده و این کارگاه‌ها، عملیات اجرایی قطعه ۳ را شروع می‌کند.‌



 

این خبر را به اشتراک بگذارید