• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 22 تیر 1402
کد مطلب : 197238
+
-

بهره‌برداری از اولین آزادراه ساخت شهرداری تهران؛ تا پایان امسال

برای پوشش کریدور شرقی تهران بزرگراه شهید شوشتری به آزادراه شهید شوشتری تبدیل شد

گزارش
بهره‌برداری از اولین آزادراه ساخت شهرداری تهران؛ تا پایان امسال

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

بزرگراه شهید شوشتری، یکی از کلان پروژه‌های شهر تهران است که ساخت آن طی سال‌های گذشته به ‌دلیل کمبود نقدینگی و تأخیر در انجام مطالعات تخصصی بین بخشی، به طول انجامید، اما در پاییز1401مدیریت شهری بعد از مدت‌ها، کلنگ اجرای این پروژه را بر زمین زد.


تکمیل پروژه شهید شوشتری تا 3سال آینده
مدتی پیش در جریان مراسم آغاز ساخت بزرگراه یادگار امام (ره)، علیرضا زاکانی، شهردار تهران با تأکید بر اینکه ساخت بزرگراه شوشتری یکی از اهداف شهرداری تهران در دوره مدیریت فعلی است، گفت: پروژه شهید شوشتری که یکی از پروژه‌های بزرگ شهرداری است، در 2 فاز افتتاح خواهد شد که با افتتاح این بزرگراه ۵.۵ درصد از بار ترافیکی شرق و ۱.۵درصد از بار ترافیکی تهران کم می‌شود.اکنون فاز اول این بزرگراه را آغاز کردیم و ادامه آن در یک بازه 3ساله ساخته خواهد شد. البته طی هماهنگی با وزیر راه‌ و شهرسازی پیشنهاد شد که قطعه‌ای از آزادراه در شرق تهران باشد که اتفاق بزرگی برای شرق تهران خواهد بود.

تبدیل بزرگراه شهید شوشتری به آزادراه
بزرگراه شهید شوشتری در جریان تعلاملات شهرداری تهران و وزارت راه و شهرسازی، برای پوشش کریدور شرقی تهران به آزادراه تبدیل شد که در واقع نخستین آزادراه شهرداری تهران است و توسط مدیریت شهری، اجرای آن انجام می‌شود. برهمین اساس اگر بخواهیم به جزئیات این آزادراه اشاره کنیم، به این صورت است که آزادراه شهید شوشتری محوری شمالی- جنوبی درمنتهی‌الیه شرق تهران بوده و به‌عنوان محور کمکی بزرگراه بسیج احداث خواهد شد. این آزادراه، بزرگراه‌های آزادگان و امام رضا(ع) در جنوب شرق پایتخت را به بزرگراه شهید یاسینی در شمال شرق تهران متصل می‌سازد و طول آن به بیش از 16کیلومتر می‌رسد.

جزئیات آزادراه شهید شوشتری
ارتباط بین محورهای جنوبی شهر تهران با محورهای شرق و شمال‌شرق، هم‌اکنون از طریق معابر درون‌شهری شامل بزرگراه بسیج و در ادامه بزرگراه شهید یاسینی برقرار شده است. با بهره‌برداری از آزادراه شهید شوشتری، علاوه بر تکمیل رینگ بیرونی (کمربندی) بزرگراه‌های شهر تهران، جریان ترانزیتی برون‌شهری بدون نیاز به عبور و مرور از معابر درون‌شـهری (بزرگراه بسیج و محور شهید یاسینی) برقرار شده و به این ترتیب علاوه بر کاهش ترافیک در محدوده شرق پایتخت، شاهد کاهش میزان مصرف سوخت و آلودگی هوا خواهیم بود.

فاز اول و دوم آزادراه شهید شوشتری
براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است پروژه احداث آزادراه شهید شوشتری در 2فاز به مرحله بهره‌برداری برسد، اما در حال حاضر اجرای فاز اول این آزادراه در دست اقدام قرار گرفته است.
عباس شعبانی، معاون سابق فنی و عمرانی شهرداری تهران پیش از این با اشاره به جزئیات فاز اول و دوم پروژه آزادراه شهید شوشتری، اعلام کرده بود: قطعه اول، به طول 9.5کیلومتر در پایان سال 1402به بهره‌برداری می‌رسد. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در3سال آینده قطعه دوم این آزادراه شرقی را نیز افتتاح خواهیم کرد.
او با بیان اینکه قطعه دوم به تقاطع بزرگراه شهید یاسینی و شهید سلیمانی یا همان رسالت سابق می‌رسد، گفته بود: از بزرگراه نجفی رستگار تا بزرگراه شهید یاسینی به طول ۱6.5کیلومتر یک آزادراه خواهیم داشت که یک شرکت ساخت، بهره‌برداری و نگهداشت برای این مهم باید تاسیس شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید