• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 3 مرداد 1402
کد مطلب : 198215
+
-

آرای هیأت تخصصی استخدامی دیوان عدالت اداری

هیأت تخصصی استخدامی دیوان عدالت اداری در ۴ موضوع انتقال، تغییر پست سازمانی، اعمال مدرک تحصیلی و مأموریت آموزشی ایثارگران آرایی به شرح زیر صادر کرده:شاکی در شکایت خود اعلام کرده، از حالت قراردادی شرکتی به رسمی قطعی تبدیل وضعیت شده و به لحاظ دارا بودن مدرک تحصیلی و وجود پست‌های بلاتصدی در سازمان ذیربط و لزوم استفاده از نیروهای متخصص و ارزشی تقاضای انتقال نموده و خواستار ابطال بند ۸ بخشنامه سازمان مربوطه مبنی بر محدودیت در انتقال، تغییر پست سازمانی و اعمال مدرک تحصیلی جدید شده است.هیأت تخصصی استخدامی دیوان عدالت اداری به اتفاق اعضا درخصوص موارد سه گانه فوق چنین اعلام نظر کرده است:

الف - ممنوعیت انتقال:
یکی از عوامل لازم برای انتقال موافقت دستگاه متبوع کارمند است. بنابراین موافقت یا مخالفت با انتقال از اختیارات دستگاه‌ها بوده، لذا بند ۸ بخشنامه غیرقابل ابطال تشخیص داده می‌شود.
ب - ممنوعیت تغییر پست سازمانی:
افراد با توجه به نیاز دستگاه اجرایی به نیروی انسانی، مدرک تحصیلی و سایر عوامل برای انجام وظایف یک پست سازمانی به استخدام دستگاه در می‌آیند و طبعاً تغییر پست این افراد نیز از اختیارات دستگاه است. علاوه بر آن ماده ۶ بخشنامه درخصوص چگونگی اجرای تکلیف مقرر در بند «د» تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور که مورد استناد شاکی قرار گرفته تکلیفی در ارتباط با تخصیص پست متناسب با مدرک تحصیلی ایثارگران ایجاد ننموده است. بنابراین بند ۸ بخشنامه مذکور نیز از این بابت غیرقابل ابطال تشخیص داده می‌شود.
ج - ممنوعیت اعمال مدرک تحصیلی جدید:
براساس قوانین و مقررات عمومی، دستگاه‌های اجرایی هیچ الزام و تکلیفی مبنی بر اعمال مدارک تحصیلی جدید کارمندان ندارند و درصورتی که مدرک تحصیلی جدیدِ اخذ شده توسط کارمندان در شرایط احراز شغل مورد تصدی تخصیص یافته در یک پست سازمانی مطلوب باشد، دستگاه این اختیار را دارد که مدرک تحصیلی جدید را اعمال نماید یا اعمال ننماید. لذا بند ۸ بخشنامه در ارتباط با اعمال مدرک تحصیلی جدید غیرقابل ابطال است.

این خبر را به اشتراک بگذارید