• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 3 مرداد 1402
کد مطلب : 198253
+
-

گریه بر شهید

مقام سیدالشهدایی را دست‌کم نباید گرفت. آقایی همه شهیدهای تاریخ است. این آقایی هم یک امر قراردادی و من‌باب تعارف نیست، یک واقعیت است؛ یک حقیقت است. هر کدام از امامان ما یک وجه از وجود پیامبر اکرم(ص) که بالاترین و برترین جایگاه را در عالم داراست، به نمایش می‌کشند و امام حسین (ع) به نمایش
 کشیده است وصف سیدالشهدایی پیامبر اکرم (ص) را.
به تعبیر قرآن: «فکیف اذا جئنا من کل امه بشهید و جئنا بک علی هؤلاء شهیدا»  می‌خواهید بدانید شهادت یعنی چه؟ شهادت‌دادن‌های متداول را ببینید! شخصی که شهادت می‌دهد، مسئله‌ای را که در حضورش رخ داده، اعلام می‌کند. شهید احاطه و علم شهودی دارد به آنچه می‌گوید و البته با همه وجود اعلامش می‌کند. شهید همه هویت امت را در خود دارد، داشته‌هایشان را و از همه نیز جلوتر و برتر است؛ لذا با همه وجودش هم داشته‌ها و هم نداشته‌های امت را اعلام می‌کند. تا‌کنون در مقابل یک انسان وارسته بوده‌اید؟ یا یک عالم؟ وقتی با او سخن می‌گویید هم داشته‌ها و دانسته‌هایتان و هم ضعف‌هایتان را متوجه می‌شوید.
شهید به این دلیل شاخص است که الگو، جلودار و دستگیر است، اما برای یک امت. او گسترده می‌شود. امام‌خمینی(ره) درباره شهید بهشتی می‌فرمود او خود یک امت بود. بهشتی شهید بود و گسترش داشت و همه امت در وجودش جمع بود یا رهبری درباره حاج‌قاسم گفتند: او هویت ایران را در خود جمع داشت. او شهید ایران بود و البته شهید کل جهان اسلام. شهید امت اسلام بود.
حالا سیدالشهدا کیست؟ او به اندازه کل تاریخ بسط دارد؛ از ابتدا که جبرئیل برای آدم داستان او را گفت تا انتها که ندای
« ان جدی‌الحسین» را امام عصر (عج) سر می‌دهد. او جلودار، الگو و دستگیر است. اشک بر او و بر مصائب او باعث می‌شود به این واقعیت متصل شویم، آنگاه به او نزدیک شویم و در نهایت یک امت شهید شکل بگیرد. امتی اهل قیام و انقلاب، بلکه بالاتر اهل حفظ قیام، یعنی اهل مقاومت.
«و کذالک جعلناکم امه وسطی لتکونوا شهداء علی الناس و یکون الرسول علیکم شهیدا»  این‌چنین نور الهی فراگیر می‌شود. و این‌گونه جملات حاج قاسم عزیز تفسیر می‌شود که فرمود: «ما ملت امام حسینیم، ما ملت شهادتیم.»  اشک بر سیدالشهدا، این‌چنین عالم را زنده خواهد کرد و صلای لبیک یا حسین را که امروز نه فقط ایران، بلکه کل جبهه جهانی مقاومت را فراگرفته، عالم‌گیر می‌کند. امام صادق (ع) فرمود: به زیارت هم بروید و یکدیگر را ملاقات کنید و ارتباطات ولایی را شکل دهید. «متحابین فی‌الله» باشید و اندیشه ما، راهبرد و مکتب ما را گفتمان کنید. «تذاکروا امرنا» که چه شود؟ «احیوا امرنا»؛ این اندیشه، راهبرد و مکتب زنده شود. بعد می‌فرماید ولو در این جلسات اندازه بال مگس چشمانتان خیس شود. اشک حول سیدالشهدا این چنین اسلام را زنده می‌کند. چون آقای شهیدان یعنی آقایی که الگو بودن پیامبر (ص) را نشان داده است به عالم. او انسان موحدی را که درگیر با همه طاغوت‌هاست و مردم را برمی‌خیزاند «لاصلاح امه جدی» را به تصویر می‌کشد. این‌گونه است که «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید