• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
سه شنبه 3 مرداد 1402
کد مطلب : 198265
+
-

تبدیل نفرآباد به محله نمونه

اعضای شورای شهر تهران از مهم‌ترین پروژه شهرک‌سازی‌ مدیریت شهری در منطقه 20بازدید کردند

گزارش
تبدیل نفرآباد به محله نمونه

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

روز گذشته طرح نجم (نظارت جمعی مناطق و محلات) با حضور مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت و حقوقی، سوده نجفی، رئیس کمیته سلامت و جعفر شربیانی، عضو کمیسیون معماری و شهرسازی در منطقه 20(قبله تهران) اجرا شد و نمایندگان شورا از پروژه‌های ترافیکی و شهرسازی این منطقه بازدید کردند. مهدی اقراریان طی بازدید از پروژه‌های محله نفرآباد به تسریع فرایند ساخت‌و‌سازها تأکید کرد و گفت که دولت باید در فراهم کردن زیرساخت‌ها مانند انشعابات فاضلاب، برق و... پای کار بیاید تا عملیات عمرانی نفرآباد با سرعت انجام شود و شاهد تبدیل آن به محله نمونه باشیم.
نفرآباد محله‌ای در ضلع شرقی حرم عبدالعظیم حسنی(ع) است که حدود 4دهه به‌دلیل همین همجواری فریز شده بود و ساکنان اجازه ساخت‌وساز نداشتند. در این دوره با پیگیری مدیریت شهری، این گره باز شد و طرح بازآفرینی شهری در آن کلید خورد و در قالب قرارگاه مسکن ساخت 336 واحد مسکونی در 35پلاک کلنگ‌زنی شد. علاوه بر آن، شهرداری قصد دارد سرانه‌های خدماتی، رفاهی و... را در این محله تامین کند که احداث آنها همزمان با ساخت واحدهای مسکونی پیگیری می‌شود. آنطور که سیدمهدی هدایت در گفت‌وگو با همشهری عنوان کرده: «عملیات عمرانی طبق برنامه پیش می‌رود و امسال شاهد بهره‌برداری از پروژه‌ها در محله نفرآباد خواهیم بود.» مهدی اقراریان هم در جریان بازدید از این محله به همشهری گفت: «شاهد هستیم گره نفرآباد باز شده است، اما برای سرعت بخشیدن به کارها نیاز داریم تا دولت پای کار بیاید. طی تماس با نماینده تهران در مجلس قول مساعد دادند و امیدواریم این امر به‌زودی محقق شود.» اکنون نفرآبادی که سال‌ها دچار آسیب‌های متعدد بوده به کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده و سایر سکنه هم درخواست ساخت‌وساز دارند که رئیس کمیته نظارت و حقوقی در این خصوص عنوان کرد: «حدود 200 تا 300پلاک در تملک مردم است که مطالبه آنها باید توسط شهرداری منطقه 20 و سازمان نوسازی پیگیری شود تا بتوانند از طرح بازآفرینی بهره‌مند شوند و اقدام به ساخت‌وساز کنند.» جعفر شربیانی هم فرایند ساخت‌وساز در نفرآباد را رضایتبخش دانست و گفت: «پروژه‌های عمرانی خوب پیش می‌روند و محله‌ای که سال‌ها پیش ناکارآمد بوده در حال تحول است. شهرداری طرح‌های محرک توسعه را در این محله اجرایی کرد و امیدواریم به‌زودی 4دهه بی‌تدبیری پایان یابد و مردم از طرح‌های اجراشده بهره‌مند شوند.»

قلعه دولت‌آباد، نیازمند بازآفرینی
طرح احیا و بازآفرینی نفرآباد آنچنان در منطقه 20 تحول ایجاد کرده که ساکنان قلعه دولت‌آباد هم تقاضای اجرای این طرح در محله‌شان را دارند. قلعه دولت‌آباد حدود 4هکتار است که به‌دلیل نوع شهرسازی و معماری و بافت متراکم به یک جزیره تبدیل شده است. در این محله به‌دلیل ریزدانه بودن بافت‌ها و باریک بودن معابر مجوز ساخت 3طبقه داده می‌شود؛ تراکمی که به‌گفته سکنه توجیه اقتصادی ندارد. اقراریان روز گذشته همراه با دیگر نمایندگان شورا از این محله بازدید کرد و درخصوص مطالبه شهروندان گفت: «نوع معماری محله چالش بزرگی ایجاد کرده و امروز شاهد هستیم این محله درگیر آسیب‌های اجتماعی متعدد است؛ از این‌رو قطعا ضرورت دارد تا به سمت و سوی اجرای طرح بازآفرینی حرکت کنیم؛ چراکه از این طریق ساخت‌وساز توجیه اقتصادی خواهد داشت و مطالبات شهروندان هم پاسخ داده می‌شود. معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران هم در این خصوص قول مساعده داده است و امیدواریم شاهد تحول مطلوبی در قلعه دولت‌آباد باشیم.»

توجه ویژه در بودجه سال آینده قبله تهران
مهدی اقراریان در جریان بازدیدهای دیروز از اصلاح بودجه سال آینده منطقه 20خبر داد و عنوان کرد: «بازدید امروز تفاوت بسیار مهمی نسبت به سایر بازدیدها از مناطق داشت و آن جایگاه شهرری است. شهرری به‌عنوان قبله تهران و یک مجموعه فرهنگی، مذهبی و تاریخی با یک سابقه دیرینه، جایگاه بالاتری در شهر تهران دارد. متأسفانه شهرری دچار عقب‌افتادگی تاریخی شده و ضرورت دارد نگاه ویژه‌ای هم ازسوی شهرداری تهران و هم شورا به شهرری شود. ازجمله مسائلی که نیاز به کمک دارد در حوزه اعتبارات است. حتما باید اعتبارات شهرداری منطقه 20با توجه به وسعت، جمعیت و اهمیتی که بقعه مبارک دارد در سال آینده اصلاح شود تا شاهد شکوفایی در منطقه باشیم.»

مکث
فعال‌شدن ساخت ایستگاه شهر ری پس‌از 3سال

رضا شنگی، شهردار منطقه 20:
نمایندگان شورا از پروژه‌ها بازدید کردند و در جریان فرایند عملیات عمرانی قرار گرفتند. مقرر شد پیگیری‌های ساخت ایستگاه شهرری در خط 6مترو که به‌دلیل کمبود نقدینگی حدود 3سال است  متوقف شده انجام و پس از تزریق اعتبارات لازم پروژه فعال شود. دسترسی‌های تقاطع غیرهمسطح شهید آوینی به سمت حرم عبدالعظیم حسنی(ع) در حال احداث هستند و حدود 20درصد پیشرفت دارند و تلاش می‌کنیم تا پایان سال به بهره‌برداری برسند. بازطراحی میدان اصلی حرم مطهر سیدالکریم هم توسط سازمان زیباسازی شهر تهران در حال انجام است و سعی می‌کنیم با تسریع کارها این پروژه به‌زودی بهره‌برداری شود و شاهد بازگشایی گره ترافیکی در این محور باشیم.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید