• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
جمعه 23 تیر 1402
کد مطلب : 197254
+
-

سیاست در هفته‌ای که گذشت

جهان سیاست در هفته جاری هم شاهد تحولات بسیاری بود. از تصویب کلیات لایحه برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه گرفته تا رونمایی سامانه اطلاعات و نمایش نقشه الکترونیک دریایی و احضار سفیر روسیه به وزارت امور خارجه. اگر در روزهای گذشته فرصت پیگیری اخبار این حوزه را پیدا نکردید، مطالعه این بخش را از دست ندهید.

تصویب کلیات لایحه برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه
در نخستین روز این هفته سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه از تصویب کلیات لایحه برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه در جلسه این کمیسیون خبر داد. محسن زنگنه گفت: نمایندگان این کمیسیون پس از بحث و بررسی و استماع گزارش برخی از وزرای دولت و همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، رئیس دیوان محاسبات و نقطه نظرات نمایندگان موافق و مخالف، با ۲۷ رای موافق ، ۶ رای مخالف و ۱ رای ممتنع از مجموع ۳۴ نماینده حاضر با کلیات لایحه برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه موافقت کردند.

حل مسائل اقتصادی با حضور مخلصانه مردم
 محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، پنجشنبه، در نهمین همایش سراسری مدیران هیأت جوانان عاشورایی هیأت رزمندگان اسلام، با تأکید بر فراموش نکردن مردم گفت:«فراموش نکردن مردم فقط به این معنا نیست که به آنها خدمت کنیم بلکه یعنی هرگاه قصد داریم هر کاری انجام دهیم و مأموریتی داریم که برای مردم انجام دهیم با استفاده از خود مردم انجام دهیم. به گفته او اگر مردم به صحنه بیایند می‌توانند مسائل را حل کنند:« زمانی که جمع کثیری از مردم با اخلاص و با اعتقاد به سنت‌های الهی به صحنه بیایند، فرهنگی را ایجاد می‌کنند که «وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ» در آن تبلور دارد به این معنا که خداوند از جایی به ما کمک خواهد کرد که در هیچکدام از محاسبات ما وجود نداشته است و این اتفاق زمانی می‌افتد مردم که موضوعیت اساسی دارند، در عرصه باشند.»

تغییر شرایط پرداخت وام به کارآفرینان
 اعضای کمیسیون تلفیق برنامه هفتم مجلس با وثیقه‌گذاری اموال منقول، غیرمنقول، طلب، نفع و منفعت از سوی کارآفرینان برای اخذ تسهیلات بانکی موافقت کردند. به گفته محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه مجلس، کمیسیون در ادامه بررسی مواد ۳ و ۴ لایحه برنامه هفتم توسعه، مصوبات خوبی را برای رفع موانع پیش‌روی بخش خصوصی، تعاونی و کارآفرینان مد نظر قرار داده است.

بازگرداندن ۱۱زندانی ایرانی از کویت به کشور
با تلاش‌ و پیگیری وزارت امور خارجه، وزارت دادگستری و سفارت جمهوری اسلامی ایران در کویت و با همکاری پلیس بین‌الملل کشور، ۱۱ زندانی ایرانی در کویت، در قالب موافقتنامه انتقال محکومان بین 2 کشور، سه‌شنبه شب به کشور انتقال یافتند. چندی قبل در کمیسیون مشترک کنسولی بین ایران و کویت که پس از 8 سال وقفه برگزار شد، بر اجرای همکاری‌های قضایی 2 کشور تاکید شده بود. وزارت امور خارجه با همراهی سایر دستگاه‌های ذیربط، عفو، آزادی و انتقال زندانیان ایرانی به کشور را در اولویت برنامه‌های حمایتی کنسولی و قضایی خود دارد.

احضار سفیر روسیه به وزارت امور خارجه
 به دنبال مطالب مندرج در بیانیه پایانی ششمین دور گفت‌وگوهای راهبردی وزرای خارجه روسیه و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، صبح چهارشنبه سفیر فدراسیون روسیه از سوی علیرضا عنایتی، دستیار وزیر و مدیرکل خلیج فارس به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران به مطالب مندرج در بیانیه مذکور به سفیر روسیه در کشورمان ابلاغ شد. سفیر روسیه در جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر احترام به تمامیت ارضی کشورمان اظهار داشت، مراتب را در اسرع وقت به مسکو منتقل خواهد کرد.

دیدار طلاب حوزه‌های علمیه با رهبر معظم انقلاب
 جمعی از فضلا، طلاب و مبلغان حوزه‌های علمیه، چهارشنبه صبح در آستانه ماه محرم به دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی رفتند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار تبلیغ دین و اهداف دینی را مهم‌ترین وظیفه حوزه‌ها خواندند و با اشاره به لوازم تبلیغ مؤثر و به‌روز یعنی «شناخت مخاطب، شناخت آرایش حقیقی صحنه تبلیغات جهانی برای داشتن موضع تهاجمی و برخورداری از روحیه جهادی» تاکید کردند: نسل نوجوان و جوان در مقام صاحبان و سازندگان آینده کشور، باید مرکز توجه تبلیغات خلاقانه و متکی بر شیوه‌ها و ابزارهای نوین باشد.

اجتماع بزرگ مردمی حجاب در میدان امام حسین(ع)
 اجتماع بزرگ مردمی عفاف و حجاب در میدان امام حسین‌(ع) با هدف «دفاع از ارزش‌های دینی و انقلاب مردم مسلمان» به مناسبت سالروز کشتار خونین مسجد گوهرشاد و روز ملی عفاف و حجاب عصر چهارشنبه ۲۱تیر ماه با حضور پرشور مردم انقلابی پایتخت در میدان آئینی امام‌حسین(ع) برگزار شد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید