• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 26 تیر 1402
کد مطلب : 197541
+
-

جاده‌ای که پس از 29 سال افتتاح می‌شود

محور‌پاتاوه - دهدشت 5 بخش مهم و پرجمعیت کهگیلویه و بویر احمد ‌ را از بن بست جاده‌ای و محرومیت خارج می‌کند

گزارش
جاده‌ای که پس از 29 سال افتتاح می‌شود

گروه ایرانشهر

جاده حیاتی پاتاوه به دهدشت در استان کهگیلویه و بویر احمد در آستانه افتتاح قرار دارد. امروز (دوشنبه، 26تیر) در شرایطی رئیس‌جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد سفر می‌کند که پروژه جاده 136کیلومتری پاتاوه-دهدشت آماده بهره‌برداری است. این دومین سفر ابراهیم رئیسی به این استان است که طی آن، جاده پاتاوه-دهدشت بعد از 29سال به بهره‌برداری می‌رسد. اهالی کهگیلویه و بویراحمد بر این باور هستند که با افتتاح جاده پاتاوه به دهدشت، این استان از بن‌بست خارج خواهد شد.
زیرا این جاده در ادامه محور اصلی شهرضا - سمیرم - بهبهان ارتباط استان‌های جنوب غرب کشور ازجمله خوزستان را به استان‌های مرکزی ایران برقرار می‌کند و میان‌بر بین استان‌های جنوبی و کریدور شمال به جنوب کشور به‌حساب می‌آید. محور پاتاوه - دهدشت علاوه بر اینکه فاصله بندر امام خمینی‌(ره) تا اصفهان را کاهش می‌دهد، 5بخش مهم و پرجمعیت این استان شامل کبگیان در شهرستان دنا، شهرستان مارگون، بخش‌های چاروسا و دیشموک در کهگیلویه و بخشی از شهرستان لنده را از بن بست جاده‌ای و محرومیت خارج می‌کند.
به گزارش همشهری، جاده ترانزیتی ملی پاتاوه-دهدشت به‌طور ۱۰۰ درصد کوهستانی است. همچنین 600روستا و شهر در مسیر این جاده قرار دارد. عملیات ساخت این جاده سال 1373کلنگ‌زنی شد و در این سال‌‎ها در سایه کم مهری‌ها و کمبود منابع کمر خم کرد تا اینکه در دولت سیزدهم با رویکرد تکمیل طرح‌های نیمه تمام مورد توجه قرار گرفت و در مصوبات سفر نخست رئیس‌جمهوری دیده شد. این پروژه سه‌شنبه (27 تیر) بهره برداری می شود.

2جاده اصلی
به‌گفته مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد، زمانی که رهبر انقلاب اسلامی به این استان سفر کردند به خوبی دریافتند که کهگیلویه و بویراحمد در بن بست ارتباطی قرار دارد و در همان زمان ۲جاده اصلی شامل یاسوج به بابامیدان و پاتاوه به دهدشت را مصوب کردند. محمد راستا گفت: «جاده یاسوج به اصفهان به‌طور ۱۰۰درصد تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است و جاده پاتاوه به دهدشت در سال 73عملیات اجرایی آن آغاز شد و در دولت سیزدهم در مراحل پایانی کار است.»  او ادامه داد: «این جاده در مراحل پایانی کار است و در سفر رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری خواهد رسید و مردم کل ایران از آن بهره خواهند برد.»

احتمال کاهش تصادفات جاده‌ای
طبق اعلام پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد، یک چهارم تلفات رانندگی در محور یاسوج - اصفهان به‌عنوان حادثه خیزترین محور درون استانی اتفاق می‌افتد و هر روز یک انسان قربانی سوء مدیریت‌ها، ضعف‌ها و کم کاری‌های گذشته در مواجهه با وضع بی‌سامان این محور شده است اما مردم استان امیدوارند در سفر دوم رئیس‌جمهور این محور خطرناک ویژه دیده شود. جاده‌های استان کهگیلویه و بویراحمد بسیار پر خطر هستند. استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: «این جاده کشش این همه بار ترافیک را ندارد و شاهد تلفات بسیاری در این جاده هستیم.»
سیدعلی احمدزاده اضافه کرد: «در یکی از تصادفات شاهد بودیم که در پژویی ۱۲ افغانستانی کشته شدند و 4 نفر هم مجروح شدند، این 16 نفر همه در یک خودرو بودند.» به همین دلیل، با بهره‌برداری از جاده پاتاوه به دهدشت بسیاری از مشکلات جاده‌ای این استان برطرف می‌شود.

چشم‌انداز زیبا
از آنجایی که پاتاوه به دهدشت یک جاده کوهستانی است، چشم‌اندازهای طبیعی بسیاری نیز در این مسیر است و در تمامی فصول زیبایی‌های خاص خودش را دارد. جالب اینکه بیش از ۱۰۰ کیلومتر جاده در کنار رودخانه مارون است. مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: «مزیت مهم جاده برای استان این است که شهرستان‌های جنوبی همچون لنده، بهمئی، کهگیلویه و چرام به راحتی به مرکز استان ارتباط دارند و به مرکز کشور هم مسیرشان کوتاه‌تر می‌شود.» او گفت: «این جاده یک قطعه از جاده شهرضا به بهبهان است و اثر اقتصادی بالایی در سطح ملی خواهد داشت. صادرات و واردات ما از سمت جنوب و این جاده‌ کوتاه‌ترین مسیر جنوب به مرکز کشور و برای حمل کالا بسیار مؤثر است.»


مکث
آماده بهره‌برداری

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: «این جاده با مشخصات راه اصلی درجه یک ساخته شده است و ایمنی لازم را دارد.» راستا ادامه داد: «تونل شماره 4 این مسیر به طول ۹۰۰متر است، حدود ۲سال پیش وسط این تونل ریزش کرد. کار ریزش برداری در تونل بسیار دشوار است و تمهیدات لازم خود را می‌طلبد که با تلاش شبانه روزی و به‌صورت 3 شیفت این کار انجام شد.»‌


 

این خبر را به اشتراک بگذارید