• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
شنبه 24 تیر 1402
کد مطلب : 197287
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/0gE5G
+
-

آبرسانی به روستاها در برخی استان‌ها

اجرای طرح آبرسانی به روستاهای کشور همچنان ادامه دارد. برخی از استان‌های کشور با معضل جدی آب آشامیدنی مواجه هستند و در این فصل گرما، مشکلات مردم بیشتر از قبل شده است. به گزارش همشهری، در ماه‌های اخیر اجرای طرح آبرسانی به‌ویژه در روستاهای محروم از آب آشامیدنی شدت بیشتری پیدا کرده است؛ چنان‌که جمعه 23 تیر بخش مهمی از تفاهمنامه همکاری مشترک استانداری خراسان‌جنوبی و قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) به اجرای طرح آبرسانی به 502روستای خراسان‌جنوبی اختصاص داشت.
به گفته استاندار خراسان‌جنوبی، قرار شد در قالب ۲قرارداد مختلف تا پایان سال ۱۴۰۳، آبرسانی به ۵۰۲روستای استان با مشارکت قرارگاه امام‌حسن مجتبی(ع) انجام شود. جواد قناعت گفت: «طبق قرارداد اول، آبرسانی به ۱۴۵روستای استان در حال انجام است که در حال حاضر حدود ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد. همچنین در قرارداد دوم، آبرسانی به ۳۵۷روستا خواهد شد و با این اقدام آبرسانی به تمامی روستاهای بالای ۲۰خانوار خراسان‌جنوبی در افق ۱۴۰۳ به اتمام خواهد رسید.» در برخی از استان‌های دیگر نیز تلاش برای آبرسانی به روستاهای فاقد آب آشامیدنی ادامه دارد.

110روستا
روز گذشته طرح آبرسانی به 110روستای فاقد آب آشامیدنی در کرمان افتتاح شد. استاندار کرمان در این‌باره گفت: «با افتتاح طرح‌های آبرسانی جدید ۱۱۰روستای استان از تنش آبی خارج می‌شوند که از ضروری‌ترین اقدامات در منطقه بود.»
در آیین افتتاح طرح آبرسانی که در محل روستای «قنات‌ملک» زادگاه شهیدسلیمانی برگزار شد، محمدمهدی فداکار عنوان کرد: «تفاهمنامه 3ساله با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) سپاه منعقد شده که آبرسانی به همه روستاها، راه‌های روستایی، آبخیزداری، احیای قنات‌ها و... با اولویت نیازمندی‌های ضروری استان انجام شود.»
 در این مراسم سردار فدوی، جانشین سپاه پاسداران حضور داشت و استاندار کرمان تأکید کرد:‌ «با کمک سردار فدوی در تخصیص منابع اعتباری، فازهای بعدی آبرسانی به حدود ۷۰۰ روستای دیگر استان نیز انجام می‌شود.» آبرسانی به حدود ۷۰۰روستای استان در حال انجام است که ۱۱۰مورد آنها افتتاح شدند.

طرح آبرسانی به 454روستا
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اردبیل از اعتبار ۹۰۰ میلیارد ریالی برای آبرسانی به روستاهای درگیر تنش آبی در اردبیل خبر داد. علیرضا نعمت‌سلطانی در این‌باره به ایرنا گفت: «این اعتبار روند اجرایی طرح‌های آبرسانی در روستاها را شتاب خواهد داد و امیدواریم برای تکمیل مجتمع‌های آبرسانی استان هم اعتبار مورد نیاز تامین شود.»  مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اردبیل با بیان اینکه طرح آبرسانی ۴۵۴روستای محروم این استان طبق تفاهمنامه محرومیت‌زدایی و توسط قرارگاه محرومیت‌زدایی امام حسن مجتبی(ع) در دست اجراست، اضافه کرد: «برای آبرسانی به این روستاها در مجموع 4760میلیارد ریال توسط دولت هزینه می‌شود که تاکنون آبرسانی ۱۸۰روستا در استان شروع شده است. برای آبرسانی به دیگر شهرها و روستاهای استان هم در سال ۱۴۰۱، 5800میلیارد ریال مصوب شده که تاکنون 4650میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.» اردبیل در مجموع 1856روستا و آبادی دارد که نیمی از آنها فاقد شبکه آبرسانی از منبع مطمئن و دائمی هستند.
 
صرفه‌جویی مالی در آبرسانی
معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان بروجرد در استان لرستان اعلام کرد: 8میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال صرف آبرسانی به مناطق عشایری قلعه آبسرده در این شهرستان شد. مسلم مرادی به ایرنا گفت: «این اعتبار صرف پروژه آبی با خط انتقال آب از سرچشمه به طول 2800متر شده که طرح در حال انجام است.»
او ادامه داد: «با اجرای این طرح آبرسانی ۷۰خانواده عشایری که ساکن و درون کوچ هستند از آب آشامیدنی سالم برخوردار خواهند شد.» به‌گفته فرماندار بروجرد، در حال حاضر ۷۰۰خانوار عشایر این شهرستان با داشتن ۱۱۰هزار رأس دام سبک و سنگین سالانه 1500تن فرآورده گوشتی تولید می‌کنند.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید