• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 26 تیر 1402
کد مطلب : 197496
+
-

آکادمی پولساز

درآمد فوتبال از نوشیدنی انرژی‌زا بیشتر است

آکادمی پولساز

باشگاه لایپزیش منتقدانی سرسخت در آلمان دارد. این باشگاه که همزمان با ردبولز سالزبورگ اتریش زیرنظر مالک ردبولز اداره می‌شود، در کنار باشگاه‌های دیگری مثل هوفنهایم صدای اعتراض هواداران تیم‌های آلمانی را درآورده است. آنها معتقدند که این‌جور باشگاه‌ها پول خارج از فوتبال را در فوتبال هزینه می‌کنند. با این‌حال نگاهی به تاریخچه کوتاه و 14ساله این باشگاه که به تازگی موفق شده نخستین افتخار خود را با قهرمانی در جام حذفی آلمان به‌دست آورد، نشان می‌دهد آنها از این رشته ورزشی پول هم درمی‌آورند و نیازی به تزریق پول خارج از فوتبال به باشگاه ندارند. در همین یک‌ماه اخیر آنها بازیکنانی مثل کریستوفر انکونکو (چلسی)، کنراد لایمر (بایرن‌مونیخ)، دومینیک ژوبوسلای (لیورپول) و احتمالاً جوسکو گواردیول (منچسترسیتی) را از دست داده‌اند و در واقع باشگاه‌های بزرگ اروپایی را تامین کرده‌اند.

    هر باشگاهی رویکرد نقل‌و‌انتقالاتی خاص خودش را دارد. برای مثال، بایرن مونیخ معمولاً اقدام به جذب ستاره‌های سایر باشگاه‌های آلمانی می‌کند تا هم خودش را تقویت کند و هم باشگاه‌های رقیب را تضعیف. این باشگاه ملقب به اف‌سی‌هالیوود در جذب ستارگان خارج از بوندس‌لیگا هم محدودیتی ندارد اما معمولا بازیکنان سن‌بالا را می‌خرد؛ افرادی که امتحان خود را در باشگاه‌های قبلی پس داده‌اند. برعکس دورتموند بازیکنان آکادمی یا پدیده‌های سایر تیم‌ها را جذب می‌کند و پرورش می‌دهد و آنها را به‌عنوان ستاره‌های چند ده‌میلیون یورویی می‌فروشد. آنها فصل گذشته ارلینگ هالند را به منچسترسیتی دادند، یک فصل قبل‌تر سانچو را به منچستریونایتد و امسال بلینگام را به رئال‌مادرید فروخته‌اند. از کنار فروش این 3‌بازیکن فقط بیش از 250میلیون یورو سود به زنبورها رسیده است.
    رویکرد نقل‌و‌انتقالاتی لایپزیش هم مشابه دورتموند است؛ آنها بازیکن جوان می‌خرند و از آنها ستاره می‌سازند و از محل فروش آنها پول درمی‌آورند و همزمان کیفیت تیم را برای رقابت در سطح بالا حفظ می‌کنند. در همین کمتر از یک دهه و نیم از آغاز فعالیت لایپزیش، آنها 2‌بار نایب‌قهرمانی بوندس‌لیگا را به‌دست آورده‌اند و در فصل آینده هم سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را برای خودشان حفظ کرده‌اند. این رویکرد به باشگاه ردبول بال داده است تا بتوانند با دورتموند و بایرن‌مونیخ رقابت کنند و در سطح بالای بوندس‌لیگا و اروپا به پرواز درآیند.
    در تابستان 2021، لایپزیش ابراهیما کوناته (لیورپول) و دایوت اوپامکانو و مارسل زابیتسر (بایرن مونیخ) را فروخت و سرمربی خودش یعنی ناگلزمان را هم به بایرن در ازای دریافت مبلغ 25میلیون یورو واگذار کرد. جایگزین آنها گواردیول، محمد سیماکان و ایلایکس موریبا بودند. با این فعل‌وانفعالات لایپزیش به جمع 4‌تیم برتر رسید و برای دومین‌بار راهی فینال‌جام حذفی شد.
    تابستان بعد، آنها تایلر آدامز، هوانگ‌هی‌چان و نوردی موکیله را فروختند و دیوید راوم، ژاویر اشلاگر و تیمو ورنر را خریداری کردند و همچنین عبدو دیالو را به‌صورت قرضی به خدمت گرفتند. با این روند نقل‌و‌انتقالاتی آنها در بوندس‌لیگا سوم شدند.
    با این حال، تابستان امسال به‌نظر بزرگ‌ترین تعمیر اساسی است. براساس اخبار منتشر شده، 4‌بازیکن مهم لایپزیش ممکن است تا پایان این پنجره نقل و انتقالاتی از این تیم جدا شده باشند. کریستوفر انکونکو (چلسی)، کنراد لایمر (بایرن) و دومینیک ژوبوسلای (لیورپول) از ترکیب خارج شده‌اند، درحالی‌که گواردیول هم احتمالا با رقمی نزدیک به 100‌میلیون یورو به منچسترسیتی می‌رود. باشگاه برای جایگزینی این ستاره‌های از دست رفته چه کرده است؟

گواردیول
مدافع میانی درجه یک زیادی در اطراف وجود ندارد. گواردیول کروات 2‌سال پیش از دیناموزاگرب به‌عنوان جانشین اوپامکانو به آلمان آمد و کسی فکر نمی‌کرد این‌قدر پیشرفت کند. او در فصل گذشته میانگین بیشترین لمس توپ (100بار در هر بازی)، بیشترین پاس موفق (79.2) و بیشترین دقت پاس (89.3درصد) نسبت به سایر بازیکنان لایپزیش را داشت. گواردیول همچنین در فصل گذشته بوندس‌لیگا 4.4‌پاس رو به جلو در هر 90‌دقیقه به ثبت رساند که چهارمین امتیاز بالا در میان مدافعان و هافبک‌های میانی است. درصورت جدایی گواردیول، لایپزیش می‌تواند به‌دنبال یوسیپ سوتالو، هم‌تیمی او در تیم ملی کرواسی باشد، زیرا او نیز جانشین گواردیول در دینامو زاگرب بود. هینکاپیه از بایرلورکوزن یا فاکوندو مدینا از لانس می‌توانند دیگر گزینه‌های جایگزینی برای گواردیول باشند.

لایمر
پشت سر ستاره فرانسوی لایمر توپ می‌زد که به گل‌های زده انکونکو کمک زیادی می‌کرد. باشگاه از فروش این بازیکن پولی به‌دست نیاورد و بایرن موفق شد او را آزاد به خدمت بگیرد. در فصل 23-2022بوندس‌لیگا، لایمر (7.2) بیش از هر بازیکن دیگری در هر 90‌دقیقه دوئل را برای تیمش برد. او مانند یک رزمنده درون زمین بود. نیکلاس سیوالد هم مثل سسکو در تابستان امسال از اتریش به آلمان می‌رود. نیکولاس سیوالد هافبک 21‌ساله و اتریشی سالزبورگ با عقد قراردادی تا سال 2028به ارزش 20‌میلیون یورو جذب شده. این بازیکن جایگزینی برای لایمر خواهد بود. ملی‌پوش اتریشی در فصل 22-2021به یکی از اعضای کلیدی تیم سالزبورگ تبدیل شد و اصول بازی به‌عنوان هافبک دفاعی پرسینگ را یاد گرفت؛ همان کاری که لایمر در همان باشگاه قبل از رفتن به لایپزیش انجام داد. رالف رانگنیک، سرمربی تیم ملی اتریش درباره سیوالد گفته است: «من این پسر را 3 یا 4 سال است که می‌شناسم و واقعاً واضح بود که او در خارج از کشور بازی خواهد کرد. او نسبت به سنش بازیکن فوق‌العاده‌ای است.» در مرحله گروهی فصل گذشته لیگ قهرمانان اروپا، تنها مانوئل اوگارته از اسپورتینگ و نتا لاوی از ماکابی (هر دو 17‌تکل) بیشتر از 14‌تکل سیوالد تکل موفق داشتند.

ژوبوسلای
یک بازیکن کلیدی دیگر هم از دست رفته. هافبک مجارستانی با قراردادی 5ساله به لیورپول پیوسته است. او بازیساز تیم به‌حساب می‌آمد. باشگاه لیگ برتری بند آزادسازی او را فعال کرد که 70میلیون یورو بود. خروج او به‌معنای از بین رفتن خلاقیت بیشتر خواهد بود. او در ضربات ایستگاهی نقش مهمی در موقعیت‌های گل تیم از شروع فصل 22-2021داشت و این مجار 161‌موقعیت گل برای هم‌تیمی‌هایش فراهم کرد. نکته دیگر اینکه تنها لروی سانه (37) از بایرن، بیش از 36‌شوت ژوبوسلای در بوندس‌لیگا در فصل گذشته از بیرون محوطه جریمه داشته است. او همچنین یکی از تنها 14‌بازیکنی بود که از ابتدای فصل 22-2021در لیگ آلمان حداقل 100‌موقعیت ایجاد کرد. در مورد جایگزینی خلاقیت ژوبوسلای از خط میانی، مارکو رز به‌عنوان سرمربی، احتمالاً 2گزینه برای انتخاب دارد. فابیو کاروالیو به‌طور قرضی از لیورپول برای این فصل آمده است. او در آنفیلد برای به‌دست آوردن جایگاه ثابت در تیم اصلی مشکل داشت. این بازیکن 20‌ساله در 20‌بازی (8شروع) در تمامی رقابت‌ها در فصل 23-2022، سه ‌گل به ثمر رساند، اما قبلاً در فولام نشان داده بود که می‌تواند در نقش هافبک هجومی مؤثر باشد؛ جایی که عمدتاً به‌عنوان شماره 10‌پشت سر الکساندر میتروویچ بازی می‌کرد. او روی 18‌گل (10‌گل و 8‌پاس‌گل) در چمپیونشیپ در فصل 22-2021برای فولام تأثیر گذاشت و یک فصل زیرنظر یورگن کلوپ در لیورپول تمرین کرد. انتقال قرضی او به لایپزیش به‌نوعی معاوضه با لایپزیش بود؛ هر دو دقیقا در یک پست بازی می‌کنند. به‌نظر می‌رسد کریستوف بومگارتنر حتی می‌تواند گزینه آماده‌تری نسبت به کاروالیو برای پست شماره10‌تیم باشد. او در فصل گذشته 7‌گل با 48شوت برای هوفنهایم در بوندس‌لیگا به ثمر رساند. هیچ بازیکن خط میانی در بوندس‌لیگا بیش از 48‌شوت خود را در محوطه جریمه حریف نزد غیراز بلینگام (67شوت). بومگارتنر برادری به نام دومینیک دارد که به‌عنوان مدافع برای ولفسبورگ اتریش بازی می‌کند. شاید بعد از انتقال بومگارتنر، برادر دیگر هم یک فصل بعد به لایپزیش برود. یک گزینه دیگر نیز برای این پست وجود دارد. آندره سیلوا از زمان جدایی از لایپزیش و پیوستن به پاری‌سن‌ژرمن هنوز با باشگاه و مربیان در تماس است.

انکونکو
مهاجمی است که زوج کریم بنزما در تیم ملی فرانسه شد و همگان او را از لحاظ سبک بازی با کریم مقایسه می‌کردند. اگر رئال می‌دانست بنزما قرار است در پایان فصل اخیر جدا شود، صددرصد این بازیکن را می‌خرید اما انکونکو در زمستان گذشته در ازای قراردادی 6ساله به ارزش 60میلیون یورو با چلسی به توافق رسید تا در تابستان باشگاه آلمان شرقی را به مقصد لندن ترک کند. پس از انتقال از پاری‌سن‌ژرمن در سال 2019، ملی‌پوش فرانسوی در 172‌بازی برای لایپزیش، 70‌گل به ثمر رساند و 45‌پاس‌گل داد. با این حال، فصل 22-2021بود که او واقعاً دیوانه شد و 58‌گل در 88‌بازی به ثمر رساند. از ابتدای فصل 22-2021، انکونکو بیشتر از هر بازیکنی در بوندس لیگا گل به ثمر رسانده است (36گل و 17‌پاس‌گل). البته جدایی لواندوفسکی و هالند به مقصد بارسلونا و منچسترسیتی به او برای ثبت این آمار کمک زیادی کرد. باشگاه از ژانویه می‌دانست که این بازیکن را در فصل آینده در اختیار نخواهد داشت. کاری که مدیران لایپزیش کردند این بود که زودتر برای او جایگزینی پیدا کنند. به‌جای انکونکو بازیکنی به نام بنجامین سسکو از سالزبورگ، دیگر باشگاه تحت مالکیت ردبول ممکن است جذب شود البته اگر منچستریونایتد با هویلوند از آتالانتا به توافق برسد و دست از سر این بازیکن 19ساله بردارد. این مسیری است که این دو باشگاه طی می‌کنند؛ یعنی پرورش بازیکن در سالزبورگ و شکوفایی در لایپزیش. یک باشگاه تغذیه‌کننده دیگر هم زیرشاخه این دو باشگاه هست به نام اف‌سی‌لیفرینگ در لیگ دسته دوم فوتبال اتریش. سسکو با 18‌سال و 106‌روز به جوان‌ترین بازیکنی تبدیل شد که برای سالزبورگ در لیگ قهرمانان اروپا در تساوی یک-یک مرحله گروهی مقابل سویا در سپتامبر 2021، بازی را از ابتدا در ترکیب شروع کرد. این مهاجم قدبلند اما همه‌کاره در فصل اول با 11‌گل در 37‌بازی (14‌بازی در ترکیب اصلی) خودش را به‌عنوان پدیده معرفی کرد. در فصل گذشته با 18‌گل در 41بازی (29بازی در ترکیب اصلی) عملکرد خودش را بهبود بخشید. تنها 3‌بازیکن فصل گذشته در بوندس‌لیگا بیشتر از سسکو گل زدند که همگی حداقل 5‌سال از او بزرگ‌تر هستند. باشگاه یک مهاجم دیگر هم جذب کرده؛ لوئیس اوپندا، مهاجم 23ساله و موفق تیم لانس که با این تیم به نایب‌قهرمانی لیگ یک رسید. این بازیکن 23‌ساله فصل گذشته 21‌گل در لیگ یک به ثمر رساند که تنها کیلیان امباپه (29)، الکساندر لاکازت (27) و جاناتان دیوید (24) گل‌های بیشتری نسبت به او زدند. او همچنین سریع‌ترین هت‌تریک 50‌سال اخیر را در لیگ‌یک با زدن 3‌گل در 4‌دقیقه و 30‌ثانیه در برابر کلرمون در‌ماه مارس به ثبت رساند. اگر لایپزیش با اوپندا به توافق برسد، می‌تواند فشار فوری را از دوش سسکو برای جبران از دست دادن گل‌های انکونکو بردارد.

تیم‌های یوونتوس و رم درباره جذب بنیامین هنریکس، مدافع 25‌ساله و آلمانی از باشگاه لایپزیش پرس‌وجو کرده‌اند. آرسنال هم درصورت ناکامی در جذب ژائو کانسلو دنبال گزینه بنیامین هنریکس خواهد رفت.

 پیتر گولاچی، دروازه‌بان 30‌ساله و مجارستانی لایپزیش به‌زودی در مورد انتقال به دورتموند یا ماندن در لایپزیش تصمیم خواهد گرفت.

 آنجلینو، مدافع چپ 26‌ساله و اسپانیایی لایپزیش با قراردادی قرضی به همراه بند خرید دائمی به گالاتاسرای پیوست.

نقل‌ و ‌انتقالات
    آرون رمزی، بازیکن سابق آرسنال، یوونتوس و نیس با عقد قراردادی 2‌ساله به باشگاه دوران کودکی‌اش، کاردیف سیتی پیوست.
    دوشان تادیچ، کاپیتان آژاکس پس از فسخ قرارداد با این تیم، از بشیکتاش و یکی از باشگاه‌های عربستانی پیشنهاد دارد.
    الاهلی عربستان پس از اینکه با ریاض محرز به توافق شخصی دست یافت، اکنون به‌دنبال جذب آلان سَن مکسیمن از نیوکاسل است.
    الاهلی عربستان پس از تکمیل انتقال ریاض محرز، مذاکرات خود با سادیو مانه، وینگر سنگالی بایرن‌مونیخ را آغاز خواهد کرد. مثلث ریاض محرز، سادیو مانه و روبرتو فیرمینو رویای مالکان این باشگاه است. بایرن مانه را نمی‌خواهد اما انتظار دارد 30میلیون یورو از این انتقال به‌دست آورد.
    درصورت خروج توماس پارتی، آرسنال برای جذب رومئو لاویا، هافبک ساوتهمپتون وارد رقابت با لیورپول خواهد شد.
    مدیران اینتر پس از اینکه متوجه شدند روملو لوکاکو با یوونتوس مذاکره کرده، تصمیم به خروج از رقابت برای خرید او گرفتند. اینتر پس از انصراف از جذب روملو لوکاکو، فلورین بالوگان، مهاجم آمریکایی آرسنال را به‌عنوان گزینه اصلی تقویت خط حمله خود درنظر گرفته است. مهدی طارمی هم جزو گزینه‌های محتمل است.
    پاری‌سن‌ژرمن طی چند روز آینده مذاکره با یوونتوس را بر سر دوشان ولاهوویچ آغاز خواهد کرد، ستاره صربستانی آماده انتقال به فرانسه است؛ احتمالا با 75میلیون یورو. البته این درصورتی است که امباپه برود.
    پاری‌سن ژرمن بند بازخرید 6‌میلیون یورویی ژاوی سیمونز، هافبک 20‌ساله و هلندی پی‌اِس‌وی آیندهوون را فعال کرد و این بازیکن به جمع پاریسی‌ها بازخواهد گشت. او استعداد لاماسیا و بازیکن سابق تیم پاریس بود. اگر امباپه بماند، این بازیکن قرض داده خواهد شد.
    منچسترسیتی قیمت فروش برناردو سیلوا را 80‌میلیون یورو اعلام کرده؛ رقمی که پرداخت آن برای بارسلونا غیرممکن است. پاری‌سن‌ژرمن و عربستان گزینه‌های دیگر این بازیکن هستند. احتمالا این پرتغالی مجبور خواهد شد مثل فصل گذشته یک‌سال دیگر برخلاف میل باطنی‌اش در سیتی بماند.
    دومینیک لیواکوویچ، دروازه‌بان 28ساله و کروات دینامو زاگرب با عقد قراردادی به ارزش 9‌میلیون یورو به فنرباغچه پیوست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید