• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 4 مرداد 1402
کد مطلب : 198283
+
-

رکوردهای 22ساله

اگرچه پرسپولیس رکورددار قهرمانی در لیگ برتر است اما هیچ تیمی به اندازه استقلال در جمع برترین‌های لیگ قرار نگرفته است

سوژه روز
رکوردهای 22ساله

حضور برانکو ایوانکوویچ در پرسپولیس، نقطه عطف بسیار بزرگی برای این تیم بود، چون پرسپولیس که تا پیش از آن به لحاظ تعداد قهرمانی و افتخارات ثبت‌شده در لیگ برتر پایین‌تر از سپاهان و استقلال قرار داشت با ورود این سرمربی کروات ناگهان دوران جدیدی را آغاز کرد و حالا از لحاظ تعداد قهرمانی خیلی بالاتر از 2رقیبش ایستاده است. پرسپولیس حالا دوبرابر استقلال جام قهرمانی دارد و حتی سپاهان که اوضاعش از این لحاظ بهتر از استقلالی‌هاست حداقل 3سال با رسیدن به رکورد پرسپولیس فاصله دارد. اما با وجود این استقلالی‌ها همچنان بیشترین تعداد حضور در بین 3تیم اول را دارند و تعداد کل امتیازات‌شان هم بیشتر از 2رقیب است.

  تا ابد مدیون برانکو
پرسپولیس نخستین قهرمان تاریخ لیگ برتر است و در فصل 81-1380با هدایت علی پروین نخستین جام قهرمانی این رقابت‌ها را بالای سر برد. قرمزها همچنین دومین جام قهرمانی را هم زودتر از 2 رقیب یعنی سپاهان و استقلال کسب کردند. استقلال یک سال بعد از پرسپولیس به جام دوم رسید و سپاهان یک سال بعد از استقلال. اما از آنجا به بعد، دوران برتری رقبا آغاز شد و وقتی سپاهان به پنجمین قهرمانی و استقلال به سومین قهرمانی در لیگ برتر رسیدند، پرسپولیس هنوز همان 2جام را در خانه داشت. آمدن برانکو اما ورق را برگرداند. پرسپولیس با این سرمربی به 3قهرمانی و یک نایب‌قهرمانی در لیگ رسید و بعد از رفتن برانکو نیز همچنان روی دور قهرمانی باقی ماند. 4سال از رفتن برانکو گذشته و پرسپولیس طی این مدت به 3قهرمانی و یک نایب‌قهرمانی دیگر هم رسیده است. حالا قرمزپوشان در مجموع صاحب 8قهرمانی، 3نایب‌قهرمانی و 2 مقام سومی هستند؛ یعنی از لحاظ قهرمانی رکورددارند و از لحاظ حضور در بین 3تیم بالای جدول، رتبه دوم را بعد از استقلال دارند.

  اولینِ اولین‌ها
سپاهان نخستین تیم تاریخ لیگ برتر بود که توانست از قهرمانی خودش دفاع کند. از دوره اول تا نهم لیگ برتر هیچ تیم قهرمانی نتوانست در فصل بعدی قهرمانی‌اش را تکرار کند تا اینکه بالاخره سپاهان قهرمانی در لیگ نهم را در فصل دهم تکرار کرد و حتی در لیگ یازدهم نیز به این روند ادامه داد. این قهرمانی‌ها سپاهان را خیلی بالاتر از 2 رقیب قرار داد؛ چنان که وقتی در لیگ چهاردهم اصفهانی‌ها به پنجمین قهرمانی خودشان رسیدند استقلال و پرسپولیس روی‌هم‌رفته 5قهرمانی داشتند. اما تعداد جام‌های زردپوشان روی همان عدد 5 متوقف ماند. آنها در حال حاضر 5قهرمانی، 4نایب‌قهرمانی و 2 مقام سوم دارند و از لحاظ امتیاز کلی هم پایین‌تر از استقلال و پرسپولیس قرار می‌گیرند.

  برترینِ برترین‌ها
با اینکه پرسپولیس در 8فصل اخیر خیلی بیشتر از استقلال امتیاز گرفته اما هنوز هم امتیازات استقلال در 22دوره لیگ برتر بیشتر از پرسپولیسی‌هاست. استقلال در مجموع 1226امتیاز به‌دست آورده و22امتیاز بیشتر از پرسپولیس کسب کرده است. در واقع آبی‌ها به ازای هر دوره یک امتیاز بیشتر از رقیب سنتی گرفته‌اند. سپاهان هم با 1149امتیاز در رتبه سوم این جدول قرار دارد. حتی تعداد حضورهای استقلال در جمع 3تیم برتر هم بیشتر از سایر رقباست. آبی‌ها 4بار قهرمان شده‌اند، 5بار به مقام دوم رسیده‌اند و 8بار هم در رتبه سوم قرار گرفته‌اند. آنها مجموعا با 17حضور روی سکو، 4بار بیشتر از پرسپولیس و 6بار بیشتر از سپاهان در جمع برترین‌ها حضور داشته‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :