• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 24 تیر 1402
کد مطلب : 197339
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/66GgL
+
-

یک دنیا و یک جشن

زندگی پدیا
یک دنیا و یک جشن

برداشت محصول، بیش از 10‌هزار سال است که بزرگ‌ترین اتفاق سالانه برای بشر است، حتی اگر به آن فکر نکنیم و در هیاهوی زندگی گم شود. مسئله بی‌نهایت واضح و ساده است، کافی است فقط چند روز آرد به یک شهر نرسد تا متوجه شویم همچنان برداشت محصول مهم‌ترین اتفاق سالانه است. بی‌دلیل نبوده که اجداد دور ما، هروقت که محصول خوب بوده، جشن و پایکوبی می‌کرده‌اند. جشن برداشت محصول، یکی از میراث‌های بشری است که در سراسر دنیا برگزار می‌شود. شاید فرم‌ها و چگونگی برگزاری این جشن‌ها متفاوت باشد اما همه آنها هدف ساده‌ای دارند: بزرگداشت به‌دست آمدن محصولاتی که دست‌کم یک سال بقای انسان را تضمین می‌کنند.
از آسیا گرفته تا خاورمیانه، اروپا و آمریکای جنوبی، همه کشورها جشن‌های برداشت محصول مخصوص به‌خود را دارند. در این میان، برخی از آنها مثل شکرگزاری در آمریکا، شهرتی عالمگیر دارند و برخی دیگر چندان سرشناس نیستند. برخی از جشن‌های معروف‌ دنیا، این‌ها هستند:


جشن شکرگزاری، آمریکا /شکرگزاری  که رنگ و رویی مذهبی دارد، سرشناس‌ترین جشن شکرگزاری دنیاست. مومنان مسیحی در سال1621 بعد از برداشت گندم، جشن گرفتند و این سنت، نسل‌به‌نسل به امروز رسیده است. گفته می‌شود خود آن جشن هم از جشنی قدیمی‌تر که متعلق به سرخپوست‌ها بوده ‌گرفته شده است.


جشن برنج بالی، اندونزی /
برداشت برنج در بالی، یک جشن همگانی است. روستاها در این فصل، با پرچم‌های رنگی و چراغ‌ها آذین‌بندی می‌شوند و معابد موقتی که هدایایی به خدایان در آنها گذاشته شده در گوشه و کنار مزارع برنج ساخته می‌شوند.


جشنواره گل مادیرا، پرتغال/
جشنواره گل بهاره در مادیرا، تمام منطقه را عطرآگین می‌کند و آغاز فصل برداشت گل، و البته بهار در پرتغال به‌شمار می‌رود. این رویداد، در تمام جزایر منطقه جشن گرفته می‌شود و مردم با آوردن گل‌های مختلف از جزایر و کنار هم گذاشتن آنها،  دیوار گل این جشن برداشت خلق می‌شود.


وندیمیا، آرژانتین/
در آخرین یکشنبه فوریه  که نخستین‌ماه تابستان در نیمکره‌جنوبی است، اسقف مندوزا یک خوشه انگور را با آب مقدس می‌شوید و آنها را به خدا هدیه می‌کند، و به این ترتیب، یک‌ماه جشن برداشت در منطقه مندوزا در آرژانتین شروع می‌شود. این جشن، یکی از بزرگ‌ترین فستیوال‌های آمریکای جنوبی است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید