• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 1 مرداد 1402
کد مطلب : 198015
+
-

بزرگداشت بروس‌لی

سینمای جهان
بزرگداشت بروس‌لی

در پنجاهمین سالروز مرگ بروس‌لی-که پنجشنبه بود- یاد او در گوشه و کنار جهان گرامی داشته شد. به گزارش مهر به نقل از گاردین، درحالی‌که بروس‌لی در طول زندگی کوتاهش فقط ۴فیلم ساخت، اما اکشن هنگ‌کنگی را به هالیوود آورد و چهره سینمای آسیا را برای همیشه تغییر داد.
پیروزی فیلم «همه‌‌چیز، همه جا، یک‌باره»‌ در اسکار امسال، ۵۰سال پس از مرگ بروس‌لی، یادآور تأثیری است که او بر صنعت سینما گذاشت. لی یک‌تنه درهای سینمای آسیا را به دنیا گشود، باوجود اینکه خودش خیلی زود از دنیا رفت و از آن بهره‌مند نشد. لی یکی از آن ستاره‌های کمیاب است که از فیلم‌هایش بزرگ‌تر است. با وجود اینکه او تنها ۴‌فیلم کامل از خود به جای گذاشت، در عمل خالق یک ژانر کامل شد و کتاب اکشن هالیوود را به‌تنهایی نوشت. لی از DNA فرهنگ جهانی عبور می‌کند و در بازی‌های ویدئویی، هیپ‌هاپ و هنرهای رزمی ترکیبی، تأثیرگذار شده است. این واقعیت که او در جوانی، در اثر شرایطی گیج‌کننده‌ و پیش‌پاافتاده و به‌دلیل واکنش به یک داروی مسکن جان باخته نیز افسانه او را برای همیشه ماندگار ساخته است.
لی، همچنین شخصیت منحصربه‌فردی داشت؛ جدی، منظم، فردی فیزیکی و در عین حال مغزی؛ چهره‌ای که سال‌های نوری از کلیشه‌های غربی هالیوود برای نمایش مردانگی آسیایی فاصله داشت. او در سانفرانسیسکو به دنیا آمد، سپس در هنگ‌کنگ بزرگ شد و بازگشت او به آمریکا در ۱۸سالگی رخ داد. در این دوره مردان آسیای شرقی در هالیوود به‌عنوان خدمتکار، چهره شرور شیطانی یا دزدان دندان‌شکن و اغلب توسط بازیگران سفیدپوست بازی می‌شدند (نگاه کنید به میکی رونی در «صبحانه در تیفانی»). لی با بازگشت به هنگ‌کنگ در سال‌۱۹۷۱، موفق شد ۴فیلم را ظرف ۲سال بسازد و به یک سوپراستار جهانی تبدیل شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :