• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
پنج شنبه 22 تیر 1402
کد مطلب : 197225
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/O7LmG
+
-

وام به خودی

بانک‌ها چگونه به‌خودشان وام می‌دهند؟

گزارش
وام به خودی

رضا کربلایی- روزنامه نگار

بانک مرکزی فهرست اطلاعات تسهیلات و تعهدات کلان و اشخاص مرتبط برخی بانک‌ها در پایان بهار امسال را به‌روزرسانی و منتشر کرد. البته بانک مرکزی در گام نخست فقط فهرست اطلاعات تسهیلات کلان جاری و غیرجاری ۹ بانک و تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط با 8بانک را منتشر کرده است. به گزارش همشهری، معاونت نظارت بانک مرکزی در توضیح اطلاعات منتشر شده، اعلام کرده است: فرایند انتشار اطلاعات موضوع قانون بودجه به این صورت است که بانک مرکزی فرم اطلاعات را به شبکه بانکی ابلاغ می‌کند و براساس آن بانک‌ها فرم‌های تکمیل شده را به بانک مرکزی ارسال می‌کنند.

9 بانک اطلاعات دادند
 معاون نظارت بانک مرکزی  اعلام کرد: فرایند انتشار اطلاعات موضوع قانون بودجه به این صورت است که ابتدا بانک مرکزی نحوه و فرم دریافت داده و اطلاعات را به شبکه بانکی ابلاغ می‌کند و براساس آن بانک‌ها فرم‌های تکمیل شده را به بانک مرکزی ارسال می‌کنند. ابوذر سروش، افزود: این فرم‌ها را کارشناسان بانک مرکزی بررسی می‌کنند و درصورت تأیید در سایت منتشر و درصورتی که نیازمند اصلاحات باشد مجدد به بانک‌ها عودت داده می‌شود تا اصلاح کنند و این فرایند تا زمان انتشار کامل اطلاعات ادامه دارد. مطابق اعلام بانک مرکزی اطلاعات تسهیلات و تعهدات کلان مرتبط سایر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری پس از دریافت و بررسی نهایی منتشر خواهد شد. 9بانک ایران زمین، پارسیان، توسعه تعاون، سپه، شهر، گردشگری، مهر ایران و رسالت به همراه مؤسسه اعتباری ملل جزئیاتی از تسهیلات جاری و غیرجاری کلان خود را منتشر کرده‌اند و به استثنای بانک پارسیان، بقیه این بانک‌ها  اطلاعات مربوط به پرداخت تسهیلات به اشخاص مرتبط را هم رسانه‌ای کرده‌اند. بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد 2بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و رسالت، حتی یک ریال وام به‌صورت کلان و به افراد مرتبط با خودشان پرداخت نکرده‌اند و حجم تسهیلات جاری بانک‌های ایران زمین، پارسیان، توسعه تعاون، سپه، شهر، گردشگری و مؤسسه ملل به 385هزار میلیارد تومان و حجم مطالبات غیرجاری بانک‌های یادشده در پایان خرداد به بیش از 125هزار میلیارد ریال رسیده است. این گزارش می‌افزاید: بانک‌های ایران زمین، سپه، شهر، گردشگری و مؤسسه اعتباری ملل بالغ بر 83هزار میلیارد تومان تسهیلات به اشخاص مرتبط و وابسته به‌خود شامل شرکت‌ها و بنگاه‌ها پرداخت کرده‌اند.

نکته‌های طلایی
1-یکی از بانک‌ها تسهیلات کلان با مدت بازپرداخت بیش از 1800‌ماه به یکی از طرح‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه خود پرداخت کرده است.
2-بسیاری از بدهکاران کلان بانکی سال‌هاست که بدهی خود را نپرداخته‌اند و عملا وام پرداختی را باید سوخت‌شده حساب کرد.
3-هنوز مشخص نیست که دیگر بانک‌ها چه زمان ریزتسهیلات کلان و مطالبات معوق خود را منتشر می‌کنند.
4-پرداخت تسهیلات توسط بانک به کارکنان و شرکت‌های زیرمجموعه‌شان انتقادهای زیادی را به همراه داشته است.
5-ردپای ناترازی ایجاد شده در نتیجه ادغام بانک‌های نظامی به وضوح قابل مشهود است.
6-ابربدهکاران کلان بانکی بدحساب و دارای مطالبات غیرجاری، همچنان از بانک‌های طلبکار، وام‌های کلان می‌گیرند.


کارنامه وام‌های کلان  9بانک منتشر شد

این خبر را به اشتراک بگذارید