• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 27 تیر 1402
کد مطلب : 197664
+
-

دفاع جواد

خط دفاعی جدید استقلال با توجه به خریدهای جدید این تیم چه شکل و شمایلی خواهد داشت؟

دفاع جواد

تیم استقلال در ادامه فعالیت‌هایش در بازار نقل‌وانتقالات، ایمان سلیمی را هم به خدمت گرفت و حالا بهتر می‌شود شرایط خط دفاعی این تیم را در فصل آینده تخمین زد. البته در این خط همچنان یک علامت سؤال بزرگ باقی است و آن ماجرای رفتن یا ماندن عارف غلامی در ترکیب استقلالی‌هاست.
جواد نکونام همواره در تیم‌هایی که مربیگری کرده به فوتبال محتاطانه و اولویت دادن به دفاع، معروف بوده است. هر کارشناسی که قصد تعریف از او را دارد او را شاگرد خلف کی‌روش می‌نامد و هر که از در انتقاد وارد می‌شود او را یک مربی ناکام در شکل‌دهی به تاکتیک‌های تهاجمی می‌نامد. با این پیش‌زمینه او در استقلال با چالش بزرگی روبه‌رو خواهد بود. طبعا وضعیت او در این تیم با شرایط کار در فولاد کاملا متفاوت خواهد بود و نکونام باید فکری برای فوتبال تهاجمی و رسیدن به گل‌های فراوان در استقلال داشته باشد به‌خصوص که او جانشین ساپینتو شده که در این بخش کاملا موفق بود و یکی از گلزن‌ترین استقلال‌های تاریخ لیگ برتر را تحویل گرفته است. اما باز هم جواد قبل از هر چیز باید خط دفاعی مستحکمی برای تیم جدیدش بچیند و بعد از آن به سراغ تاکتیک‌های تهاجمی برود. با توجه به جدایی رافائل سیلوا و روی مرز بودن عارف غلامی، خط دفاعی استقلال در این فصل تغییرات زیادی خواهد داشت و شاید در دفاع میانی کاملا دچار تحول شود.

  بازی با 4دفاع؛ نصف‌تان بیرونید
استقلال تا این مقطع از نقل‌وانتقالات آرمین سهرابیان و ایمان سلیمی را به خدمت گرفته اما بعید است برای این بازیکنان، به‌خصوص برای سلیمی جایی در ترکیب اصلی پیدا شود. اگر استقلال با همان تاکتیک فصل گذشته بازی کند محمدحسین مرادمند را از فصل گذشته در اختیار دارد. بازیکنی که در هفته‌های پایانی نمایش‌های خوبی داشت و قراردادش را هم به تازگی با رقمی درشت‌تر از قبل تمدید کرده است. او احتمالا یکی از دو مدافع اصلی آبی‌ها در مرکز خط دفاعی خواهد بود. نفر دوم هم از بین عارف غلامی و آرمین سهرابیان انتخاب می‌شود. بنابراین ممکن است با وجود 2 خرید جدید در قلب خط دفاعی، مدافعان میانی استقلال از بین همان بازیکن‌های فصل گذشته انتخاب شوند.

  بازی با 3دفاع؛ باز هم بیرونید!
طی روزهای اخیر در رسانه‌ها از احتمال تغییر تاکتیک و بازی کردن استقلال با 3مدافع میانی هم صحبت شده است. البته این احتمال درباره پرسپولیس هم مطرح شده بود اما یحیی گل‌محمدی به صراحت آن را رد کرد! درباره استقلال گفته می‌شود نکونام نیم‌نگاهی به بازی با 3مدافع دارد و در آن صورت حتما روزبه چشمی را از خط هافبک به دفاع می‌آورد. این احتمال خیلی بعید به‌نظر می‌رسد اما اگر واقعیت داشته باشد در آن صورت باز هم از بین مرادمند، سهرابیان، سلیمی و احتمالا عارف غلامی فقط 2نفر در ترکیب اصلی قرار می‌گیرند و باز هم همان معادله تکرار می‌شود. البته این بار 2 مدافعی شانس بالاتری خواهند داشت که در سیستم 3دفاعه باتجربه‌تر و موفق‌تر هستند. هر چه هست استقلال در خط دفاعی یک تفاوت ویژه با رقیب سنتی‌اش دارد. پرسپولیس همان مدافعان فصل گذشته را در اختیار دارد و به‌احتمال زیاد در این خط تغییر آنچنانی نخواهد داشت. اما استقلال باید خط دفاعی‌اش را تا حدودی به هم بریزد، به‌خصوص که در پست دفاع راست هم احتمالا کوین یامگا جایش را به صالح حردانی می‌دهد تا خودش یک خط جلوتر در پست وینگر راست بازی کند.

خرید جدید استقلال
20بازی در 3سال
ایمان سلیمی، خرید جدید استقلال در خط دفاعی طی 3سال اخیر اتفاقات جالبی را از سر گذرانده و میانگین بازی‌هایش در هر فصل به 10بازی هم نمی‌رسد. سلیمی آخرین بار 3سال قبل یعنی در لیگ نوزدهم (99-1398) فصل خوبی را با تراکتور سپری کرد و در آن فصل 27بازی برای تبریزی‌ها انجام داد. اما در بهمن‌ماه99 یعنی در نیم‌فصل لیگ بیستم هوس لژیونر شدن به سرش زد و راهی باشگاه «سیرد» در اسلواکی شد. او در این تیم خارجی فقط 7بازی انجام داد و دوران حضورش در اروپا خیلی زود به سر آمد. این مدافع کرمانشاهی بعد از یک نیم‌فصل حضور در اسلواکی در بهار1400 و در ابتدای لیگ بیست‌ویکم به ایران برگشت و با تیم گل‌گهر سیرجان قرارداد بست اما خیلی زود و در همان نخستین تمرینات دچار پارگی رباط صلیبی شد و فصل را به‌طور کامل از دست داد. بعد از یک سال دوری از میادین، ایمان سلیمی با دیگر تیم استان کرمان یعنی مس رفسنجان قرارداد بست تا در سال1401 و بعد از 2فصل دوری از فوتبال ایران بالاخره در لیگ برتر به میدان برود. این مدافع فصل گذشته در مس رفسنجان فقط 8بار در ترکیب اصلی قرار گرفت و 5بار هم به‌عنوان بازیکن جانشین به زمین رفت اما دقایق حضورش چندان قابل توجه نبود. به‌طوری که در نهایت فصل را با 730دقیقه بازی تمام کرد و نمی‌توان او را جزو بازیکنان موفق فصل گذشته قلمداد کرد. او با حضور در استقلال، امیدوار است فرصت بازگشت به روزهای اوج را دوباره به‌دست بیاورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید