• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 3 مرداد 1402
کد مطلب : 198216
+
-

لطفا در انتخاب پزشک معالج خود بسیار دقت کنید

حمید سوری- اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه

این روزها خبر ورود حدود هزار نفر به دانشگاه با تقلب بسیار مطرح می‌شود. از سوی دیگر گفته می‌شود که برای اخراج این افراد دیر شده و قوانین مرتبط با متقلبان تنها برای داوطلبان کنکور قابل اجراست و... . تاسف برای حضور متقلبان به دانشگاه یک سوی ماجراست و ماجرا سوی دیگری هم دارد.
سال‌هاست که ورود افراد علاقه‌مند یا بدون علاقه و فاقد معیارهای لازم به دانشکده‌های پزشکی  به شیوه‌های مختلف و ... صورت می‌گیرد. طی دهه‌ها سابقه تدریس در دانشگاه‌های پزشکی، یکی از مهم‌ترین یافته‌ها این بود که در خوشبینانه‌ترین حالت تنها ۵۰درصد دانشجویان قابلیت کافی برای پزشک شدن را داشته‌اند. حال اگر خطاهای پزشکی را که میزان آنها در کشور ما چندان معلوم نیست، اما در کشورهای توسعه‌یافته حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد (مجموع خطاهای کوچک و بزرگ پزشکی شامل تشخیص اشتباه، تجویز نادرست دارو و...) عنوان می‌شود، مدنظر قرار دهیم، نکته بسیار مهم در حوزه درمان دقت در انتخاب پزشک معالج خواهد بود و اینکه بیماران نباید جان خود را تسلیم افرادی که تنها این عنوان را یدک می‌کشند، بکنند. برای انتخاب پزشک مناسب معیارهایی وجود دارد و ضروری است که بیماران نیازمند درمان یا خانواده‌های آنها به برخی توصیه‌های افراد عادی برای پیشنهاد یک پزشک توجه نکنند. از جمله معیارهای انتخاب پزشک معالج مناسب از دیدگاه انجمن پزشکی بریتانیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. پزشکی که در مورد مشکل خاص شما تخصص و تجربه بیشتری دارد.
2. پزشکی که با شما خوب ارتباط برقرار کند، به دقت گوش کند و به شما توضیح دهد.
3.  پزشکی که به راحتی در دسترس، مسئولیت‌پذیر و متعهد به بیمار باشد.
4. پزشکی که پزشک خانواده‌تان باشد و افراد آشنا با حوزه پزشکی را به شما توصیه کند. همچنین متعهد به سلامت عمومی باشد.
5.  پزشکی که در کارش مهربان، باحوصله و دقیق عمل کند. اخلاق حرفه‌ای مانند رازداری، انصاف و صداقت را رعایت کند.
6. پزشکی که دارای مهارت بالینی و علم روز (تصمیم‌گیرنده بر اساس تحقیق و مطالعات) باشد.
7.پزشکی که استانداردها و پروتکل‌های پزشکی را رعایت کند و روحیه همدلی و کار تیمی با سایر همکارانش را داشته باشد.
همچنین در طب حکمت بنیان ویژگی‌های یک پزشک خوب «رقیق‌الخلق، حکیم‌النفس و جیدالحدس به معنای مهربان، نیکومنش و فروتن» بیان شده است.
این موارد را مدنظر قرار دهید و با یک بررسی ساده از خود بپرسید که کدام یک از پزشکانی که به آنها مراجعه کرده‌اید این ویژگی‌ها را دارند.
 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید