• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
دو شنبه 2 مرداد 1402
کد مطلب : 198125
+
-

مواضع اعلامی و اعمالی طالبان درباره عزاداری ‌ماه محرم

با فرارسیدن ایام عزاداری امام حسین(ع) در ‌ماه محرم، شیعیان افغانستان ‌مانند شیعیان دیگر مناطق جهان در شور و تب‌وتاب برگزاری مراسم گرامیداشت سید و سالار شهیدان(ع) هستند، اما امسال که همزمان با دومین سالگرد حاکمیت طالبان در کابل و دیگر مناطق افغانستان است، خبرهای ضدونقیضی از اوضاع و شرایط شیعیان برای برگزاری مراسم و آیین‌های مذهبی محرم به گوش می‌رسد. درحالی‌که مقامات طالبان تأکید دارند که هیچ محدودیتی برای برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) در افغانستان متوجه شیعیان نیست، اما روز شنبه شورای علمای شیعه افغانستان با صدور بیانیه‌ای از طالبان خواستند که مانع از نصب پرچم‌های مذهبی و برپایی مراسم‌ مرتبط با ‌ماه محرم‌الحرام نشوند. صدور این بیانیه از سوی شورای علمای شیعه افغانستان در کابل نشان داد که برخلاف ادعای مقامات طالبان، امسال شیعیان افغانستان در‌ ماه محرم با برخی محدودیت‌ها روبه‌رو شده‌اند. براساس گزارش خبرگزاری «اطلاعات روز» مستقر در کابل، علمای شیعه افغانستان در بیانیه خود همچنین برخورد خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی طالبان با عزاداران حسینی و پایین‌آوردن پرچم‌های مربوط به امام سوم شیعیان از برخی مناطق شهر کابل را تأسف‌بار توصیف کردند.
علاوه بر این، منابع دیگری نیز اعمال محدودیت بر شیعیان افغانستان برای برگزاری مراسم عزاداری را تأیید کرده‌اند؛ ازجمله منابع محلی افغانستان به خبرگزاری شفقنا گزارش داده‌اند که نیروهای طالبان با عزاداران حسینی «برخورد خشونت‌آمیز» دارند و شماری از عزاداران به‌دلیل نصب پرچم عزاداری بر سردر دکان و یا بام خانه، با ضرب و شتم روبه‌رو شده‌اند. «صادق مدبر»، رئیس حزب انسجام ملی افغانستان نیز در واکنش به محدودیت‌های طالبان برای عزاداری شیعیان در ‌ماه محرم گفته است که این محدودیت‌ها «قابل توجیه» نیست. او افزوده است که «طالبان مسئولیت دارد تا امنیت مراسم مذهبی محرم را تأمین کند، امام حسین(ع) و حادثه کربلا مربوط به جهان اسلام است.» برخی دیگر از شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی افغانستان ازجمله «عطامحمد نور» و «جبهه آزادی افغانستان» نیز به ایجاد محدودیت در مراسم آیینی محرم انتقاد کرده و این روش طالبان را غیرسازنده توصیف کرده‌اند.
با وجود گزارش‌ها و اظهارنظرهای مختلف درباره اعمال محدودیت بر شیعیان افغانستان برای برگزاری آیین محرم، اما طالبان همچنان تأکید دارد که شیعیان با هیچ‌گونه محدودیتی برای برگزاری مراسم عزاداری محرم مواجه نیستند. روز یکشنبه نیز والی منصوب از سوی طالبان در کابل در بازدید از اماکن عزاداری شیعیان گفت: «امنیت ایام محرم 100درصد تضمین ‌شده است و به همین دلیل در چند روز گذشته هیچ‌گونه حادثه امنیتی رخ نداده و در آینده نیز اتفاق نخواهد افتاد.» هفته گذشته نیز «مولوی عبدالکبیر»، سرپرست نخست‌وزیری طالبان در آستانه نزدیک‌شدن به ‌ماه محرم در افغانستان، خواستار «همکاری نزدیک» شیعیان با حکومت طالبان شد و تأکید کرده بود که شیعیان با هیچ‌گونه محدودیتی برای برگزاری مراسم عزاداری ‌ماه محرم روبه‌رو نخواهند بود. با این‌حال، برخی مقامات طالبان ازجمله «ذبیح‌الله مجاهد»، سخنگوی طالبان، استقرار نیروهای امنیتی در زمان برگزاری مراسم عزاداری شیعیان افغانستان را تأیید کرده و استقرار این نیروها را با هدف تأمین امنیت مراسم ‌ماه محرم دانسته است. این در حالی است که برخی منابع در افغانستان استقرار این نیروها را در راستای اعمال محدودیت بر برگزاری مراسم ‌ماه محرم عنوان کرده‌اند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید