• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
پنج شنبه 29 تیر 1402
کد مطلب : 197753
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/r0Vmp
+
-

هیئت قاسم بن الحسن‌ ع محله باغ آذری باعث و بانی بازگشت بسیاری از آسیب‌دیدگان اجتماعی به زندگی عادی شده است

اگر مرد راهی بگو یا حسین!

اگر مرد راهی بگو یا حسین!

 رضا نیکنام

حسینیه هیئت قاسم بن‌الحسن(ع) در محله باغ آذری، روبه‌روی استادیوم ورزشی کارگران، نبش کوچه مرادی واقع شده و الحق والانصاف ویژگی‌های نابی دارد؛ اینکه محلی برای بازگشت آدم‌های آخرخطی هم هست تا در این فضا به انسان‌های شایسته تبدیل ‌شوند و این فقط معجزه محرم و عزاداری‌هاست.

برکت محله
 اگر بگوییم هیئت قاسم بن‌الحسن(ع) که درحسینیه‌ ماه‌مدینه فعالیت دارد، هیئت توبه‌کاران است بیراه نگفته‌ایم. اهالی محله باغ آذری این حسینیه و هیئت فعال در آن را نعمت و برکت محل و سدی محکم در برابر انواع ناهنجاری و مسائل اجتماعی می‌دانند و در طول این سال‌ها تلاش کرده‌اند که پای جوانان را به آن باز کنند. به‌گفته مرتضی محمدی، عضو شورایاری محله باغ‌آذری و یکی از خادمان حسینیه، وجود حسینیه و فعالیت‌هایی که توسط خادمان و خیرین آن انجام می‌شود تا حدودی کمبودهای فرهنگی محله را رفع‌کرده و آسیب‌های اجتماعی را در این محدوده کاهش داده است.



میزبانی از آخر خطی ها
حضور ره یافتگان- بهبود یافته‌ها- اتفاق مهمی بود که در حسینیه‌ ماه‌مدینه رخ داده است. مرتضی محمدی در این‌باره می‌گوید: «شرکت در برنامه‌های مذهبی و فرهنگی این حسینیه برای عموم آزاد است. سال‌هاست تلاش کرده‌ایم پای افرادی را که با اعتیاد مبارزه کرده و آن را کنار گذاشته‌اند و حتی آنهایی که به آخر خط رسیده‌اند و می‌خواهند پاک شوند به حسینیه باز کنیم. حالا بسیاری از این افراد در برنامه‌های فرهنگی و خیریه‌ای مشارکت خوبی دارند و دیگر آن آدم سابق نیستند. برنامه‌هایی که در حسینیه برگزار می‌شود و سخنرانان نکاتی را مطرح می‌کنند باعث تقویت روحیه این افراد و افزایش اعتماد به نفس‌شان می‌شود.»

50 سال عزاداری ساده و صمیمی
این حسینیه  حدود 50 سال قدمت دارد. محمدی می‌گوید: «سال 1348بود که هیئت قاسم بن‌الحسن(ع) در محله باغ آذری تشکیل شد و چون جای ثابت و مناسبی نداشتند، به‌صورت خانگی و سیار هر هفته در منزل یکی از اهالی مراسم برگزار می‌کردند. پس از پیگیری‌های زیاد، ریش سفیدان محله زمین مناسبی نبش کوچه شهید مرادی جانمایی کردند و حسینیه ساخته شد و اکنون حدود 50سال است که هیئت قاسم بن‌الحسن(ع) در این حسینیه فعال است.»
در این حسینیه خبری از طبل و سنج و ادوات مشابه به آنها نیست. خادم حسینیه می‌گوید: «عزاداری در اینجا ساده و صمیمی برگزار می‌شود. قصد داریم با این روش، جوانان را با مفاهیم معنوی این مراسم بیشتر آشنا کنیم.»



کمک به نیازمندان وتهیه جهیزیه
جمع‌آوری لوازم و تهیه جهیزیه یکی ازکارهایی است که به همت خادمان حسینیه‌ماه مدینه انجام می‌شود. معتمد محله باغ آذری می‌گوید: «تعدادی از خیرین با خادمان حسینیه ارتباط دارند و هر جا که لازم باشد از حضور آنها استفاده می‌شود. مثلا تهیه جهیزیه ازجمله مواردی است که با مشارکت خیرین انجام می‌شود و در اختیار زوج‌های نیازمند قرار می‌گیرد.»  اهالی محله باغ آذری وضع مالی خیلی خوب ندارند اما از کمک‌کردن به نیازمندان غافل نمی‌شوند. مرتضی محمدی می‌گوید: «کنار در ورودی حسینیه‌ماه مدینه صندوق جمع‌آوری کمک‌های مردمی قرار دارد. اهالی و بهبودیافته‌ها اگر تمایل داشته باشند کمک‌های خود را داخل آن می‌اندازند. در طول سال و در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی در صندوق باز و پول‌ها جمع‌آوری می‌شوند و با کمک اعضای حسینیه در اختیار خانواده‌های نیازمند محله که شناسایی شده‌اند قرار می‌گیرد.»

اینجا پاتوق فرهنگی محله است

 حسینیه‌ «ماه مدینه» محله باغ آذری که به پاتوق فرهنگی محله تبدیل شده، خیلی از جوانان پر شر و شور را سربه راه کرده است. معتمد محله باغ‌آذری در این‌باره می‌گوید: «محله باغ آذری با توجه به موقعیت جغرافیایی محله و نزدیکی به ترمینال جنوب، محله شوش و هرندی، بسیار آسیب‌پذیر است و برپایی مراسم عزاداری و برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در این حسینیه توانسته به نحو چشمگیری از آسیب‌پذیری نسل نوجوان و جوان محله جلوگیری کند.» به‌گفته این عضو شورایاری برنامه‌های فرهنگی و مذهبی حسینیه‌ ماه مدینه در سال‌های اخیر تأثیر زیادی در جذب جوانان و کاهش آمار آسیب‌های اجتماعی در محله باغ آذری داشته است.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید