• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 29 تیر 1402
کد مطلب : 197839
+
-

گنجینه‌های معنوی در نگارخانه‌های شهر

در ایام محرم چند نمایشگاه هنر مذهبی برگزار می‌شود

گزارش
گنجینه‌های معنوی در نگارخانه‌های شهر

ناصر احدی- روزنامه‌نگار

با فرارسیدن ایام محرم، نگارخانه‌ها و موزه‌های هنری نمایشگاه‌هایی متناسب با حال و هوای این روزها برگزار می‌کنند. نقاشی‌ها، مجسمه‌ها، مصنوعات و پرفورمنس‌هایی که برآمده از سنت شیعی هستند به ریشه دواندن هویت شیعه در بخشی از روایت ملی ایران مدد رسانده‌اند.
دستاوردهای هنری و معماری ‌ که از نظر زمانی از دوره حکومت شاه‌اسماعیل صفوی تا امروز را در بر می‌گیرد، در جهان مشهورند.
سال‌هاست که کتاب‌های راهنمای جهانگردان پر از تصاویری است که این میراث غنی هنری را به‌عنوان جاذبه گردشگری معرفی می‌کند. در دانشگاه‌های غربی نیز دانشجویان نسل‌های مختلف، نقاشی‌ها و سایر فرم‌های این سنت هنری را مطالعه کرده‌اند. برای آشنایی با سنت هنر مذهبی ایران در روزهای پیش‌رو می‌توانید به نمایشگاه‌هایی که در ادامه معرفی کرده‌ایم، سری بزنید:


نام نمایشگاه: «همچنان جاری»
مکان: موزه هنرهای معاصر تهران
زمان: 29تیر تا 22شهریور

در این نمایشگاه که مروری بر بازتاب جریان عاشورا در هنرهای تجسمی معاصر با آثاری از گنجینه موزه هنرهای معاصر و گنجینه حوزه هنری است، ۸۰ اثر از ۳۵هنرمند ازجمله مرتضی ممیز، کاظم چلیپا، پرویز کلانتری، فرامرز پیلارام، رضا بانگیز، حسین خسروجردی و محمدحسین حلیمی  به نمایش گذاشته شده است. در بخشی از یادداشت این نمایشگاه آمده: «هنر نقش و رنگ نیز سهم خود را برای بیان نبرد خون و شمشیر ادا کرد و همچنان با شمایلی نو، از این حماسه سخن می‌گوید تا هنرهای تجسمی در این روزگار، قالبی گویا و رسا برای بیان حماسه عظیم عاشورا باشند.»


نام نمایشگاه: «روایت سرخ»
مکان: موزه هنرهای دینی امام علی(ع)
زمان: 31تیر تا 26شهریور

در این نمایشگاه آثار هنرمندانی چون رزیتا شرف‌جهان، احمد خلیلی‌فرد، رضا هدایت، لیلی درخشانی، آنه‌محمد تاتاری، سوزان وزیری، رضوان صادق‌زاده، محمدحسین ذبیحی، حمید جعفری‌شکیب، حسن یاقوتی، بهنام کامرانی، مرتضی اسدی، حسن سلطانی و بهروز مهربخش به نمایش درمی‌آید که وجه مشترک تمام این آثار، عشق و ارادت به حضرت اباعبدالله(ع) است. موزه امام علی(ع) که در سال 1382افتتاح شده، روی آثار هنری، دینی و مذهبی تمرکز دارد و نمایشگاه «روایت سرخ» نیز منتخبی از آثار گنجینه این موزه است.


نام نمایشگاه: «از قهوه‌خانه تا سقاخانه و منتخب هنرمندان نوگرای ایران»
مکان: نگارخانه لاله
زمان: 23تیر تا 23مرداد

این نمایشگاه منتخبی از آثار هنرمندان نوگرای ایران است که با مشارکت انجمن نقاشی قهوه‌خانه‌ای با هدف بررسی مدرنیته در نقاشی قهوه‌خانه‌ای و سقاخانه‌ای شکل گرفته است. در این نمایشگاه آثار هنرمندانی چون توکل اسماعیلی (مش اسماعیل)، ناصر اویسی، رضا بانگیز، پرویز تناولی، کامبیز درمبخش و حسین قوللر آقاسی  به نمایش درآمده است. نگارخانه لاله شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ تا ۱۸، پنجشنبه ۹ تا ۱۳ و جمعه ۱۰ تا ۱۷ پذیرای علاقه‌‎مندان است.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید