• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 22 تیر 1402
کد مطلب : 197149
+
-

چین با موشک سوخت متان آمریکا را پشت سرگذاشت

فضا
چین با موشک سوخت متان آمریکا را پشت سرگذاشت

یک شرکت خصوصی چینی نخستین موشک فضایی جهان با سوخت متان را به مدار زمین پرتاب کرد. به گزارش رویترز، این موشک به نام Zhuque-2 از مرکز پرتاب ماهواره ژیوکوان در منطقه خودمختار مغولستان در شمال غربی چین پرتاب شد و ماموریت خود را آغاز کرد.
این پرتاب، دومین تلاش شرکت لند اسپیس مستقر در پکن به‌عنوان یکی از نخستین شرکت‌ها در بخش فضای تجاری چین برای پرتاب Zhuque-2 بود. نخستین تلاش آنها سال گذشته بود که ناکام ماند. موفقیت در پرتاب این موشک رقبای آمریکایی را در توسعه آنچه ممکن است به نسل بعدی موشک‌های فضایی تبدیل شود شکست می‌دهد. این موشک‌ها با سوخت متان آلایندگی کمتر، ایمن‌تر، ارزان‌تر و پیشران مناسب‌تری برای موشک‌های قابل استفاده مجدد هستند. نخستین تلاش پرتاب Zhuqu-2 در دسامبر شکست خورد.
خبر پرتاب موفقیت آمیز لند اسپیس که چین را در رقابت برای توسعه وسایل نقلیه فضایی با سوخت متان از رقبایی مانند اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک و بلواوریجین متعلق به جف بزوس برتری می‌دهد، در روزی منتشر شد که چین از برنامه‌اش برای پرتاب 2 موشک تا سال 2030 به‌ماه خبر داد. به‌گفته رسانه‌های دولتی چین، یکی از 2 موشک برنامه‌ریزی شده، فضاپیمایی را روی سطح‌ماه فرود می‌آورد و دیگری فضانوردان را حمل می‌کند. در این خبر به نقل از یک مهندس آژانس فضایی سرنشین‌دار چین آمده است که هر دو موشک وارد مدار‌ماه می‌شوند و فضانوردان چینی پس از لنگر انداختن موفقیت آمیز وارد فرودگر‌ماه می‌شوند تا بر سطح‌ماه فرود آیند. لند اسپیس شرکت چینی همچنین به دومین شرکت خصوصی چینی تبدیل شد که تا به حال موشک‌های سوخت مایع را پرتاب می‌کند. در‌ماه آوریل، شرکت‌های فضایی تجاری چینی از سال 2014، زمانی که دولت اجازه سرمایه‌گذاری خصوصی در این صنعت را داد، به این بخش هجوم آورده‌اند و لند اسپیس یکی از نخستین شرکت‌هایی بود که بیشترین بودجه را داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید