• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
دو شنبه 26 تیر 1402
کد مطلب : 197506
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/oYXRL
+
-

افزایش عرضه گوشت و مرغ در ایام محرم

مناسب نبودن عرضه و تقاضا باعث بی‌ثباتی قیمت مرغ شده است

گزارش
افزایش عرضه گوشت و مرغ در ایام محرم

گروه اقتصادی

بازار گوشت و مرغ در حالی شاهد افزایش قیمت‌هاست که چند روز بیشتر تا‌ماه محرم نمانده است. در حال حاضر، هر کیلوگرم مرغ گرم در قصابی‌های مرکز شهر بین 90هزار تا 110هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین‌ هر کیلو ران مرغ پاک‌نشده 90هزار تومان، سینه مرغ بدون استخوان 185هزار تومان و فیله مرغ 200هزار تومان فروخته می‌شود. این در حالی است که یک‌ماه پیش قیمت هر کیلو مرغ گرم در این مناطق نهایتا 100هزار تومان بود.‌

مرغ تولیدکنندگان کجا می رود؟
مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهادکشاورزی در مورد علت افزایش اخیر قیمت مرغ به همشهری گفت: برخی مسائل باعث شده است که قیمت‌ها افزایش پیدا کند. از یک طرف به‌دلیل اینکه در فصل گرما به سر می‌بریم و از طرف دیگر با توجه به افزایش تقاضا برای گوشت مرغ، بازار با مشکلاتی در عرضه مواجه شده است. مسعود امراللهی ادامه داد: موضوع دیگری که مطرح است به شرایط تولید برمی‌گردد چراکه تولیدکنندگان بار کمتری وارد بازار، البته بازار رسمی می‌کنند چون برخی از آنها تولیدات خود را در شبکه‌های غیررسمی می‌فروشند برای همین، وضعیت عرضه و تقاضا در بازار متناسب نیست و با افزایش تقاضا و بی‌ثباتی قیمت در بازار مواجهیم.‌

فروش مرغ بالای 73هزار تومان تخلف است
در حالی شاهد گران‌ شدن قیمت گوشت مرغ در بازار هستیم که کماکان نرخ مصوب مرغ73هزار تومان است. مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهادکشاورزی در پاسخ به اینکه چرا مرغ به نرخ 73هزار تومان در قصابی‌های سطح شهر موجود نیست؟ گفت: ما تا به حال گزارشی مبنی بر فروش مرغ به قیمت 110هزار تومان دریافت نکرده‌ایم و مرغ با قیمت مصوب در میادین و قصابی‌های سطح شهر توزیع می‌شود اما از آنجا که تقاضا بالاست شاهد بی‌ثباتی قیمت‌ها در بازار هستیم. البته برای پاسخ‌دهی به افزایش تقاضا در‌ماه محرم، توزیع مرغ منجمدافزایش یافته و روزانه حدود 100تا 150تن مرغ منجمد در تهران توزیع می‌شود که ما امیدواریم با این تدابیر قیمت مرغ به ثبات برسد. امراللهی با تأکید بر اینکه به‌طور قاطع با پدیده گرانفروشی مرغ برخورد می‌شود، ادامه داد: همچنان فروش مرغ بالای 73هزار تومان تخلف است و ما از زنجیره تولید مرغ تا تامین و توزیع و مصرف‌کننده در حال بازرسی و رسیدگی به گزارش‌ها هستیم و با تخلفات به‌شدت برخورد می‌کنیم به‌طوری که تا الان بیش از 168هزار پرونده تخلفاتی در این زمینه به تعزیرات ارسال شده است.

توزیع مرغ در میدان بهمن بدون مشکل انجام می‌شود
برخی گزارش‌ها حکایت از تخلف در فروش مرغ در میدان بهمن دارد. در این گزارش‌ها آمده است فروش مرغ در حوالی کشتارگاه (میدان بهمن تهران) به شکل مافیایی انجام می‌شود و آنطور که فعالان بازار گفته‌اند مرغ در میدان اصلی حداقل 10هزار تومان گران‌تر به‌دست خرده‌فروشان می‌رسد.‌ مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهادکشاورزی با تکذیب این رویه در فروش مرغ گفت: اصلا چنین چیزی نیست و تیم‌های بازرسی ما به‌طور مرتب در میدان بهمن حضور دارند و گزارش‌های میدانی ‌ به ما نشان می‌دهد خرید و فروش در آنجا روان است یعنی نه هیچ‌گونه صفی وجود دارد و نه هیچ کمبود عرضه‌ای است بلکه مرغ به اندازه نیاز روزانه موجود است. امراللهی ادامه داد: سامانه ستکا در میدان بهمن فعال است و هر واحد صنفی‌ای که جواز و پروانه کسب داشته باشد می‌تواند به این سامانه مراجعه کند و سهمیه‌ای که برایش لحاظ شده است را تحویل بگیرد و با قیمت مصوب به فروش برساند ضمن اینکه مرغ در میادین میوه و تره‌بار شهرداری به قیمت مصوب در حال عرضه است.

مکث
افزایش  قیمت گوشت قرمز

به گزارش همشهری، رصد قیمت‌ها در بازار نشان می‌دهد در چند روز اخیر، گوشت قرمز نیز با افزایش شدید قیمت‌ها مواجه شده است. در حال حاضر، در قصابی‌های مرکز شهر تهران هر کیلو راسته گوساله 460هزار تومان، ران گوسفندی 520هزار تومان، راسته گوسفندی 450هزار تومان، سردست گوسفندی 430هزار تومان و هر کیلو شقه گوسفندی 420هزار تومان است. این در حالی است که یک‌ماه پیش، هر کیلو گوشت گوساله در مغازه‌های این مناطق 390هزار تومان، هر کیلو ران گوسفندی 445هزار تومان، راسته گوسفندی 390هزار تومان و شقه گوسفندی 375هزار تومان بود. چندی قبل هم رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی تهران، کاهش شدید عرضه دام سبک به بازار داخلی و قاچاق دام را دلیل رشد اخیر قیمت گوشت قرمز عنوان کرد.‌مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه در بازار گوشت قرمز هم ما به‌دنبال افزایش میزان عرضه هستیم تا در ایام محرم به مشکل نخوریم، گفت: بر این اساس، توزیع بار 5هزار تنی به استان‌ها ابلاغ شده است که از دیروز هم در تهران در میادین و در صنوف منتخب توزیع گوشت گرم گوسفندی و گوساله با قیمت‌های تنظیم بازاری انجام می‌شود و در این زمینه مشکل خاصی وجود ندارد.‌امراللهی در مورد قیمت گوشت‌های تنظیم بازاری هم بیان کرد: قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی تنظیم بازاری در میادین میوه و تره‌بار 282هزار تومان و میانگین قیمت گوشت گوساله هم 250هزار تومان است.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید