• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 26 تیر 1402
کد مطلب : 197531
+
-

استقبال از نمایشنامه‌های ایرانی

اجرای نمایش‌ها در تماشاخانه‌های پایتخت با فرارسیدن محرم به پایان می‌رسد

تئاتر
استقبال از نمایشنامه‌های ایرانی

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

چند روز دیگر‌ ماه محرم شروع می‌شود. برخی از نمایش‌ها آخرین اجراهای خود را در سالن‌های نمایشی دارند. همزمان با شروع محرم برخی از تماشاخانه‌ها میزبان نمایش‌های مناسبتی خواهند بود. نمایشنامه‌های ایرانی در این روزهای تابستان بیشترین مخاطب را دارند و کارگردانان برای اجراهای خود، نمایشنامه‌های ایرانی را انتخاب کرده‌اند. با این حال مجموعه تئاترشهر که این روزها در فضای بیرونی، به آرامش و امنیتی دست یافته، میزبان 6نمایش جدید در سالن‌های خود است.

سانتاماریای شجاعی روی صحنه
«عشق به افق خورشید» براساس کتاب «سانتاماریا» نوشته سیدمهدی شجاعی و کارگردانی زهرا جَربان از بیستم تیر‌ماه اجرایش شروع شده و در کارگاه نمایش هم «شازده‌کوچولو 2023» به کارگردانی نیما گودرزی اجرا می‌شود. این نمایش تا هفته آینده روی صحنه است. «ژنرال مجهول» به نویسندگی رنه دُ ابالدیا از ۲۱تیر، ساعت۱۸:۳۰ در سالن چهارسو روی صحنه رفته است. «حرفه‌ای» به نویسندگی و کارگردانی وحید ‌منتظری از 22تیر ساعت20:30 در سالن چهارسو روی صحنه رفته است. «سایه‌روشن» به نویسندگی و کارگردانی سعیده آجربندیان تا 23مرداد، در تالار سایه روی صحنه خواهد بود. اجرای «چخفته» به کارگردانی اشکان پیردل‌زنده از 23تیر، ساعت 20:15 در تالار سایه اجرای خود را آغاز کرده است.

انسان/ اسب در مولوی
«انسان/اسب-پنجاه/پنجاه» که با طراحی و کارگردانی مرتضی اسماعیل‌کاشی از مردادماه در سالن اصلی تالار مولوی به صحنه می‌رود، با استقبال تماشاگران در زمان پیش‌فروش روبه‌رو شده است. این نمایش به نویسندگی مشترک هاله مشتاقی‌نیا و مرتضی اسماعیل‌کاشی است که نگاهی آزاد به متن «زاک و زیک» برشت دارد.

سنگلج و میزبانی نمایش موزیکال
نمایش موزیکال «اوستاد نوروز پینه‌دوز» به کارگردانی مهدی تنگ‌عیش 3اجرای آخر خود را ساعت ۱۸در تماشاخانه سنگلج به صحنه می‌برد. این نمایش در ادامه اجراهای بخش دانشجویی با بهره‌گیری از قابلیت‌های اجرایی نمایش‌های شادی‌آور ایرانی اجرا می‌شود.

اسکرین‌شات در شهرزاد
«اسکرین‌شات» به نویسندگی و تهیه‌کنندگی سامان شمس و طراحی و کارگردانی امیر عباسی از ۲۸ تیر تا ۲۷مرداد ساعت ۲۰:۱۵ در سالن ۳پردیس تئاتر شهرزاد به روی صحنه می‌رود. در شهرزاد «کابوس‌های آنکه نمی‌میرد» را نادر فلاح روی صحنه می‌آورد. «زیرزمینی‌ها»ی حامد وکیلی هم تا پایان تیر روی صحنه است. سیدرضا حسینی «پادگان متروک» را در این تماشاخانه روی صحنه دارد.

آخرین سه‌شنبه سال در ایرانشهر
نمایش «آخرین سه‌شنبه سال» به کارگردانی الهام شعبانی در سالن ناظرزاده ایرانشهر تا 20مرداد روی صحنه است. نمایش «ط» مجید رحمتی از نوشته‌های کهبد تاراج هم در سالن سمندریان اجرا دارد. این نمایش درباره طیب حاج رضایی است. همچنین اجرای «خطر اسپویل» کاری از گروه فرهنگی هنری سکویا تا ۲۹تیر در سالن شماره۲ عمارت ارغوان روی صحنه است. در تماشاخانه ملک هم «سه خواهر چخوف» این بار به کارگردانی میلاد سلیمانلو اجرا می‌شود.

تعزیه‌خوانی در سیمرغ
برنامه تعزیه‌خوانی در تماشاخانه سیمرغ همزمان با ایام‌ ماه محرم با طراحی و مدیریت هنری حمید عبدالحسینی و توسط گروه مرحوم حاج‌سقا مصفا به سرپرستی سیده‌میترا حسنی و به‌مدت ۷شب در دهه اول محرم برگزار می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید