• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 25 تیر 1402
کد مطلب : 197409
+
-

واردات خودروهای کارکرده قانون شد

قیمت‌ها در بازار خودرو سقوط می‌کند؟

لایحه واردات خودروهای کارکرده به قانون تبدیل شد. هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان دیروز اعلام کرد لایحه مربوط به واردات خودروهای کارکرده در جلسات شورای نگهبان بررسی شد و خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و با توجه به تأیید این مصوبه از سوی هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، این موضوع تبدیل به قانون شد.
بسیاری از کارشناسان معتقدند که با آغاز واردات خودروهای کارکرده و به‌شرطی‌که نرخ تعرفه آنها بالا نباشد، قیمت خودرو در بازار خصوصا خودروهای خارجی، سقوط خواهد کرد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در واکنش به این خبر به همشهری گفت: با تصویب مصوبه واردات خودروهای کارکرده توسط شورای نگهبان، موضوع واردات خودروهای کارکرده زیر 5‌سال در کشور ما تبدیل به قانون شد و انتظار ما این است که دولت تلاش کند این طرح را حداکثر تا یک‌ ماه دیگر اجرایی کند و ما هم در این زمینه تلاش خواهیم کرد این اتفاق بیفتد.

قانون جدید، قانون قبلی را سهل‌تر می‌کند
تأیید لایحه واردات خودروهای کارکرده در شورای نگهبان در حالی است که طرح واردات خودروهای نو که از سال گذشته مطرح و تصویب شد، کماکان به کندی پیش می‌رود و اتفاق خاصی در زمینه واردات خودروهای نو نیفتاده است. لطف‌الله سیاهکلی در مورد علت روند کند واردات خودروهای نو به کشور، گفت: ما برای ساماندهی بازار خودرو مصوب کردیم خودروهای نو وارد کشور شود که قانون بسیار خوبی است، اما در اجرای آن مشکلاتی پیش آمد چرا‌که با توجه به اینکه بحث بر سر واردات خودروهای نو است، حجم پول و ارزی که برای انجام این طرح مورد نیاز است، قابل توجه است؛  این در‌حالی است که دولت توان این کار را ندارد، ضمن اینکه با توجه به کمبود عرضه خودرو در بازار، لازم است خودروی بیشتری وارد کشور شود تا بتواند پاسخگوی تقاضای موجود باشد، برای همین دولت طرح واردات خودروی کارکرده زیر 5‌سال را نیز مطرح کرد.
سیاهکلی افزود: از طرف دیگر، طرح واردات خودروهای کارکرده به‌معنای آن است که خودروهای خارجی ارزان‌تری در تعداد بیشتری وارد کشور شود که بازار را به‌طورحتم تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. همچنین اگر این اتفاق بیفتد، طرح کنونی، قانون قبلی واردات خودرو را در حوزه اجرا سهل‌تر می‌کند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: بر این اساس، ما امیدواریم که در تنظیم آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده دقت بیشتری انجام شود تا این هدف محقق شود و دولت بتواند خودروهای بیشتری وارد کشور کند.
سیاهکلی در مورد جزئیات قانون واردات خودروهای کارکرده، گفت: قانون به‌صورت کلی‌ نوشته می‌شود و جزئیات را آیین‌نامه قانون تعیین می‌کند، برای همین دولت باید سریع‌تر آیین‌نامه مربوط به نحوه اجرا را تهیه و ابلاغ کند تا کار سرعت بگیرد.

از ذخایر ارزی مردم استفاده شود
کارشناسان معتقدند آنچه سبب شده است پروژه واردات خودرو عملیاتی نشود و در حد ثبت سفارش و واردات محدود چند دستگاه باقی بماند، ریشه در چالش‌های ارزی کشور دارد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد ارز مورد نیاز برای طرح واردات خودرو، گفت: دولت باید در آیین‌نامه واردات خودرو به‌طور دقیق‌تر موضوع ارز را مطرح کند اما از آنجا که واردات خودروهای کارکرده سقف و محدودیتی ندارد، بنابراین به ارز قابل‌توجهی نیاز است که به‌نظر من می‌شود از ذخایر ارزی‌ای که در اختیار مردم است، استفاده کرد.
سیاهکلی ادامه داد: درواقع، خیلی از مردم ما درون منزل خود ارز دارند و علاقه‌مند هم هستند که ارز خود را به‌کار بگیرند بنابراین چنانچه ما این ذخایر ارزی را به رسمیت بشناسیم و اجازه دهیم این ارزها به میدان بیایند، اساسا موضوع کمبود ارز در حوزه واردات خودرو هم برطرف خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید