• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 22 تیر 1402
کد مطلب : 197210
+
-

دستکشی برای ملودی

دریچه
دستکشی برای ملودی

مهتاب خسروشاهی

تصور کنید نوازنده پیانو هستید و از همین فردا، دیگر نتوانید از دست‌های خود استفاده کنید. این اتفاق ممکن است به‌دلیل فلج موقت ناشی از سکته مغزی بروز کند؛ اما موقتی است. ولی برای آنهایی که این آسیب دائمی است و برای زندگی، فراتر از شرایط معمولی به دست‌های خود نیاز دارند، چطور؟
دستکش رباتیک برای آنهایی که پیانیست بوده و به هر دلیل توان دست‌های خود را برای نواختن پیانو از دست داده‌اند، امید تازه‌ای است. این دستگاه که براساس فناوری هوش مصنوعی کار می‌کند، به پیانیست‌ها کمک می‌کند تا نواختن را حس کنند. این دستکش رباتیک با ترکیب حسگرهای لمسی انعطاف‌پذیر، محرک‌های نرم و هوش مصنوعی، نخستین دستکشی است که تفاوت بین نسخه‌های صحیح و نادرست یک آهنگ را احساس می‌کند. این ویژگی‌ها در یک اسکلت بیرونی به شکل دست طراحی شده است. برخلاف دیگر پروتزها، این دستکش شبیه به یک لباس رباتیک است تا اندام رباتیک. این دستکش از الیاف پلی‌سنتتیک و هیدروژل برای پوشاندن 5 محرک که روی دست فرد قرار می‌گیرد، استفاده می‌کند. با استفاده از هوش مصنوعی، برای کمک به هماهنگی انگشتان، دستکش طوری طراحی شده که مانع از ایجاد 12 نوع خطای مختلف احتمالی حین نواختن پیانو شود. برای مثال، جلوگیری از نواختن طولانی‌مدت یا محکم کلید پیانو.
به‌گفته دکتر اریک انگبرگ، یکی از طراحان این دستکش، از آنجایی که نواختن پیانو به حرکات پیچیده و مهارت دست نیاز دارد؛ بنابراین برای طراحی دستکش نیز دقت لازم به عمل آمده است. اگرچه این دستکش برای نواختن پیانو طراحی شده است اما حساسیت این وسیله راهکار خوبی برای استفاده آن در موارد دیگر مانند توانبخشی‌های خاص و پیچیده است. حساسیت این دستکش در حدی است که آهنگ Mary Had a Little Lamb را با دقت 97درصد بدون دست کاری انسان و با دقت 94درصد بنوازد. طراحان این دستکش امیدوارند که بتوانند از حساسیت و دقت این وسیله برای کاربردهای دیگر نیز استفاده کرده و مشکلات بسیاری از توان یابان را برطرف کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید