• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 1 مرداد 1402
کد مطلب : 198023
+
-

پشت پرده غیبت مرموز وزیر خارجه چین

«چین گانگ»‌ وزیر خارجه چین، کجاست؟ این پرسشی است که از چند هفته گذشته که ارشدترین دیپلمات پکن در انظار عمومی ظاهر نشده مرتبا پرسیده می‌شود. او آخرین بار 25ژوئن (چهارم تیرماه) و در دیدار با همتایان روسی، ویتنامی و سریلانکایی خود دیده شده و از آن زمان تاکنون چندین کنفرانس خبری و نشست دیپلماتیک به‌دلیل غیبتش لغو شده است. آنچه این داستان را بیش از پیش مرموز کرده اظهار بی‌اطلاعی «مائو نینگ»‌ سخنگوی وزارت خارجه چین، در ‌دوشنبه گذشته از دلیل غیبت چین گانگ بود.
چین گانگ 57ساله که پیش از به‌دست گرفتن سکان هدایت وزارت خارجه، سفیر چین در آمریکا بوده را یکی از اعضای حلقه نزدیکان «شی جین‎پینگ» رئیس‎جمهور چین می‌دانند؛ فردی که در یکی از پرتنش‌ترین دوره‌های روابط پکن ـ واشنگتن، درگیر گفت‌وگوهای 2کشور برای مهار تنش‌هاست.
تنها واکنش رسمی دولت چین به غیبت وزیر خارجه هفتم جولای (16تیرماه) بود زمانی که وزارت خارجه این کشور در واکنش به لغو چندین نشست سطح بالای دیپلماتیک چین در اندونزی اعلام کرد که «چین گانگ» به‌دلیل مشکلات جسمی نتوانسته در این مراسم‌ها حضور پیدا کند. اما همین بیانیه نیز چندی بعد از سایت وزارت خارجه حذف شد. در آن زمان «وانگ یی» مدیر دفتر کمیسیون امور خارجی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، به جای وزیر خارجه در نشست اندونزی شرکت کرد.
در شرایطی که رسانه‌های چینی ترجیح داده‌اند تا در‌این باره سکوت کنند، رسانه‌های غربی از سی‌ان‌ان و واشنگتن‎پست گرفته تا گاردین، نیویورک‌تایمز و مجله تایم فهرست بلندی از گمانه‌زنی‌ها را درباره این غیبت مرموز مطرح کرده‌اند. جنگ قدرت در پکن ازجمله سناریوهایی است که شنیده می‌شود. آنطور که روزنامه واشنگتن‌پست نوشته این احتمال وجود دارد که رقبای سیاسی بدخواهی که در پکن چشم دیدن نزدیکی چین گانگ به شی جین‌پینگ را نداشته‌اند، توطئه کرده و او را کنار گذاشته‌ باشند.
افشای اطلاعات محرمانه چین و روابط غیراخلاقی این مقام چینی نیز از دیگر احتمالاتی است که مطرح شده است. شبکه سی‌ان‌ان نوشته از آنجا که در گذشته مواردی وجود داشته که دولت چین با سیاستمدارانی که روابط غیراخلاقی داشته‌اند به‌شدت برخورد کرده، این احتمال وجود دارد که انتشار برخی شایعات مبنی بر رابطه گانگ با یک گزارشگر چینی در دوره‌ای که سفیر چین در واشنگتن بوده باعث شده تا مورد برخورد قهر‌آمیز قرار گیرد. فساد مالی و برخورد تنبیهی دولت چین با آقای دیپلمات نیز یکی دیگر از گمانه‌زنی‌هایی است که عنوان شده است. برخی از مقام‌های آمریکایی نیز با اشاره به بیانیه وزارت خارجه چین مبنی بر ابتلای چین گانگ به برخی مشکلات جسمانی، احتمال داده‌اند که وزیر خارجه چین به‌دلیل ابتلا به ویروس کرونا این روزها در حال گذراندن دوران نقاهت خود در منزل است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید